Fra 1. august får bransjeavisen Psykologisk.no ny kontoradresse i den gamle Schibsted-bygningen i Apotekergata 10 – i umiddelbar nærhet av de store forlagene, mediekonsern som Amedia og Schibsted, og aviser som VG, Aftenposten, Nettavisen, Dagsavisen, Vårt Land, Dagens Perspektiv og Dagens Medisin.
Mediebransjens «lokalavis», Medier24, var første ute med nyheten.
– For oss er dette en betydelig milepæl, sier gründer og ansvarlig redaktør Pål Johan Karlsen, og legger til:
– Vi er en vekstbedrift. Nå trenger vi litt ekstra tumleplass og plass til å vokse.
Det siste året har avisen nytt godt av tilgang på kontoradresse og møteplass i Villa SULT på Frogner i Oslo. Den staselige villaen huser blant annet Stiftelsen Institutt for spiseforstyrrelser.
Men helt siden nettstedet ble lansert i 2014, har Psykologisk.no i all hovedsak blitt drevet fra hjemmekontor, noe som også har gjort virksomheten uvanlig godt tilpasset en situasjon med pandemi og pålegg om å jobbe hjemmefra om man kan.
Søker to nye journalister
Adresse nær Norges viktigste avisgate, Akersgata, og nærhet til Storting og regjering og de store organisasjonene, mener Karlsen betyr mye for Psykologisk.nos identitet som Nordens første psykologiske dagsavis.
– Dette kan gjøre oss til en større spydspiss og en viktig brobygger. Psykologifaget har fortsatt omdømme for å være en smule innesluttet og «proteksjonistisk», selv om mange krefter brenner for å tilgjengeliggjøre og formidle sin kunnskap. Vi ønsker å være en inngangsport til faget – og en vei ut i offentligheten.
Bransjeavisen Psykologisk.no ble relansert som psykologisk dagsavis så sent som 1. august i fjor. I løpet av det siste året har avisen gått fra å publisere én til tre artikler i snitt hver ukedag.
– Dette er selvsagt ikke bra nok. Vi skal fortsette med å publisere mer innhold daglig, både pluss-saker for abonnenter som vil fordype seg, og gratis-artikler som alle kan lese. For å møte behovet dobler vi derfor redaksjonen, sier Karlsen, og fortsetter:
– Vi søker to nye, kunnskapsorienterte nyhetsjournalister med en lidenskapelig interesse for psykologi.
I begynnelsen av juni ble det kjent at avisens to eksisterende journalister, Jonas Sundquist og Jenny Marie Baksaas, har fått fast ansettelse, i likhet med Vera Thorvarsdottir, som samtidig rykker opp til markedssjef.
Nylig gikk avisen ut med en utlysning av to nye ettårsengasjementer med søknadsfrist fredag 9. juli. Det betyr at avisen øker fra 1,5 til 6 årsverk på et drøyt år.
– Det lureste vi har gjort
I intervjuet med Medier24 avslører redaktøren at det er leserne selv som har muligggjort den eventyrlige veksten.
I fjor innførte nemlig Psykologisk.no en abonnementsløsning for de som søker ekstra fordypning.
– Det er det lureste vi har noen gang har gjort. Vi lar leserne selv være med å finansiere innholdet vårt. Det som skjer nå, er et direkte resultat av det, sa Karlsen til Medier24.
Leserne får i pose og sekk, mener han. For Psykologisk.no publiserer mer gratis innhold enn før, i tillegg til pluss-saker. Det er avisens egne abonnenter og langsiktige annonsører som finansierer satsingen.
– Det å skape arbeidsplasser er noe av det mest tilfredsstillende jeg har opplevd. Det var ikke gitt at dette var mulig da vi startet opp. Nå er det gøy å se at vi kan høste fruktene fra det langsiktige arbeidet som har blitt lagt ned, uttalte Karlsen til Medier24.
Redaktøren sier avisens mål er å bli uunnværlig for alle som vil holde seg oppdatert i psykologifaget.
– Vi ønsker at flest mulig får lyst til å besøke oss på daglig basis, avslutter han overfor Psykologisk.no.