• Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
  • Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
Ytringer

Kan dødsønsker muliggjøre et nytt liv?

«Å leve, i en eksistensiell forstand, er ikke kun å være i live. Å leve impliserer å velge, å handle, å skape seg selv i møte med livet som et overskudd av muligheter», skriver Farhan Shah.

ET LIV: «Jeg anser mennesker med evne og ressurser til å skape sin egen vei og sine egne svar som de kan leve med», skriver Farhan Shan. Foto: Alex Fu, Pexels/Privat.

Farhan Shah

Sist oppdatert: 13.03.25  |  Publisert: 13.03.25

Forfatterinfo

Farhan Shah

Farhan Shah, filosof, Ph.D, rådgiver ved tenketanken Senteret for Prosesstudier, Salem, Oregon og ved senteret for åpen og relasjonell teologi, Nampha, Idaho, USA.

Dette er en ytring. Den gir uttrykk for skribentens meninger.

Som aktiv foredragsholder om dødsønsker og det store dødsspranget, møter jeg ofte ettertenksomme fagpersoner, pårørende og etterlatte som sitter igjen med flere spørsmål enn definitive svar.

Mine foredrag og perspektiver kan riktignok provosere i et tungrodd system preget av monotoni. Men også fordi jeg ikke gir et endelig svar og tydelige løsninger på problemstillinger av eksistensiell karakter.

Dette er fordi jeg ikke besitter definitive svar, og fordi – og kanskje den tungtveiende grunnen – jeg anser mennesker med evne og ressurser til å skape sin egen vei og sine egne svar som de kan leve med.

Det ligger en verdighet i denne tanken, etter mitt syn. For alternativet til denne posisjonen kan lett gli over til et formynderi, hvor hjelpen henfaller til medisinsk paternalisme og et epistemisk overmot. Som Jens Bjørneboe sier: «formyndermennesket vet bedre enn vi selv, hva som er til vårt eget beste, derfor vil han bestemme over oss, for å hjelpe oss.».

Gjennom et livsløp blir mennesker flest, uavhengig av kjønn, økonomi, etnisitet og religiøsitet, konfrontert med, og strever med, det tyngende eksistensielle spørsmålet: Å være eller ikke være?

Livet er ikke noe som kan leves automatisk, som en biologisk mekanisme som utfolder seg etter instinktuelle lovmessigheter. Mennesket er ikke et vesen som simpelthen eksisterer, det er et vesen som må velge, og dermed skape, sin eksistens.

Dette fordi livet i seg selv er radikalt uferdig, det er ikke noe bastant foreliggende, men snarere et felt av muligheter. Sagt annerledes, mennesker er ikke bare til, men må aktivt ta stilling til hvordan, og hvorfor, de skal være til.

I denne sammenheng blir det tydelig hvorfor filosofen Petter Zapffe beskrev mennesket som et tragisk vesen, overutrustet fra naturens side. I motsetning til dyrene, er mennesket i en eksentrisk og åpen stilling som sprenger rammene for det naturlige. Våre overutviklede evner fører også til at vi ikke kan hvile i en forhåndsgitt livsmening, men blir konfrontert med det absurde ved vår eksistens.

Det absurde forstås som den fundamentale konfrontasjonen mellom menneskets trang og hang til stabil mening og universets øredøvende stillhet. Vi roper ut i håp om en respons, men blir møtt med taushet. Vi søker etter en høyere og stabil mening med vår eksistens, men finner ingen forhåndsgitt retning eller en kosmisk plan.

Dette danner grunnlaget for menneskets lodd: til tross for at vi også er biologiske vesener, besitter vi en unik, og dels uhyggelig, evne til å drømme, fantasere, forestille og skape oss alternative framtider.

Det er nettopp vår enestående evne til å nekte, til å avvise, som gjør at vi konfronteres med spørsmålet om vår egen destruktivitet. Vi kan ikke unngå den, men vi kan utvikle fluktmekanismer som fortrenger konfrontasjonen med vårt selvdestruktive potensial i kraft av vår menneskelighet, som avstedkommer eksistensiell angst.

Å leve, i en eksistensiell forstand, er ikke kun å være i live. Å leve impliserer å velge, å handle, å skape seg selv i møte med livet som et overskudd av muligheter. Det er en pågående improvisasjon hvor vi, på grunn av vår overutrusning, kan velge å overstyre vår fundamentale, biologiske selvoppholdelsesdrift som vi er utstyrt med.

Derfor er det uheldig at den biomedisinske ideologien, som amputerer våre dødsønsker til angivelig psykisk sykdom, fortsatt får bre seg som det dominerende narrativet i samfunnet.

Vi bør stoppe opp, og stille oss følgende spørsmål: Kan sykeliggjøringen av menneskets dødsønsker betraktes som en distraksjon fra ubehag og angst?

Etter mitt syn er det av avgjørende betydning at vi unngår å sykeliggjøre menneskets dødsønsker, og heller våger å anerkjenne dødsønskene som en lengsel etter et nytt liv, noe som rommer et potensial til en ny begynnelse.

I stedet for å bedøve livssmerten, eller ubehaget, med medikamenter, bør vi heller våge å spørre: Hva er det mennesket som nærer dødsønsker egentlig lengter etter? Hvilke muligheter kan skjule seg i dette ønsket om å utslette eget liv?

En slik undrende tilnærming kan sette i spill nye muligheter for å forstå livssmerten, ikke utelukkende som et medisinsk kasus, men som en eksistensiell åpning til endring og forandring.

I denne sammenheng er filosofen Ivan Illichs perspektiv på klinisk iatrogenese relevant. Illich beskriver hvordan det moderne helsevesenet, med sitt fokus på medisinering og symptomlindring, ofte virker sedativt på mennesker og gjør dem eksistensielt numne i møte med livets spenninger og kamper.

I stedet for å styrke menneskets evne til å finne sine egne svar, risikerer vi at medisinske intervensjoner frarøver de denne epistemiske agensen, og dermed erstatter den med biomedisinsk kontroll. Dette bidrar til å opprettholde en patologiserende kultur hvor livets kriser ikke anerkjennes som iboende menneskelige, men snarere som dysfunksjonelle tilstander som må korrigeres av et spesialisert behandlingsregime.

Konsekvensen er at mennesker, istedenfor å utvikle resiliens og selvinnsikt, holdes i en kjemisk dvaletilstand, der livssmerten skyves unna; en beleilig fluktmekanisme, men skyggesidene er desto tydeligere.

Menneskets eksistensielle utsatthet, vår kontinuerlige eksponering for livskriser og omveltninger, er ikke bare en trussel, men også en mulighet. En mulighet til gjenreisning, til en ny fødsel.

Det er nettopp denne evnen til å reise seg selv etter en krise, at vår skapende evne viser seg, ikke som en garanti for lykke eller evig stabilitet, men som en kontinuerlig kreativ prosess der vi, gang på gang, må finne våre egne svar som vi kan leve med.

Om vi anerkjenner denne prosessen som en del av livet, kan vi møte hverandre, ikke som patologiske tilfeller som har behov for reparasjon eller tekniske inngrep, men som medmennesker i en felles og åpen verden hvor livssmerten ikke trenger å renses kjemisk, men tåles, forstås og gis form, individuelt og i fellesskap.

For noen kan denne formen være en symbolsk død, en oppløsning og løsrivelse fra livshemmende identiteter og væremåter, som frigjør rom for tilfriskning og nye kilder til mot, håp og mening. Og for noen andre kan denne livssmerten være så uutholdelig at bokstavelig selvdød, det å tre ut av livet i bokstavelig forstand, blir en siste utvei, et symbol på radikal agens.

Det sentrale poenget er at vi bør motstå fristelsen til medikalisering av livet, hvor vi reduserer menneskets livsuttrykk, og vårt grenseoverskridende potensial, til patologiske avvik. For i siste instans handler dette ikke kun om å unngå døden, men å muliggjøre livet.

Redaksjonen anbefaler

Uvanlig selvutvikling: Alma er en av mange som bevisst oppsøker avvisning – trenden brer om seg

  • Nyheter, Pluss

Slik snakker du med ungdom om et annerledes utseende

  • Nyheter, Pluss

Fikk krystallsyken og angst samtidig: – Jeg følte meg redd, sliten og maktesløs

  • Nyheter, Pluss

Mener denne ballen kan revolusjonere behandling av psykiske lidelser

  • Nyheter, Pluss

– Like mye som emosjonelt ustabile personer misforstår andre, misforstår andre dem

  • Nyheter, Pluss

Frykten for å stamme fikk han til å besvime på scenen

  • Nye bøker, Pluss

Hva funker for å øke trivsel og mestring på jobb? Ikke stressmestringskurs, ifølge denne studien

  • Nyheter, Pluss

Engstelig tilknytning: Når partnerens usikkerhet styrer forholdet

  • Nyheter, Pluss

Opplevde gjespende behandler: Helt greit eller sosialt uhørt?

  • Nyheter, Pluss

Kvinner er oftere «ondsinnet utro» enn menn, ifølge studie

  • Nyheter, Pluss

Fastlegen mener vi bør ignorere flere helseråd og bli mer fornøyde med det vi allerede gjør

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Derfor kan forsvarsmekanismer også fungere til din fordel

  • Nyheter, Pluss

Dette er de ti personlighets­forstyrrelsene. Men snart forsvinner diagnosene

  • Nyheter, Pluss

Frykten for avvisning skaper dårlige partnervalg: – De ser ikke mønstrene

  • Nyheter, Pluss

Bipolar type 1 og 2: Ulike lidelser, men lignende løsninger

  • Nyheter, Pluss

Karl-Vidar Lende fikk angstanfall på scenen: – Det skumleste var at ingen merket det

  • Nyheter, Pluss

Unngående tilknytning: Når partneren avviser følelsene dine – og sine egne

  • Nyheter, Pluss

Anne B. Ragde drar heller på hytta enn til psykolog

  • Nyheter, Pluss

Peder Kjøs gir livet terningkast fire

  • Nyheter, Pluss

Det som ikke dreper deg, gjør deg ikke sterkere. Det gjør deg bare hardere

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Hvorfor blir noen med ADHD først diagnostisert i voksen alder?

  • Nyheter, Pluss

– Noen får mer ut av en økt med pusting, enn ti år med samtaleterapi

  • Nyheter, Pluss

Så du har fått diagnosen ADHD. Hva nå?

  • Nyheter, Pluss

I møtet med selvmord valgte Rebekka åpenhet

  • Nyheter, Pluss

I årevis har han drevet psykedelisk terapi i det skjulte

  • Nyheter, Pluss

ME-syke Merethe følte seg ikke forstått. Det fikk fatale konsekvenser

  • Nyheter, Pluss

Vi har en tendens til å ignorere kroppen når vi snakker om psykologi

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Åtte psykologi-filmer du kan nyte i regnværet

  • Nyheter, Pluss

Et hjerte må bæres i et annet hjerte for å vokse seg sterkere

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Skal du ansette? Disse personlighets­trekkene bør du være oppmerksom på

  • Arbeidsliv, Nyheter, Organisasjonspsykologi, Pluss

Siste saker

Magasinet Psykisk helse legges ned etter 30 år: – Kjempealvorlig

  • Nyheter, Pluss

Emosjonalitet til side

  • Ytringer

Utbrenthet kommer i mange varianter

  • Nyheter, Pluss

Når volden ikke kan ses – og smerten ikke blir trodd

  • Ytringer

Fire av fem jenter mener sosiale medier forstyrrer synet på eget utseende

  • Nyheter, Pluss

Den omdiskuterte barneloven er nå vedtatt i Stortinget

  • Nyheter, Pluss

«This is Tel Aviv calling»: Når propagandamaskinen kverner

  • Ytringer

Et forhold preget av narsissisme setter dype spor

  • Nyheter, Pluss

Når barnets beste blir et argument mot likestilt foreldreskap. En kritisk lesning av høringsuttalelser

  • Ytringer

Innvandrerbarn og lengselen etter et symbolsk hjem

  • Ytringer

Ledere kan masse – men lite om det aller viktigste, mener ledelsesekspert

  • Arbeidsliv, Nyheter, Pluss

Bak bjellen: Kan vi være psykologer uten Ivan Pavlovs vitenskapelige arv?

  • Ytringer

Mange kvinner lever med store smerter i årevis uten å få svar

  • Nyheter, Pluss

Visse personlighetstrekk gjør det vanskeligere å sovne

  • Nyheter, Pluss

Fire spørsmål for å forstå deg selv bedre

  • Nyheter, Pluss

Årevis på antidepressiver gir flere og verre abstinenser, ifølge studie

  • Nyheter, Pluss

For Mari-Mette ble mat svaret på enhver følelse

  • Nyheter, Pluss

Anger – veien til selvinnsikt og vekst

  • Ytringer

Gutter er mer sårbare enn jenter allerede under svangerskapet

  • Nyheter, Pluss

Behandling av ME – på ville veier?

  • Ytringer

Hvorfor tror noen personer med psykose at de er Jesus?

  • Nyheter, Pluss

En ny barnelov må sette barna først

  • Ytringer

Bred enighet om rusreformen: – Viktig steg i riktig retning, mener Psykologforeningen

  • Nyheter

Kvinner med ADHD og maskering: – Plutselig er man utbrent

  • Nyheter, Pluss

Mest lest

– Den vanligste personlighets­forstyrrelsen er lettest å overse

    Visse livsstiler øker faren for demens betraktelig

      – Psykisk vold dreper kjærlighet

        Gaslighting: – En ondskapsfull teknikk for å ta kontroll over et annet menneske

          Slik utnytter narsissisten din emosjonelle intelligens

            Sinte voksne barn

              Oppdaget mulig årsak til emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse

                Nevroforsker om ADHD-diagnosen: – Det er ikke en enhetlig tilstand

                  Dette skjer med oss når vi opplever det mystiske fenomenet dissosiasjon

                    En bestemt oppførsel hos barn kan være tegn på senere angstlidelse

                      Hva skal til for å komme over et traume?

                        Dette er den skjulte formen for narsissisme

                          Slik er kjærlighetslivet med en narsissist

                            De tre søylene for god psykisk helse

                              Pia la om kostholdet og ble kvitt angsten

                                Tegnene på at du sliter med kronisk stress

                                  Med én enkel påstand kan du nå avsløre om noen lyver

                                    Tre faktorer kan svært presist forutsi psykiske lidelser

                                      Nye følelsesfunn i dypet av høysensitive hjerner

                                        Narsissisme – kan du holde ut?

                                          Hvorfor er det så vanskelig å gjøre det slutt?

                                            Noen personlighetstrekk beskytter mot demens – andre øker faren

                                              Emosjonelt intelligente foreldre blir oftere utbrent, antyder ny studie. Det kan skade foreldreevnen deres, mener forskerne

                                                Er du et A- eller B-menneske? Det henger sammen med personligheten din

                                                  Meld deg på nyhetsbrev fra Psykologisk.no

                                                  • Psykologisk.no AS​
                                                    C. J. Hambros plass 5
                                                    0164 Oslo
                                                    912 389 782 MVA
                                                  • Tips oss
                                                  • Kundeservice
                                                  • Skriv innlegg
                                                  • Bli annonsør
                                                  • Redaksjon
                                                  • Personvern
                                                  • Ansvarlig redaktør
                                                    Pål Johan Karlsen
                                                  • Nyhetsredaktør
                                                    Jonas Hartford Sundquist
                                                  • Administrasjons­sjef
                                                    Vera Thorvarsdottir
                                                  Facebook-f Twitter Linkedin

                                                  Psykologisk.no er medlem av Mediebedriftenes Landsforening og Fagpressen, og arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

                                                  Kopibeskyttet © 2025