En ny doktoravhandling tyder på at det norske tilbakemeldingsverkøyet Norse Feedback har betydelig potensial som kommunikasjonskanal for pasienter i psykisk helsevern.
Løsningen knytter seg til at pasienten selv skal kunne gi digitale tilbakemeldinger om hvordan de har det.
Skjemaene fylles ut på nett mellom lege- eller psykologtimene, og kan gi behandler en rask oversikt over hvilke behandlingsformer som fungerer eller ikke.
Verktøyet ser ut til å gjøre det enklere å fokusere dialogen innledningsvis i behandlingen, og lette formidlingen av vanskelige tema.
Men i kjølvannet av implementeringen følger også forvirringer og frustrasjon for brukerne av verktøyet.
Et høyt arbeidspress i helsevesenet, kombinert med øvrige krav og forventninger, gjør at praktiseringen av Norse Feedback plasseres i et konkurranseforhold hvor incentiverte oppgaver gis forrang.
Dette er noen av konklusjonene i doktoravhandlingen til Runar Tengel Hovland, født 1977 i Ålesund.
Implementeringsforskning
Hovland forsvarte avhandlingen sin 11. mai 2020 ved Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen. Høgskulen på Vestlandet var arbeidsgiver i stipendiatperioden. Til daglig arbeider Hovland arbeider som seniorrådgiver og forsker i Helse Førde.
Ved Helse Førde har man utviklet et eget tilbakemeldingssystem, Norse Feedback, basert på brukermedvirkning, for bruk i en norsk kontekst og med innebygd persontilpasning.
– Det har vært forsket en del på hvilken effekt kliniske tilbakemeldingssystemer har på behandlingen av psykiske helseproblemer, men relativt lite på implementeringen av disse, sier Runar Tengel Hovland til Psykologisk.no.
– Interessen min for implementeringsforskning har kommet som følge av at disse systemene har hatt liten utbredelse til tross for at flere studier finner en positiv virkning på behandlingen.
Hovland fulgte innføringen av Norse Feedback over en periode på ti måneder gjennom intervjuer og observasjoner. Målet var å se på hvilke virkninger implementeringen skaper, for bedre å forstå ulike utfordringer og potensialer i praktisk bruk.
Det er krevende å tilpasse tilbudet
Hovland er utdannet samfunnsviter og har en mastergrad i religionsvitenskap fra Universitetet i Bergen, men har i sine fleste yrkesaktive år jobbet forskningsadministrativt og særlig rettet inn mot helseforskning.
– Noen pasienter finner Norse Feedback nyttig som et kommunikasjonsmiddel, og behandlere finner det nyttig som et grunnlag for å fokusere dialogen, sier Hovland, men tilføyer:
– Det er krevende å tilpasse tilbudet og bruken til en sammensatt tjeneste og pasientpopulasjon. Tids- og arbeidspress, turnover, IT-problematikk, nye oppgaver og prosjekter og mer, gjør implementering til en vanskelig prosess.
Doktoravhandlingen til Runar Tengel Hovland heter «Kliniske tilbakemeldingssystemer i psykisk helsevern – implementering og praktisering», og er tilgjengelig i BORA, det åpne forskningsarkivet ved Universitetet i Bergen.