Det var en søndag formiddag. Jeg stod i forhagen med jord under neglene og stelte noen blomster som hadde begynt å henge med hodet. En nabo kom gående forbi og stanset ved gjerdet. Vi har vekslet noen ord nå og da, utenfor kafeen på hjørnet, eller nikket til hverandre i forbifarten.
Han hadde en takeaway kaffe i hånda og så uvanlig alvorlig ut.
– Kan jeg spørre deg om noe, du som er psykiater? sa han.
– Klart det, svarte jeg.
Han så bort, som om han nølte, og sa:
– Tror du jeg er ond?
Jeg så opp fra plantene. Smilte forsiktig.
– Hva tenker du på?
– Jeg leste en reportasje i går. Om soldater som skyter sultne mennesker i matkø. En far ble drept mens han prøvde å hente mat til døtrene sine – og ble skutt i ryggen. Den ene jenta fant ham. Og vet du hva jeg gjorde etterpå?
Han stirret ned i kaffen.
– Jeg skrollet videre. Leste en agurknyhet. Og så gikk jeg og lagde meg frokost. Uten å kjenne noe særlig. Jeg bare tenkte: «Det er for mye nå.»
Den tause skylden
Så kom spørsmålet igjen, nesten uhørlig:
– Er det sånn ondskap ser ut? At vi ser – men ikke gjør noe?
Det er et ubehagelig spørsmål – nettopp fordi det er så gjenkjennelig. Ikke et spørsmål om vold eller overgrep, men om frakobling. Om å vende seg bort. Om å føle for lite, når man egentlig burde ha kjent mer.
Vi liker å tro at ondskap tilhører «de andre». De som gjør grusomme ting. De hensynsløse.
De grenseløse. Men det han spurte om over gjerdet, traff noe langt dypere: Hva skjer med oss når vi ser lidelse – og ikke kjenner det?
Og hvem snakker vi med om det?
For mange er svaret: ingen. Vi bærer det alene. Men det trenger vi ikke.
Hvis du kjenner deg igjen – i nummenheten, i tomheten, i spørsmålet «Er det noe galt med meg?» – så finnes det rom for å snakke om det.
Med en fastlege. En psykolog. En klok venn. Eller bare et annet menneske som tør å lytte.
Ikke fordi du er syk – men fordi du er menneske. Og fordi dette er for mye å bære alene.
En tung tanke delt er en halv tanke å bære alene. Bare det å stille spørsmålet over gjerdet var nok til å lette noe i ham – og kanskje også i meg. For i det øyeblikket han satte ord på noe mange av oss bærer inni oss, skjedde det noe:
Han hjalp seg selv.
Men han sendte også noe videre.
Som en liten bølge, en butterfly-effekt av ettertanke – som fikk meg til å undre videre. Og som kanskje nå, idet du leser dette, berører noe i deg.
Det sies at vi bare er seks ledd unna hvem som helst på jorden. Ett menneske kjenner et annet, som kjenner en tredje – og så videre, til vi når alle.
Og kanskje gjelder det ikke bare kontakter, men også det vi sier høyt. En tanke, delt i tillit, kan sette noe i bevegelse – ikke bare i oss selv, men i et nettverk vi aldri ser konturene av.
Ondskapens mange ansikter
Som lege og psykiater har jeg møtt mennesker som har gjort fryktelige ting – og som ikke angrer. Men langt oftere møter jeg den stille skylden. Den som ligger i det usagte. I det vi ikke gjorde. I det vi så – men ikke orket å ta inn.
Er det ondskap?
Kanskje er det noe annet. Kanskje starter det i utmattelse. I hjelpeløshet. I en verden der vi daglig eksponeres for bilder av sult, ruiner og barn som skriker – og til slutt slutter å reagere.
Ikke fordi vi er kalde, men fordi vi er mettet.
Når empatien slår av
Forskning viser at mennesker som daglig utsettes for andres smerte – enten gjennom jobben eller mediene – kan utvikle noe som kalles empatitretthet. Compassion fatigue.
Hjernen skrur ned følelsene for å overleve. Det er en beskyttelse – men også en fare.
For det betyr at vi kan se et barn lete etter faren sin i ruinene, og i neste øyeblikk lese en overskrift om grillpølser. Og gå videre.
Det er ikke ondskap. Men det er noe vi bør ta på alvor.
Når verdiene våre krenkes
Noen ganger er det ikke bare tretthet. Noen ganger møter jeg mennesker som kjenner seg ødelagt innvendig – ikke fordi de gjorde noe, men fordi de så. Fordi de var vitne til noe som brøt med deres innerste verdier. Noe de ikke fikk stanset.
Det kalles moralsk traume.
Før ble begrepet brukt om soldater. Nå ser vi det hos helsearbeidere, foreldre, lærere – og vanlige folk. Folk som kjenner: «Dette er ikke greit. Men jeg klarte ikke gjøre noe.»
Det er ikke posttraumatisk stresslidelse (PTSD). Det er ikke skam. Det er en stille sorg. En følelse av å ha sviktet – seg selv.
Verdier og dyder – som kompass i kaos
Vi snakker sjelden om dyder nå. Det høres gammeldags ut. Men vi trenger dem mer enn noen gang.
Mot. Medfølelse. Rettferdighetssans. Ydmykhet. Evnen til å tåle ubehag – og stå opp for det som er riktig. Dydene er som mentale muskler. De må trenes, holdes ved like. Og de gir oss et kompass i en tid der alt flyter, og det meste kan forklares bort.
For når fellesskapet slutter å snakke om rett og galt, overlates moralen til individet alene. Det blir tungt å bære alene.
Hva betyr det å være god?
Vi er ikke bare våre handlinger. Vi er også våre reaksjoner. Våre valg. Vår vilje til å kjenne ubehaget og spørre: Hva gjør dette med meg?
Å være god handler ikke om å føle empati hele tiden. Det handler om å ikke gi opp. Ikke slutte å bry seg. Ikke slutte å prøve.
Naboen min følte seg tom. Men han spurte. Og i det spørsmålet lå det viktigste vi har igjen: En levende samvittighet.
En refleksjon til slutt
Vi lever i en tid hvor vi kan lese om en far som blir skutt i en matkø – og i neste øyeblikk få opp reklame for grillsesongen.
Det gjør noe med oss. Med nervesystemet vårt. Med følelsene våre. Med evnen til å romme verden.
Men det at vi kjenner på skyld, på ubehag, på skam – det er kanskje det viktigste vi har igjen. Det betyr at vi fortsatt har en moralsk nerve. At vi fortsatt tåler å kjenne at noe ikke er som det skal.
Naboen min var ikke ond.
Han var menneskelig.
Og kanskje er det nettopp i det at håpet ligger – at noen fortsatt spør: «Er dette greit?»
Og at vi, i stedet for å skrolle videre, stopper opp – og svarer:
«Nei. Det er det ikke.»






