• Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
  • Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
Ytringer

Profesjonsstudiet i psykologi er overfladisk, snevert, autoritært og repetitivt

«I det hele virker det for meg som Psykologisk institutt er mer opptatt av å markedsføre seg selv, forske, drive profesjonskamp og produsere mest mulig studiepoeng», skriver Adam Njå.

PSYKOLOGI: Adam Njå har nylig fullført fire av seks år av profesjonsutdanningen i psykologi ved UiO og er kritisk til hva studentene lærer. Foto: Privat.

Adam Njå

Sist oppdatert: 29.06.23  |  Publisert: 29.06.23

Forfatterinfo

Adam Njå

Adam Njå er medstifter og styremedlem i forum for psykologi og filosofi. Han går psykologi profesjon og fullfører også honoursprogrammet i filosofi ved Universitetet i Oslo.

Dette er en ytring. Den gir uttrykk for skribentens meninger.

Jeg har nå fullført fire av de seks årene på profesjonsstudiet i psykologi ved Universitetet i Oslo, og jeg må si at følelsen jeg sitter igjen med er skuffelse og desillusjonering.

Studiet virker for meg særdeles teoritungt, repetitivt, så vel som preget av dogmer som ingen noen gang utfordrer. Hvert eneste fag har pensumlister på mange tusen sider, selv om alle riktignok vet at ingen leser alt.

Det virker i grunnen mer som om pensumlistene brukes til å signalisere internt på instituttet hvilke områder som er viktige, heller enn å fokusere på studentens faktiske læring.

Når det kommer til det faglige innholdet, presenteres vi for et særdeles snevert sett med filosofiske perspektiver og det er lite rom for å dra inn andre synspunkter. Vi har tilnærmet ingen grunnleggende skolering i metafysikk, epistemologi, fenomenologi og etikk, men opererer for det meste på en form for implisitt logisk positivisme og ingen systematisk etikk.

Det nærmeste vi har kommet slike grunnlagsproblemer er innføring i metode, og en overfladisk innføring i exphil. Dette gir et meget tynt emne i vitenskapsteori.

Det er mange ting jeg ikke forstår

Slik har det kommet til at jeg etter fire års studie av psykologi med hånden på hjertet kan si at jeg ikke vet hva «psyke» er. Dette begrepet som er det mest sentrale objektet for vårt fag vet jeg ikke hva er. Jeg vet hverken hva terapi, bevissthet, psykisk lidelse, samfunn, tanker og følelser egentlig er.

Disse ordene brukes riktignok massevis i både bøker, undervisning og samtaler av både professorer og studenter, hvor ordene ofte brukes til å denotere forskjellige ting. Slik kan det naturligvis tenkes at det kun er meg som ut av manglende innsats eller evnesvakhet ikke forstår, men jeg finner det enda vanskelig å benytte disse begrepene når jeg ikke vet hva de er.

Min manglende forståelse går ikke bare på hva det er vi snakker om, men også hvorfor vi verdsetter og handler slik som vi gjør. Jeg forstår for eksempel ikke hvorfor det er hensiktsmessig å sette en diagnose på alle mulige tilstander og hvilken rolle dette har i vår gjeldende styringsmentalitet. Jeg forstår heller ikke hvorfor vi «bør» fjerne psykiske lidelser, når vi ikke har en grunnleggende idé om hva et godt liv er.

Når det kommer til selve studiet, er det også veldig mange ting jeg sliter med å forstå. Jeg synes det er rart at så mye undervisning er strukturert rundt en underviser som snakker «på» studenten, og hvordan jeg selv ikke kan huske å noensinne bli virkelig spurt hva jeg mener eller tenker.

Vi har tilnærmet ingen akademisk frihet, ingen rom til fri refleksjon og de fleste «studentaktive» læringsformer er et rollespill som kun er studentaktive i navnet. Herunder synes jeg også den omfattende bruken av obligatorisk undervisning er vanskelig å forstå. Det slår meg at dersom det er nødvendig å tvinge studentene til å møte opp, med trusler om å bli kastet ut fra studiet, så er det muligens undervisningen heller enn studenten som bærer ansvaret.

For ikke å nevne at kvaliteten på det didaktiske endringsarbeidet nødvendigvis også må bli dårlig, når utgangspunktet ligger i en slik eksplisitt tvang.

Enda mer finner jeg det også særdeles vanskelig å forstå hvordan politiske perspektiver aldri tas opp som det primære temaet, men kun nevnes i forbifarten. At faktumet om vårt dysfunksjonelle, mikrostyrte og underfinansierte offentlige psykiske helsevesen aldri virkelig nevnes under studiet, som om akademisk praksis noensinne kunne være politisk nøytral.

For sannheten er snarere at det offentlig psykiske helsevesen i dag er et mastodontisk maskineri, som vekselvis kverner ut diagnoser, avslagsbrev og halvfriske pasienter. Et maskineri hvor både pasienter og psykologer blir tingliggjort til tannhjul, hver med sin bestemte plass og definisjon.

Mer opptatt av studiepoeng enn selvstendighet

Dermed virker det for meg som studiet er lagt opp på en måte som tilfredsstiller helsevesenets krav til byråkrati og kontroll, heller enn god faglighet, autentisk innsikt og etikk. En måte som fokuserer mer på å krysse av at studentene «har lært» en smørbrødliste med ting, heller enn å fokusere på hva de faktisk lærer, hvordan de utvikler sin selvstendige dype forståelse og hva de reflekterer over. Et fokus som jo må sies å være rart, ettersom det jo er med vår selvstendige dype forståelse vi skal møte mennesker, ikke med fakta om teorier og modeller.

I det hele virker det for meg som Psykologisk institutt er mer opptatt av å markedsføre seg selv, forske, drive profesjonskamp og produsere mest mulig studiepoeng. Resultatet er et dels overfladisk, snevert, autoritært og repetitivt studium, som neglisjerer både sine filosofiske grunnstener så vel som de mange politiske implikasjoner.

Denne orienteringen kan på ingen måte kalles noe annet enn skuffende, bekymringsverdig og åndssvak. For hvis vi ikke snakker om ånd, kunst, kultur, samfunn, bevissthet, eksistens og hva et godt liv egentlig består i, så snakker vi da rimeligvis ikke om mennesker.

Hvis vi ikke lærer å reflektere fritt og selvstendig, hva skal da stoppe oss fra å begå de mange mulige institusjonelle overgrep som psykiatriens historie er full av?

Hvis vi ikke lever i kulturen og puster inn alle dens nyanser av rå menneskelighet, hvis vi ikke personlig, intimt og reflektert lærer disse å kjenne, hvordan skal vi da klare å se den enkelte hvis psyke er blitt brutalisert av sin egen og samfunnets turbulens?

Redaksjonen anbefaler

Et hjerte må bæres i et annet hjerte for å vokse seg sterkere

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Bivirkninger av ADHD-medisin: – Jeg visnet bort og ble et skall av meg selv

  • Nyheter, Pluss

ME-syke Merethe følte seg ikke forstått. Det fikk fatale konsekvenser

  • Nyheter, Pluss

Føler du deg konstant sliten? Kanskje hviler du på feil måte

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Sanna Sarromaa var fanget i et psykisk voldelig forhold: – Det kan skje den sterkeste

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

I møtet med selvmord valgte Rebekka åpenhet

  • Nyheter, Pluss

Gjør irritabilitet livet ditt dårligere?

  • Nyheter, Pluss

Mishandling i barndommen gjør det vanskeligere å gjenkjenne egne følelser

  • Nyheter, Pluss

Omfattende studie avdekker hvordan traumer i barndommen endrer hjernens utvikling

  • Nyheter, Pluss

Ønsker mer fokus på det psykologiske aspektet i møte med en pasient

  • Nyheter, Pluss

Bipolar type 1 og 2: Ulike lidelser, men lignende løsninger

  • Nyheter, Pluss

Karl-Vidar Lende fikk angstanfall på scenen: – Det skumleste var at ingen merket det

  • Nyheter, Pluss

Tilknytning: Når barndommen gjentar seg i parforholdet

  • Nyheter, Pluss

ADHD og autisme: – En hvit flekk på terapikartet

  • Nyheter, Pluss

Hvorfor blir noen med ADHD først diagnostisert i voksen alder?

  • Nyheter, Pluss

– Smerten du unngår, skaper bare mer smerte på sikt

  • Nyheter, Pluss

Skal du ansette? Disse personlighets­trekkene bør du være oppmerksom på

  • Arbeidsliv, Nyheter, Organisasjonspsykologi, Pluss

– For de aller fleste vil terapi oppleves som krevende

  • Nyheter, Pluss

Unngående tilknytning: Når partneren avviser følelsene dine – og sine egne

  • Nyheter, Pluss

Det som ikke dreper deg, gjør deg ikke sterkere. Det gjør deg bare hardere

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Fastlegen mener vi bør ignorere flere helseråd og bli mer fornøyde med det vi allerede gjør

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Peder Kjøs gir livet terningkast fire

  • Nyheter, Pluss

Slik kan følelser bli til hodepine og magesmerter

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

– Derfor skal vi unngå å argumentere med personer med demens. De taper verdighet

  • Nyheter, Pluss

Skillet mellom ungdom og sykdom forsvinner

  • Nyheter, Pluss

Maren ville ikke dø alene. Men telefonen hun ringte til, reddet i stedet livet hennes

  • Nyheter, Pluss

Emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse: Pårørende kan falle i en av to grøfter

  • Nyheter, Pluss

– Like mye som emosjonelt ustabile personer misforstår andre, misforstår andre dem

  • Nyheter, Pluss

Frykten for avvisning skaper dårlige partnervalg: – De ser ikke mønstrene

  • Nyheter, Pluss

Ny forskning: Jo mer traume, desto mer sinne

  • Nyheter, Pluss

Siste saker

Sammenligner atferdsterapi mot autisme med konverteringsterapi

  • Nyheter, Pluss

Slik vil hun endre Psykolog­foreningen: – Vi må si kraftig fra når pasienttilbudet trues

  • Nyheter, Pluss

Nervesystemet: Samtalen mellom tarm og hjerne

  • Ytringer

Han skriver bøker så du kan drive egenterapi

  • Nyheter, Pluss

Depresjon gjennom livet øker faren for demens

  • Nyheter, Pluss

Mange menn lider i stillhet bak kule fasader. I verste fall tar en av dem livet sitt

  • Nyheter, Pluss

Lavkarbo kobles til depressive symptomer

  • Nyheter, Pluss

De to mest unyttige tingene å bekymre seg for, ifølge psykiater

  • Nyheter, Pluss

Derfor er det så vanskelig å behandle stress

  • Nyheter, Pluss

Psykologen som forlot Meta: – Ekspertgruppen var bare vinduspynt

  • Nyheter, Pluss

Vi ser – og det forplikter

  • Ytringer

Systematisk bruker­medvirkning forutsetter at ulike perspektiver høres

  • Ytringer

Den sosiale masken: Når du mister deg selv i rollen du spiller for andre

  • Nyheter, Pluss

Når det blir viktigere å få rett enn å forstå

  • Ytringer

Frp-politiker langer ut mot ekspert: – Burde ta en titt i speilet

  • Nyheter, Pluss

Mange føler seg ekstra alene i ferien – dette kan du gjøre

  • Nyheter, Pluss

Fortsatt ubesvart

  • Ytringer

Tech som terapi? Derfor stoler stadig flere på klokken og ringen for å unngå utbrenthet

  • Nyheter, Pluss

Nervesystemet: Refleksen som ble et liv

  • Ytringer

Er det vanskelig å få barna til å sove på sommerferie? Her er søvnekspertenes råd

  • Nyheter, Pluss

Når hjernen bremser: Hvorfor depresjon ikke bare handler om tristhet

  • Ytringer

Sammenbruddet hennes avslørte både ADHD, autisme og systemets blindsoner

  • Nyheter, Pluss

Det er særlig ett råd psykologen sjelden klarer å følge selv

  • Nyheter, Pluss

Skole, skjerm og stress – kan yoga være løsningen?

  • Nyheter, Pluss

Mest lest

– Den vanligste personlighets­forstyrrelsen er lettest å overse

    Visse livsstiler øker faren for demens betraktelig

      – Psykisk vold dreper kjærlighet

        Gaslighting: – En ondskapsfull teknikk for å ta kontroll over et annet menneske

          Slik utnytter narsissisten din emosjonelle intelligens

            Sinte voksne barn

              Oppdaget mulig årsak til emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse

                Nevroforsker om ADHD-diagnosen: – Det er ikke en enhetlig tilstand

                  Dette skjer med oss når vi opplever det mystiske fenomenet dissosiasjon

                    En bestemt oppførsel hos barn kan være tegn på senere angstlidelse

                      Hva skal til for å komme over et traume?

                        Dette er den skjulte formen for narsissisme

                          Slik er kjærlighetslivet med en narsissist

                            De tre søylene for god psykisk helse

                              Pia la om kostholdet og ble kvitt angsten

                                Tegnene på at du sliter med kronisk stress

                                  Med én enkel påstand kan du nå avsløre om noen lyver

                                    Tre faktorer kan svært presist forutsi psykiske lidelser

                                      Nye følelsesfunn i dypet av høysensitive hjerner

                                        Narsissisme – kan du holde ut?

                                          Hvorfor er det så vanskelig å gjøre det slutt?

                                            Noen personlighetstrekk beskytter mot demens – andre øker faren

                                              Emosjonelt intelligente foreldre blir oftere utbrent, antyder ny studie. Det kan skade foreldreevnen deres, mener forskerne

                                                Er du et A- eller B-menneske? Det henger sammen med personligheten din

                                                  Meld deg på nyhetsbrev fra Psykologisk.no

                                                  • Psykologisk.no AS​
                                                    C. J. Hambros plass 5
                                                    0164 Oslo
                                                    912 389 782 MVA
                                                  • Tips oss
                                                  • Kundeservice
                                                  • Skriv innlegg
                                                  • Bli annonsør
                                                  • Redaksjon
                                                  • Personvern
                                                  • Ansvarlig redaktør
                                                    Pål Johan Karlsen
                                                  • Nyhetsredaktør
                                                    Jonas Hartford Sundquist
                                                  • Administrasjons­sjef
                                                    Vera Thorvarsdottir
                                                  Facebook-f Twitter Linkedin

                                                  Psykologisk.no er medlem av Mediebedriftenes Landsforening og Fagpressen, og arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

                                                  Kopibeskyttet © 2025