• Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
  • Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
Ytringer

Gjensyn med intuitiv spedbarns­omsorg

«For vanlige foreldre kan for mye ekspertråd skape usikkerhet», skriver professor emeritus ved Universitetet i Oslo, Lars Smith.

OMSORG: «Intuitivt foreldreskap forekommer universelt på tvers av alder, kjønn og kultur», skriver Lars Smith. Foto: Andrea Piacquadio, Pexels.

Lars Smith

Sist oppdatert: 30.04.25  |  Publisert: 30.04.25

Forfatterinfo

Lars Smith

Lars Smith er professor emeritus ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo. Han er i lederteamet for oppfølgingsstudien Liten i Norge ved UiO.

Intuitiv spedbarnsomsorg innebærer at foreldre baserer seg på egne innskytelser for å utføre hensiktsmessige handlinger og være oppmerksomme på barnets behov.

Det inkluderer responsivitet, tilgjengelighet, tillit til egen rolle som omsorgsperson og den voksnes innflytelse på kvaliteten på samspillet med barnet.

Blant foreldre er det betydelige individuelle forskjeller både når det gjelder form og mengde. Intuitiv spedbarnsomsorg står i kontrast til sosialt aksepterte og tilrettelagte omsorgsmønstere. Spedbarnsforeldre bør rådføre seg med helsepersonell kun dersom de selv opplever høyt kronisk stress, har rusrelaterte problemer eller andre psykiske utfordringer, eller dersom barnet har et svært vanskelig temperament eller viser tegn på atypisk utvikling.

I en nylig artikkel i denne dagsavisen fremheves det at gravide nå opplever mer stress enn tidligere.

Jordmødrene i prosjektet Min Jordmor påpeker at det i dag er en større avstand fra en naturlig tilnærming til svangerskap, fødsel og barseltid. Det kan sies å ha generell gyldighet for omsorg i spedbarnsalderen. Psykologspesialist Line Marie Warholm gir i Aftenposten 15.april uttrykk for liknende tanker i forbindelse med de krav som mange foreldre føler blir stilt dem i dag.

I artikkelen Foreldres intuitive omsorgsatferd, publisert i 2014, tok jeg opp dette temaet. Siden det fortsatt er interesse for betydningen av foreldres intuitive atferd, tar jeg gjensyn med temaet og utdyper det nærmere.

Tenke fort versus tenke langsomt

Hanus og Mechthild Papousek introduserte begrepet intuitiv omsorgsatferd på 1970- og 80-tallet.

De hevdet at fenomenet er en forløper til en didaktisk form for foreldreatferd, organisert av biologisk beredskap. Dette atferdsmønsteret tar mer tid å utføre enn medfødte reflekser, men mindre enn det bevisste beslutninger krever. Foreldre er seg ofte ikke bevisste om egen intuitiv omsorgsatferd og har vanligvis vansker med å kontrollere den.

Intuitivt foreldreskap forekommer universelt på tvers av alder, kjønn og kultur.

Mitt anliggende er todelt. Først at intuitiv omsorgsatferd for spedbarn er relatert til Dual-Process Theory, som skiller mellom raske, intuitive (system 1) og langsomme, analytiske (system 2) tankesystemer (jf. Kahnemans Tenke, fort og langsomt).

System 2 fungerer logisk og krever konsentrasjon, som når foreldre prøver å lære seg hva som er «riktig» omsorgsatferd.

Omsorgsatferd som inngår i system 1 i barnets første leveår inkluderer blant annet regulering av atferdstilstander, stillasbygging i forbindelse med dialogutveksling, bruk av ekspressive ansiktsuttrykk og spedbarnsrettet tale, samt felles oppmerksomhet. Disse handlingene er intuitive uttrykk for foreldres medfødte evne til å svare på barnets behov.

Omsorgspersoner, hva enten det gjelder voksne eller større barn, utfører denne form for atferd uten intensjon om å påvirke – ofte uten at de engang selv er klar over det. Barnet har på sin side et medfødt handlingsrepertoar som samsvarer med den intuitive omsorgsatferden. Dette repertoaret består av integrerte «atferdspakker», så som smiling, blikkfokusering, kurrelyder, hodevending, og arm- og fingerbevegelser (jf. Smith, 2022).

Min påstand er at omsorgsatferd under system 1 ikke er designet for innlæring. Det står i motsetning til atferd under system 2, som foreldre skaffer seg gjennom imitasjon av andre omsorgspersoner, sosial læring, instruksjon og mulig kursing.

Det betyr ikke at ekspressive ansiktsbevegelser, spedbarnsrettet tale og lignende ikke kan læres, men at når de brukes som innlærte handlinger, vil de, selv om de for barnet kan ha samme betydning, ha en annen valør.

Vi vet alle forskjellen på et intuitivt, emosjonelt varmt smil og et som gis som sosial rutine. Spedbarn er også klar over også denne forskjellen.

Intuitive omsorgssituasjoner

Mating: Spedbarnsforeldre har flere roller enn bare å mette barnets sult. De fleste reagerer intuitivt raskt på barnets sultsignaler, som kan være å suge på hendene, åpne munnen, snu hodet mot morens bryst og bli mer aktiv. De merker fort når barnet er mett ved å oppfatte signaler som å lukke munnen, vende hodet til siden og slappe av. Foreldre flest følger også barnets tempo under måltidet og er umiddelbart oppmerksomme på smakspreferanser når babyen blir avvendt.

Leggesituasjonen: Når babyen skal sove, spiller foreldre en viktig rolle med å etablere gode søvnvaner og skape trygghet. Forutsigbarhet hjelper barnet med å roe seg ned. Kos, bæring, vugging, stryking, vuggesang og myke ord beroliger effektivt. Foreldre gjenkjenner som regel lett tretthetssignaler som gjesping, gniing av øynene, sutring eller tap av interesse for lek. Babyer reagerer også på foreldrenes humør, så foreldre skjønner fort at de må være rolige og avslappete når de legger barnet.

Bleieskift: Det handler om mer enn bare hygiene, fordi det også gir mulighet for samvær med babyen – om å snakke, synge og smile, som skaper en trygg opplevelse. Foreldre skjønner når bleien må byttes gjennom barnets signaler, som gråt eller uro. Rask respons på disse signalene fremmer barnets velvære.

Atferdstilstander: Barn viser stor variasjon i atferd fra fødselen av. Det kan være ulike tilstander både når det gjelder søvn og våkenhet. Rolig søvn varer vanligvis 20 til 40 minutter, mens aktiv søvn varierer fra tre til 45 minutter. Aktiv søvn er preget av spontane ansiktsuttrykk som er forløpere til senere emosjonelle uttrykk. De to søvntilstandene er nevrofysiologisk organisert på kvalitativt forskjellige måter (Wolff, 1987). Monoton sansestimulering beskytter søvnen, noe som støtter bruk av vugge og det å reive nyfødte.

Reparasjoner: Når samspillet blir vanskelig, prøver foreldre intuitivt å gjenopprette harmonien. Reparasjoner innebærer å merke seg barnets signaler, forstå problemet, tilpasse egen atferd og tilby trøst på forskjellige måter. Dette inkluderer beroligende tiltak som holde barnet, vugge, stryke, snakke rolig, synge eller tilby bryst eller smokk, bekrefte barnets følelser og formidle empati, og ta initiativ til ny positiv kontakt. Still Face-eksperimentet består av tre deler: samspill, ignorering, og gjenoppretting. Det viser at spedbarn forventer sosialt samspill, at gjensidige svar regulerer dem, og at omsorgspersonens reparasjon av samspillet påvirker barnets stresshåndtering og emosjonelle balanse. Eksperimentet demonstrerer betydningen av foreldres oppmerksomhet til barnets signaler og nødvendigheten av å reparere samspillet når det oppstår vanskeligheter.

«Stillasbygging» (scaffolding): Begrepet beskriver hvordan en mer erfaren person støtter en annen i læringsprosessen. Når det gjelder spedbarn, skjer denne stillasbyggingen ofte intuitivt for sensitive foreldre. De kan skape en støttende ramme rundt barnets gryende utforskning og læring gjennom observasjon og responsivitet (legge merke til hva barnet er opptatt av og bygge videre på det), by på tilpasninger og utfordringer (gi subtile hint, foreslå oppgaver som er litt utenfor det barnet klarer alene), gi ledetråder og veiledning, og modellering og oppmuntring (vise barnet hvordan ting gjøres gjennom eget eksempel).

Felles oppmerksomhet og deling av erfaringer: Når foreldre og barn sammen setter søkelys på en gjenstand eller hendelse og snakker om det, hjelper det barnet å lære språket og forstå verden. Foreldre begynner med dette tidlig, men fra 8-9 måneder vil barnet selv begynne å initiere felles oppmerksomhet. Den voksne vil gjerne intuitivt følge med i blikkretningen og kommentere det som barnet er opptatt av ved å si hva gjenstanden heter, hva den kan brukes til eller bare flytte den nærmere slik at den er innen rekkevidde.

Sosial lek: Foreldres intuitive omsorgsatferd vises tydeligst i sosial lek. De samhandler med spedbarn på måter som fremmer emosjonell, sosial og kognitiv utvikling, ofte uten å være klar over det selv. Denne atferden er ofte preget av at foreldrene intuitivt avpasser sine initiativ til barnet og svarer på dets reaksjoner. Denne tilpasningen inkluderer den voksnes imitasjon og speiling (imitasjon av barnets lyder, ansiktsuttrykk og bevegelse; gjengivelse av barnets glede), bruk av spedbarnsrettet tale (høyere toneleie, overdrevet prosodi, enkle ord og korte setninger med mange gjentakelser), innta posisjon som fremmer øyekontakt med barnet, regulering av barnets atferdstilstander (unngåelse av over- og understimulering), bruk av turtaking og protokonversasjon (oppføre seg som om det finner sted en samtale) og intuitiv tilpasning av lekens kompleksitet.

Denne omsorgsatferden er universell og observeres i ulike kulturer, med forskjeller i lek og uttrykk. Den har biologiske røtter og er viktig for barnets utvikling og emosjonelle fungering.

Hva sier forskningen?

Mitt andre anliggende er at psykologiske undersøkelser indikerer at bevisst oppmerksomhet på handlinger som normalt er automatiske, kan forstyrre utførelsen av dem. Dette fenomenet er blitt kalt lammelse gjennom analyse eller å gjøre noe vanskeligere enn det er («paralysis by analysis», Talbert, 2017).

Når vi begynner å tenke bevisst på detaljene i en intuitiv handling, kan det føre til at flyten brytes og at resultatet blir dårligere.

Selv om kunnskapsinnlæring ofte krever nøyaktig, bevisst overveielse, er kunnskap om andres tankeverden annerledes i den forstand at vi ikke tenker så mye på det. Den viktigste måten å forstå andres sinn på er å samhandle med dem, noe som skjer ved at vi engasjerer oss i sanntid. Da vil bevisste kognitive refleksjoner lett forstyrre flyten i samhandlingen.

Forståelse av spedbarnets emosjonelle behov kommer gjennom ikke-bevisstgjort, ikke-kognitiv kunnskap som tilsier at spedbarnsforeldre ofte ikke bør tenke for mye når de utfører omsorg i en kontekst av samhandling med barna.

Ikke-bevisste prosesser spiller altså en betydelig rolle i mange av våre handlinger, spesielt de som er automatiske eller intuitive. Disse prosessene kan være raske, effektive og kreve lite kognitiv kapasitet.

Mye tyder på at system 1 og system 2 har forskjellig opprinnelse. Mens system 2 har en klar sammenheng med utviklingen av kognitive evner, er denne i konkurranse med system 1-prosesser som dominer i spedbarnets sinn, men fortsatt er virksomme i voksnes kognisjon (jf. Evans, 2011).

Konklusjon

Intuitiv spedbarnsomsorg bygger på at foreldre naturlig kan møte barnets behov uten å følge ekspertråd, så lenge de er oppegående og barnet er normalt utviklet.

Seminarer og workshops kan for noen være til hjelp med å forstå spedbarnets signaler, og er særlig nyttige for foreldre med barn som har spesielle behov. For vanlige foreldre kan for mye ekspertråd skape usikkerhet.

Det finnes ingen fasit på spedbarnsomsorg annet enn å behandle barnet som en følende og forstående person.

Referanser

Blystad, J.B. Gravide stresser mer enn før. Nå innfører Drammen et «jordmor-historisk» prosjekt. Psykologisk.no, publ. 21.03.25.

Evans, J. (2011). Dual process reasoning: Contemporary issues and developmental implications. Developmental Review, 31, 86–102. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.dr.2011.07.007

Kahneman, D. (2012). Tenke fort og langsomt. Oslo: Pax forlag (først utgitt på engelsk 2011).

Papousek, H. og Papousek, M. (1987). Intuitive parenting: A dialectic counterpart to the infant’s integrative competence. I: J.D. Osofsky (red.), Handbook of infant development (2. utg., s. 669–720). New York: Wiley.

Smith, L. (2014). Foreldres intuitive omsorgsatferd [Intuitive parenting]. Scandinavian Psychologist, 1, e1. https://doi.org/10.15714/scandpsychol. 1.e1

Smith, L. (2022). En kort introduksjon til spedbarnspsykologi. Bergen: Fagbokforlaget.

Talbert, B. (2017). Overthinking and other minds: The analysis paralysis. Social Epistemology, 31, 545–556. https://doi.org/10.1080/02691728.2017.1346933

Warholm, L.M. (2025). «Perfekte» foreldre hemmer barnas utvikling. Aftenposten, 15. apr.

Wolff, P.H. (1987). The development of behavioral states and the expression of emotions in early infancy. Chicago: The University of Chicago Press.

Redaksjonen anbefaler

Slik kan følelser bli til hodepine og magesmerter

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Det som ikke dreper deg, gjør deg ikke sterkere. Det gjør deg bare hardere

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

– Noen får mer ut av en økt med pusting, enn ti år med samtaleterapi

  • Nyheter, Pluss

– Mangel på selvrespekt er et sentralt element i depresjon

  • Nyheter, Pluss

Maren ville ikke dø alene. Men telefonen hun ringte til, reddet i stedet livet hennes

  • Nyheter, Pluss

Det finnes veier ut av håpløsheten

  • Nyheter, Pluss

Dette er de ti personlighets­forstyrrelsene. Men snart forsvinner diagnosene

  • Nyheter, Pluss

– Derfor skal vi unngå å argumentere med personer med demens. De taper verdighet

  • Nyheter, Pluss

– Smerten du unngår, skaper bare mer smerte på sikt

  • Nyheter, Pluss

Uvanlig selvutvikling: Alma er en av mange som bevisst oppsøker avvisning – trenden brer om seg

  • Nyheter, Pluss

Hvorfor utvikler noen unnvikende personlighets­forstyrrelse?

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

I årevis har han drevet psykedelisk terapi i det skjulte

  • Nyheter, Pluss

Ny forskning: Jo mer traume, desto mer sinne

  • Nyheter, Pluss

Kvinner er oftere «ondsinnet utro» enn menn, ifølge studie

  • Nyheter, Pluss

– For de aller fleste vil terapi oppleves som krevende

  • Nyheter, Pluss

Tillitsbrudd i parforholdet: – Skaper uro, usikkerhet, sorg og sinne

  • Nyheter, Pluss

To gutter som mediterer – pusten førte dem sammen

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

– Behovet for anerkjennelse styrer oss gjennom hele livet

  • Nye bøker, Pluss

Mener denne ballen kan revolusjonere behandling av psykiske lidelser

  • Nyheter, Pluss

Derfor kan forsvarsmekanismer også fungere til din fordel

  • Nyheter, Pluss

Skal du ansette? Disse personlighets­trekkene bør du være oppmerksom på

  • Arbeidsliv, Nyheter, Organisasjonspsykologi, Pluss

Symptomer på emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse kan ligge til familien

  • Nyheter, Pluss

Skillet mellom ungdom og sykdom forsvinner

  • Nyheter, Pluss

Fastlegen mener vi bør ignorere flere helseråd og bli mer fornøyde med det vi allerede gjør

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse: Pårørende kan falle i en av to grøfter

  • Nyheter, Pluss

Mishandling i barndommen gjør det vanskeligere å gjenkjenne egne følelser

  • Nyheter, Pluss

Tilknytning: Når barndommen gjentar seg i parforholdet

  • Nyheter, Pluss

Hva sier mødre er grunnen til at de mistet kontakt med sine voksne barn?

  • Nyheter, Pluss, Ukas forskning

Mangler du glede, motivasjon og livslyst? Da lider du kanskje av anhedoni

  • Nyheter, Pluss

Karl-Vidar Lende fikk angstanfall på scenen: – Det skumleste var at ingen merket det

  • Nyheter, Pluss

Siste saker

– Vi deler pasientenes verste øyeblikk. Det er veldig verdifullt

  • Nyheter, Pluss

Makten til å definere andre som kronisk psykisk syke, er livsfarlig

  • Ytringer

Derfor var Per Isdal ekspertvitne i Ingebrigtsen-saken: – Retten bør se at vold er mer enn fysisk vold

  • Nyheter, Pluss

Oppropet til Stine Sofies Stiftelse er et tragisk bomskudd

  • Ytringer

De jobbet med barnevern i Russland: – Det var ganske brutalt på innsiden

  • Nyheter, Pluss

Depresjon ødelegger motivasjonen – også etter at depresjonen er over

  • Nyheter, Pluss

Du må ikke ofre noe for å nå målene dine – du må prioritere

  • Nyheter, Pluss

Casual sex skaper narsissisme

  • Ytringer

Han var nær ved å gi opp å forske på barns opplevelser på barnehus, men studien hans fikk følger

  • Nyheter, Pluss

Skjult depresjon: – Mange skjønner ikke at de er deprimerte

  • Nyheter, Pluss

ME er noe helt annet enn langvarig utmattelse

  • Ytringer

Burde mennesker med traumer få medisiner?

  • Nyheter, Pluss

Gaza har blitt psykologens blindflekk

  • Ytringer

Den smertefulle lojalitetskonflikten og usynlige kampen i Ingebrigtsen-saken

  • Ytringer

Veien ut av depresjon går gjennom andres medfølelse

  • Nyheter, Pluss

Det må legges mer vekt på manipuleringens makt i foreldrekonflikter

  • Ytringer

En annerledes terapi: – Ikke helt som du ser for deg

  • Nyheter, Pluss

– Den nye barneloven svikter barna som lever med vold

  • Nyheter, Pluss

Hersketeknikker hindrer fremskritt i forståelsen av ME

  • Ytringer

– Psykologer må slutte å være så redde for å mene noe

  • Nyheter, Pluss

Kommer lykke utenfra eller innenfra? Denne studien har svar

  • Nyheter, Pluss

Psykologen rangerer deg i senga – basert på personlighetstypen din

  • Nyheter, Pluss

Ny retningslinje for langvarig utmattelse, inkludert CFS/ME, vil bygge på bred forskning og representasjon

  • Ytringer

Vold øker blant unge. I Stavanger tar de grep

  • Nyheter, Pluss

Mest lest

– Den vanligste personlighets­forstyrrelsen er lettest å overse

    Visse livsstiler øker faren for demens betraktelig

      – Psykisk vold dreper kjærlighet

        Gaslighting: – En ondskapsfull teknikk for å ta kontroll over et annet menneske

          Slik utnytter narsissisten din emosjonelle intelligens

            Oppdaget mulig årsak til emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse

              Sinte voksne barn

                Nevroforsker om ADHD-diagnosen: – Det er ikke en enhetlig tilstand

                  Dette skjer med oss når vi opplever det mystiske fenomenet dissosiasjon

                    En bestemt oppførsel hos barn kan være tegn på senere angstlidelse

                      Hva skal til for å komme over et traume?

                        Dette er den skjulte formen for narsissisme

                          Slik er kjærlighetslivet med en narsissist

                            De tre søylene for god psykisk helse

                              Pia la om kostholdet og ble kvitt angsten

                                Tegnene på at du sliter med kronisk stress

                                  Med én enkel påstand kan du nå avsløre om noen lyver

                                    Tre faktorer kan svært presist forutsi psykiske lidelser

                                      Nye følelsesfunn i dypet av høysensitive hjerner

                                        Narsissisme – kan du holde ut?

                                          Hvorfor er det så vanskelig å gjøre det slutt?

                                            Noen personlighetstrekk beskytter mot demens – andre øker faren

                                              Emosjonelt intelligente foreldre blir oftere utbrent, antyder ny studie. Det kan skade foreldreevnen deres, mener forskerne

                                                Er du et A- eller B-menneske? Det henger sammen med personligheten din

                                                  Meld deg på nyhetsbrev fra Psykologisk.no

                                                  • Psykologisk.no AS​
                                                    C. J. Hambros plass 5
                                                    0164 Oslo
                                                    912 389 782 MVA
                                                  • Tips oss
                                                  • Kundeservice
                                                  • Skriv innlegg
                                                  • Bli annonsør
                                                  • Redaksjon
                                                  • Personvern
                                                  • Ansvarlig redaktør
                                                    Pål Johan Karlsen
                                                  • Nyhetsredaktør
                                                    Jonas Hartford Sundquist
                                                  • Administrasjons­sjef
                                                    Vera Thorvarsdottir
                                                  Facebook-f Twitter Linkedin

                                                  Psykologisk.no er medlem av Mediebedriftenes Landsforening og Fagpressen, og arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

                                                  Kopibeskyttet © 2025