PSYKOLOGLUNSJ 75: På det amerikanske nettstedet Ratemyprofessors.com gir studenter karakter på foreleserne sine. De vurderer også hvor hot han eller hun måtte være, i studentenes øyne. Nå har forskere kommet frem til at denne ekstra informasjonen kanskje ikke er helt irrelevant i læringssammenheng, ifølge det britiske nettstedet Research Digest.
Er det slik at vi blir distrahert hvis læreren er pen, eller kan det være at vi får med oss mer av det læreren sier? Richard Westfall og kolleger ved University of Nevada har funnet forsiktig støtte for den sistnevnte muligheten. Studenter som lyttet til et båndopptak, skåret nemlig bedre på en påfølgende prøve om de syntes at læreren var pen. Dette tyder på at den såkalte glorie-effekten gjelder i klasserommet. Mer forskning må naturligvis til før vi kan si noe mer om hvor robust effekten er.
Forelska-i-lærer’n-problematikk er bare ett av temaene i den nye episoden av Psykologlunsj. Viljestyrke utgjør et annet. Programlederne består som vanlig av Jan-Ole Hesselberg, Tommy Mangerud og Jonas Vaag.