Psykologisk.no – psykologiens dagsavis – er nå i enda raskere vekst enn før.
I snitt hadde det populære nettstedet 73 000 besøk fra 60 000 unike brukere per uke i første halvdel av 2021. Det innebærer en dobling av trafikken fra i fjor – som også var et rekordår.
Gründer og ansvarlig redaktør Pål Johan Karlsen følger utviklingen nøye.
– Vi er bare så vidt i gang. Den viktigste forklaringen på veksten er at leserne nå selv finansierer innholdet. Det har gjort det mulig å bygge arbeidsplasser. Nå kan vi ansette dyktige psykologi-formidlere og lage mye mer innhold enn før, sier han og utdyper:
– Bak hver eneste artikkel du leser i Psykologisk.no, rører det seg flere mennesker.
Det er kunnskapsorienterte mennesker med en lidenskapelig psykologi-interesse som står bak Psykologisk.no, påpeker redaktøren.
Snart seks årsverk
Også i år har det vært besøksvekst fra alle kanaler – både fra Google-søk, Facebook, LinkedIn og Twitter, og fra avisens eget nyhetsbrev.
På under et år har organisasjonen vokst fra 1,5 til 4 årsverk.
Før sommeren sikret journalistene Jonas Sundquist (29) og Jenny Baksaas (27) seg fast stilling i bransjeavisen Psykologisk.no. Også Vera Thorvarsdottir (35) fikk fast jobb og rykket opp til markedssjef.
I høst utvides redaksjonen med ytterligere to journalister. Avisen har også fått kontorer i forlags- og mediestrøket i Oslo, i umiddelbar nærhet av Akersgata og Sehesteds plass.
Fem kroner og 41 øre
– Fem kroner og 41 øre. Det er hva det koster dagen å holde seg oppdatert i psykologi med et årsabonnement på Psykologisk.no, sier Karlsen.
Han er overbevist om at nettavisen har den største vekstperioden foran seg. For nå blir det enda flere publiseringer på daglig basis.
Psykologisk.no har som formål å være en redaktørstyrt, selvstendig nettavis med dyptgående journalistikk, nyheter og aktualitetsstoff, som aktualiserer psykologisk kunnskap i samfunnsdebatten.
– Våre trofaste lesere får stadig mer tilbake for investeringen sin i psykologisk kunnskapsoppdatering, sier redaktøren og avslutter:
– Dette betyr også at vi er i stand til å nå enda bredere ut enn før. Vi forventer nå å se stadig flere uker med over 100 000 brukere.