Ideen om en «psykebil» eller sivil transport av psykisk syke, er ikke ny. Flere helseforetak i Norge har gjennomført prøveprosjekter med psykiatriambulanse, noe både Bergen og Stavanger allerede har etablert.
Storbyen Oslo mangler imidlertid et slikt tilbud, til tross for at både politiet og helseorganisasjoner har meldt om et sterkt behov for det. Det skriver Politiforum i en artikkel på sine nettsider.
For pasienter kan det oppleves ydmykende å bli hentet hjemme eller offentlig i en politibil. Likevel opplever Oslo-politiet en klar økning i oppdrag hvor de må frakte psykisk syke mennesker til akuttpsykiatrien. Det sier seksjonsleder for operasjonssentralen i Oslo politidistrikt, Runar Skarnes:
– Antall oppdrag der politiet bistår helse med oppdrag som går på psykisk helse, har på landsbasis økt fra 37.000 til 53.000 de siste fem årene ved siste telling. Det er en økning på 43 prosent de siste fem år. Den bekrefter vår subjektive oppfatning av vi oftere bistår nå enn før, sier han til Politiforum.
– Kan gi mindre bruk av tvang
Jonathan Klein, Benjamin Klein, Herman Dahl og Petter Augestad Langnes har i to år jobbet for å få på plass en psykiatriambulanse i Oslo. Sistnevnte har tidligere jobbet som politibetjent i Oslo, mens de tre andre er sykepleiere. De møttes jobb i psykiatrien.
Alle er enige om at en psykiatriambulanse kan spare politiet for mye tid og ressurser, samtidig som at pasientene får en mindre stigmatiserende og mer verdig transport.
En slik ordning vil også kunne bidra til mindre bruk av tvang, mener initiativtakerne. Sykepleier Jonathan Klein har opplevd flere ganger at politi og ambulanse kommer til akuttpsykiatrien med utagerende pasienter i håndjern.
– Når de kommer ber jeg som regel om at håndjernene tas av ganske tidlig. Så oppretter jeg en dialog med fokus på deeskalering og samarbeid. Her kan jeg foreslå at de tar seg en pust i bakken og tilbyr noe så enkelt som en røyk og en toast, og så medisiner. Ved å være på tilbudssiden og å ha en rolig, men bestemt fremtoning, roer situasjonen seg veldig ofte, sier han til Politiforum.
Klein forteller at personer i psykose ofte er redde, noe som kan utarte seg som aggressiv og utagerende atferd.
– Da blir veien til håndjern kort. Vi tror at det å ha personell med den riktige kompetansen og erfaringen, så tidlig som mulig i møte med pasienten, vil føre til et bedre sykdomsforløp og i enden en mer helhetlig god og verdig behandling, sier han.
Fremmer saken i Stortinget
Uniformert politi og politibil kan umulig være beste løsning for pasientene, mener Runar Skarnes fra operasjonssentralen i Oslo:
– Mange av de psykisk syke pasientene misoppfatter oppdraget og føler seg pågrepet og angrepet av politiet. Vi har tro på at det beste er at de som er utdannet til å behandle psykisk syke pasienter skal gjøre det, forteller han.
Prosjektlederne jobber nå med å nå frem politisk med ideen om en psykiatriambulanse i Oslo. De ønsker en transport med personell som har spisskompetanse på håndtering av psykiatriske pasienter.
Bilen skal være designet for å frakte en potensielt utagerende pasient, sier de. Den skal ikke inneholde farlig utstyr pasienten kan skade seg selv eller andre med, og kjøretøyet skal ha et utseende som holder en så lav profil som mulig. Det vil kunne føre til mindre stigmatisering, mener initiativtakerne.
De har flere ganger oppsøkt Stortinget for å fronte sin sak, i håp om å sette i gang et pilotprosjekt i hovedstaden.