• Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
  • Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
Ytringer

Å påstå at kjønn utelukkende handler om biologi, er i beste fall naivt

«Transtematikken er først og fremst et spørsmål om kulturen vår, språket vårt, og vår sosialpsykologiske virkelighet, ikke hva biologien lærer oss om kjønnskromosomer og kjønnsceller», skriver Jonas Hartford Sundquist.

DEBATT: Det Kjetil Rolness roter seg inn i her, er ikke en debatt om biologi, men en debatt om språk, skriver Jonas Sundquist. Foto: Skjermdump, Aftenposten. Innfelt: Privat.

Jonas Sundquist

Sist oppdatert: 09.10.23  |  Publisert: 04.10.23

Forfatterinfo

Jonas Sundquist

Jonas Sundquist er redaksjonssjef i Psykologisk.no. Han er utdannet journalist ved OsloMet og har en master i sosialpsykologi fra Universitetet i Oslo. Han debuterte som forfatter med romanen Jeg tror du hadde likt Ulrik (Cappelen Damm) i 2021.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens synspunkter. Forfatter av innlegget er redaksjonssjef i Psykologisk.no.

Jeg har fra sidelinjen fulgt med på den såkalte transdebatten en god stund nå.

LES OGSÅ: Hoppe bukk med Kjetil Rolness

For utenforstående fremstilles dette gjerne som to leire i en evig ordkrig; de «kjønnskritiske» på ene siden, som argumenterer for at kjønn handler om biologi og bare biologi, og «transaktivistene» på den andre siden, som argumenterer for en rausere bruk av kjønnsbegrepet.

Personlig synes jeg dette er en barnslig forenkling av det som egentlig er en sammensatt (og unødvendig betent) tematikk. Men det er særlig et argument jeg finner påfallende fra den kjønnskritiske leiren:

Det finnes bare to kjønn.

Det biologiske utgangspunktet

Argumentet ble sist slept frem i søkelyset av Kjetil Rolness i en kommentar i Aftenposten forrige helg, hvor han innledningsvis (mellom liksom-moderne ord som mindblowing) slår fast at: «Det finnes kun to kjønn. Kjønn er medfødt. Og du kan ikke bytte kjønn.»

Rolness viser i kronikken til professor i evolusjonsbiologi ved Universitetet i Oslo, Glenn-Peter Sætre, som har gitt ut boka To kjønn (Kagge forlag, 2023). Jeg har ikke selv lest Sætres bok, men Rolness siterer han på følgende:

«Det det snakkes om, er jo ikke kjønn. Du kan ikke bytte kjønn. Kjønnet er du født med, og det må man forholde seg til.»

Og Rolness er ikke den eneste som har lagt frem dette argumentet. Den nå omdiskuterte, britiske forfatteren J. K. Rowling har i podkast-serien The Witch Trials of J. K. Rowling også påstått at å være kvinne vil si «å produsere de store kjønnscellene», altså eggcellene.

Jeg vil slå fast én ting før jeg går videre: Jeg mener ikke at hverken Rolness eller Sætre tar helt feil, når de sier at kjønn er biologisk forankret. Biologi spiller en rolle for definisjonen av kjønn. Og jeg opplever heller ikke at den andre siden av debatten, de som ofte stemples som «transaktivister», er uenige i dette.

Vi kan alle biologien. XX-kromosomer fører (ved normal utvikling) til de store kjønnscellene, livmor, eggstokk og så videre. XY-kromosomer fører (ved normal utvikling) til de små kjønnscellene, testikler, sædledere, og så videre. Og både sædceller og eggceller må til for å lage et nytt menneske.

Dette er virkeligheten, og dette lærte vi i 4. klasse på barneskolen.

Ingen ærlige mennesker i denne debatten påstår at dette ikke er sant.

Den innviklede språkdebatten

Utfordringen her er at den siden som Rolness og Sætre ser ut til å representere, påpeker at kjønn kun handler om biologi. Argumentet er i beste fall naivt. I verste fall frarøver det sårt etterlengtet livskvalitet til transpersoner og ikke-binære som er avhengige av nødvendig helsehjelp for å få bukt med betydelig psykologisk ubehag.

For det både Rolness og Sætre roter seg inn i her, er ikke et spørsmål om biologi. Det er et spørsmål om språk. Når Sætre skriver at: «Det det snakkes om, er ikke kjønn», er det primært en språkdebatt han tar opp, ikke en biologidebatt (igjen, biologien er alle enige om, dette kan virkelig ikke understrekes nok).

Legg merke til at Sætre bruker nettopp ordet «snakkes». Også Rolness bruker ordet «snakke» i kronikktittelen. Det det egentlig handler om her, er ikke hva biologien sier. Det handler om hvordan vi skal snakke om kjønn.

Ord som «kvinne» og «mann» er nettopp det, ord. De betyr det vi som kultur er enige om at de skal bety.

Så hva skal ordet kjønn bety? Ifølge Rolness – og i forlengelsen av han også Sætre – handler ordet kun om ditt biologiske kromosomutgangspunkt. Du er født sånn, det er din endelige dom, det er ingenting du kan gjøre noe med. Men er dette hele bildet? Er dette alt ordet kjønn betyr?

Det den andre siden av debatten siden mener, som jeg ofte opplever at de «kjønnskritiske» avfeier uten egentlig å argumentere imot, er at kjønn handler om mer enn biologien. Det handler om hvordan livet ditt arter seg, det handler om hvordan folk behandler deg, det handler om hvilke forventninger folk har til hvem du er.

Og det handler om hvordan du oppfatter deg selv.

Den psykologiske kjønnsopplevelsen

Man kan si at ordet kjønn bare handler om biologi, og at alle disse andre punktene handler om konsekvensene av biologien. Greit nok, men i hverdagen er denne kjønnsdefinisjonen lite nyttig, og heller ikke en særlig effektiv bruk av språket vårt.

For hvordan vet du egentlig hva slags kjønn en annen, tilfeldig person har? For eksempel hun som sitter ved siden av deg på bussen på vei hjem fra jobb?

Du ser det, naturligvis. Du ser det på håret hennes, på ansiktsformen, på kroppen og klærne hun bruker. Du trenger ikke inspisere kjønnsorganene hennes eller ta blodprøver for å kartlegge kromosomene (hvor mange av oss har i det hele tatt sjekket ut kjønnskromosomene sine hos fastlegen?).

Du trekker konklusjoner om denne kvinnens kjønn, ikke basert på dyp biologisk innsikt, men på dine egne sosialpsykologiske vurderinger.

I den sosiale hverdagen er det ikke hva slags kjemisk-biologisk sammensetning du har som veier tyngst. I hverdagen er det hvordan kjønnet ditt oppfattes av deg selv, og hvordan det oppfattes av andre, som i størst grad påvirker deg. Det er den virkeligheten vi forholder oss til og orienterer oss i.

For kjønn har også en psykologisk komponent. Faktisk er det slik at alt vi mennesker er i stand til å oppfatte, alt vi filtrerer gjennom kognisjonen vår – bevisst eller underbevisst – har en psykologisk komponent.

Du har ditt biologiske kjønnsutgangspunkt. Og så har du psykologien din, som tolker, vurderer, oppfatter og konkluderer rundt ditt biologiske kjønnsutgangpunkt – og som tolker, vurderer, oppfatter og konkluderer rundt alle andres kjønn, for den saks skyld.

Og vår psykologiske oppfatning av kjønnet vårt, har på mange måter en større betydning for livene våre enn vårt konkrete biologiske utgangspunkt. En person som mangler psykologi – altså en person som i praksis er hjernedød – vil være rivende likegyldig til sitt eget kjønn.

Resten av oss, derimot, er ikke det.

Når biologien og psykologien krasjer

For de fleste er forholdet mellom ens biologiske kjønnsutgangspunkt, og ens psykologiske oppfatning av ens eget kjønn, nokså uproblematisk.

Jeg kan ta meg selv som eksempel: Jeg er født med XY-kromosomer (dette vet jeg riktignok ikke, ettersom jeg aldri har tatt blodprøver for å bekrefte at de er der, men jeg kan være rimelig sikker), og jeg oppfatter meg selv som mann. De fleste i befolkningen er i samme bås som meg – biologien og psykologien samsvarer.

Men det er ikke tilfellet for alle. Noen har en annen psykologisk oppfatning av sitt eget kjønn enn det biologien deres tilsier. Dette kalles kjønnsinkongruens, og de det gjelder beskriver vi gjerne som transpersoner og ikke-binære.

Her ser vi også at kjønnsinkongruens henger sammen med ens biologiske utgangpunkt, men først når vi tar høyde for psykologien. Det er når biologien og psykologien krasjer at kjønnsinkongruens oppstår.

De «kjønnskritiske» argumenterer ofte for at disse menneskene føler at de er et annet kjønn enn det de er, men personlig synes jeg dette er å bagatellisere hva det vil si å erfare kjønnsinkongruens. Å være trans eller ikke-binære handler om mer enn følelser; det handler om hvem du er, det handler om hvilken identitet og selvopplevelse som er forankret innerst i psykologien din.

Dette er ikke uvitenskapelige argumenter, som de kjønnskritiske også påstår fra tid til annen. At kjønnsinkongruens eksisterer, er godt dokumentert i psykologisk forskning, og det er inkludert som en helsetilstand i både ICD-10 og ICD-11, som er behandlingsmanualene vi følger i Norge.

Tallene varierer noe, men dette ser ut til å gjelde om lag 0,5 prosent av befolkningen. Dette er også en sannhet om kjønn, og det er ikke noe som forsvinner av seg selv om vi bare dropper å lære barn at transpersoner eksisterer før de er myndige.

Kjønnet i samfunnet

Man kan selvfølgelig mene sitt om hvordan psykologer og kjønnsforskere har kommet frem til den psykologiske tilstanden kjønnsinkongruens. Psykologisk forskning, i motsetning til biologien, handler tross alt om å operasjonalisere indre, mentale prosesser til noe som er målbart og objektivt.

Dette gjøres for eksempel ved intervjuer eller spørreskjemaer. Man spør folk hvordan de oppfatter ulike ting, og basert på svarene forsøker man å trekke informerte, kunnskapsbaserte slutninger. Og fra denne forskningen vet vi at et lite mindretall av befolkningen oppfatter lite eller ingen samsvar mellom ens biologiske kjønn og ens psykologiske opplevelse av eget kjønn.

Kjønnsinkongruens er riktignok ikke noe som opptar biologisk forskning, så vidt jeg vet. Så hvorfor biologer skal mene noe om hva kjønnsinkongruens dreier seg om, stiller jeg meg smått undrende til.

Det biologien også overser, og som jeg heller aldri har sett Rolness trekke frem i sine argumenter, er at vi har skapt en hel kultur rundt kjønn. At det i hovedsak er kvinner som går i skjørt, har for eksempel ingenting med biologien å gjøre – dette er kulturelle normer vi som samfunn har laget rundt våre biologiske utgangspunkt.

Det samme gjelder for øvrig kjønnsfordelte garderober. At menn bruker en garderobe og kvinner en annen, er et resultat av hvordan vi som kultur ser på offentlig nakenhet og skiftning av klær.

Jeg argumenterer ikke for at dette er en praksis som bør endres, bare at dette ikke først og fremst er en biologisk problemstilling, men en kulturell en.

Og det er nettopp dette – det sosialpsykologiske ved kulturen vår – transtematikken faktisk handler om.

Hvordan skal vi som samfunn forholde oss til at noen mennesker ikke opplever at biologien og psykologien samsvarer? Skal vi bruke de pronomenene som disse menneskene foretrekker? Skal vi la dem bruke garderobene de selv føler seg komfortable i? Skal vi gi dem den nødvendige helsehjelpen slik at disse menneskene får lindret svært belastende psykologisk ubehag?

Skal vi som samfunn bidra til å fremme transpersoners og ikke-binæres livskvalitet, eller skal vi frarøve dem dette gjennom diskriminering, bagatellisering av opplevelsene deres, og en vedvarende insistering på at kjønn kun handler om biologi og ikke noe mer?

De vide kjønnsrollene

Spørsmål som dette – spørsmål som handler identitet og kultur – har en tendens til å fyre opp alle forsvarsmekanismene våre.

Det er lite vi føler behov for å forsvare i like stor grad som vår egen identitet og virkelighetsoppfatning. Dette har også flere tiår med psykologisk forskning lært oss, og vi ser det for eksempel i visse feministiske miljøer, hvor cis-kvinner opplever at deres egen identitet som kvinne trues av transkvinner, som har andre erfaringer og andre veier inn i det sosiale kvinnelivet.

Det betyr ikke at forsvarsmekanismene våre er gode argumenter for diskriminering. For la oss være ærlige: Å forsøke å frarøve transpersoner (og ikke-binære) retten til å være nettopp transpersoner (og ikke-binære) – å forsøke å dytte dem tilbake til det sosiale kjønnet de kom fra – er diskriminering.

Dette ødelegger livskvaliteten deres. Dette øker selvmordsraten deres. Dette tar fra dem muligheten til å være den de er. Er det virkelig et sånt samfunn vi vil ha, hvor vi tillater at dette skjer?

I sin kronikk skriver Rolness avslutningsvis at vi trenger vide nok kjønnsroller for å akseptere både det maskuline og feminine, uavhengig av kjønn. Dette er jeg grunnleggende sett enig i, men det jeg lurer på, er hvordan dette i praksis skal se ut?

Hva betyr det å ha vide nok kjønnsroller? Skal de være vide nok til at ikke-binære får bruke «de/dem»-pronomen? Skal de være vide nok at personer med kjønnsinkongruens får den kjønnsbekreftende behandlingen de selv etterspør?

Eller skal den bare være såpass vid at det er greit å være en feminin mann, men ikke en transkvinne?

Og til slutt: Kjønnsbekreftende behandling, som jo er et eksisterende behandlingstilbud for transpersoner og ikke-binære, er også biologi. At vi kan gi folk testosteron- og østrogentilskudd, og at vi gjennom kirurgiske inngrep kan endre på kjønnsuttrykket deres, er et resultat av nettopp kunnskapen vår om biologi.

En transkropp er også en menneskekropp. En transkropp har også en biologi. Spør du meg er det temmelig logisk at en transkropp også bør være med i definisjonen av kjønn, siden disse menneskene tross alt finnes der ute i verden.

Redaksjonen anbefaler

Bivirkninger av ADHD-medisin: – Jeg visnet bort og ble et skall av meg selv

  • Nyheter, Pluss

ME-syke Merethe følte seg ikke forstått. Det fikk fatale konsekvenser

  • Nyheter, Pluss

Økning i ADHD-diagnoser, mener FHI: Norsk spesialist reagerer på analysen

  • Nyheter, Pluss

Gjør irritabilitet livet ditt dårligere?

  • Nyheter, Pluss

Tillitsbrudd i parforholdet: – Skaper uro, usikkerhet, sorg og sinne

  • Nyheter, Pluss

– Derfor skal vi unngå å argumentere med personer med demens. De taper verdighet

  • Nyheter, Pluss

Frykten for å stamme fikk han til å besvime på scenen

  • Nye bøker, Pluss

– Smerten du unngår, skaper bare mer smerte på sikt

  • Nyheter, Pluss

Tilknytning: Når barndommen gjentar seg i parforholdet

  • Nyheter, Pluss

Frykten for avvisning skaper dårlige partnervalg: – De ser ikke mønstrene

  • Nyheter, Pluss

– Behovet for anerkjennelse styrer oss gjennom hele livet

  • Nye bøker, Pluss

Omfattende studie avdekker hvordan traumer i barndommen endrer hjernens utvikling

  • Nyheter, Pluss

Maren ville ikke dø alene. Men telefonen hun ringte til, reddet i stedet livet hennes

  • Nyheter, Pluss

Emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse: Pårørende kan falle i en av to grøfter

  • Nyheter, Pluss

Skillet mellom ungdom og sykdom forsvinner

  • Nyheter, Pluss

Finnes det positive sider ved angst?

  • Nyheter, Pluss

ME-forsker mistenker at sykdommen skyldes immunsvikt

  • Nyheter, Pluss

I møtet med selvmord valgte Rebekka åpenhet

  • Nyheter, Pluss

– Mangel på selvrespekt er et sentralt element i depresjon

  • Nyheter, Pluss

Et hjerte må bæres i et annet hjerte for å vokse seg sterkere

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

– Like mye som emosjonelt ustabile personer misforstår andre, misforstår andre dem

  • Nyheter, Pluss

Highasakite-Ingrid: – Jeg har vært god på å lage noe fint ut av noe vondt

  • Nyheter, Pluss

Nyutdannet psykolog: – Det kom til et punkt hvor jeg druknet i pasienter

  • Nyheter, Pluss

Unngående tilknytning: Når partneren avviser følelsene dine – og sine egne

  • Nyheter, Pluss

Hvorfor blir noen med ADHD først diagnostisert i voksen alder?

  • Nyheter, Pluss

Symptomer på emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse kan ligge til familien

  • Nyheter, Pluss

God kommunikasjon redder ekteskap som lider av «phubbing»

  • Nyheter, Pluss

Ønsker mer fokus på det psykologiske aspektet i møte med en pasient

  • Nyheter, Pluss

Opplevde gjespende behandler: Helt greit eller sosialt uhørt?

  • Nyheter, Pluss

Derfor kan forsvarsmekanismer også fungere til din fordel

  • Nyheter, Pluss

Siste saker

Mange føler seg ekstra alene i ferien – dette kan du gjøre

  • Nyheter, Pluss

Fortsatt ubesvart

  • Ytringer

Tech som terapi? Derfor stoler stadig flere på klokken og ringen for å unngå utbrenthet

  • Nyheter, Pluss

Nervesystemet: Refleksen som ble et liv

  • Ytringer

Er det vanskelig å få barna til å sove på sommerferie? Her er søvnekspertenes råd

  • Nyheter, Pluss

Når hjernen bremser: Hvorfor depresjon ikke bare handler om tristhet

  • Ytringer

Sammenbruddet hennes avslørte både ADHD, autisme og systemets blindsoner

  • Nyheter, Pluss

Det er særlig ett råd psykologen sjelden klarer å følge selv

  • Nyheter, Pluss

Skole, skjerm og stress – kan yoga være løsningen?

  • Nyheter, Pluss

«Psyk» og de brysomme blant oss

  • Ytringer

Ny møteplass for fagfeltet inviterer til dialog: – Ofte det som mangler i feltet

  • Nyheter, Pluss

Stortingspolitikere reagerer: – Varselet må tas på alvor

  • Nyheter, Pluss

Tverrfaglig blikk og subjektiv erfaring – det helsevitenskapen mangler

  • Ytringer

Det har vært løpende dialog mellom lokalavdelingene og valgkomiteen i Psykologforeningen

  • Ytringer

Psykologene savner tydelighet i Helsedirektoratets nye skjermråd

  • Nyheter, Pluss

Varsel mot Landsforeningen for barnevernsbarn: – Vi ser mange av de samme problemene som i Forandringsfabrikken

  • Nyheter, Pluss

– Barna som kommer hit, vet det ofte ikke før samme dag

  • Nyheter

Barneloven: Hva ville vært tilstrekkelig for å imøtekomme Chavarrias krav?

  • Ytringer

Bryt stillheten. Yt motstand

  • Ytringer

Kan dette bli gjennombruddet? Norsk forsker får millionstøtte i jakten på Alzheimers-kur

  • Nyheter, Pluss

Når leiarskap set seg i kroppen

  • Ytringer

Sara holdt på å bli utbrent – slik fikk hun overskuddet tilbake

  • Nyheter, Pluss

Valgkampthriller: Dette mener lokalavdelingene om presidentkampen i Psykologforeningen

  • Nyheter, Pluss

Nervesystemet: Labyrinten vi glemte å kartlegge

  • Ytringer

Mest lest

– Den vanligste personlighets­forstyrrelsen er lettest å overse

    Visse livsstiler øker faren for demens betraktelig

      – Psykisk vold dreper kjærlighet

        Gaslighting: – En ondskapsfull teknikk for å ta kontroll over et annet menneske

          Slik utnytter narsissisten din emosjonelle intelligens

            Sinte voksne barn

              Oppdaget mulig årsak til emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse

                Nevroforsker om ADHD-diagnosen: – Det er ikke en enhetlig tilstand

                  Dette skjer med oss når vi opplever det mystiske fenomenet dissosiasjon

                    En bestemt oppførsel hos barn kan være tegn på senere angstlidelse

                      Hva skal til for å komme over et traume?

                        Dette er den skjulte formen for narsissisme

                          Slik er kjærlighetslivet med en narsissist

                            De tre søylene for god psykisk helse

                              Pia la om kostholdet og ble kvitt angsten

                                Tegnene på at du sliter med kronisk stress

                                  Med én enkel påstand kan du nå avsløre om noen lyver

                                    Tre faktorer kan svært presist forutsi psykiske lidelser

                                      Nye følelsesfunn i dypet av høysensitive hjerner

                                        Narsissisme – kan du holde ut?

                                          Hvorfor er det så vanskelig å gjøre det slutt?

                                            Noen personlighetstrekk beskytter mot demens – andre øker faren

                                              Emosjonelt intelligente foreldre blir oftere utbrent, antyder ny studie. Det kan skade foreldreevnen deres, mener forskerne

                                                Er du et A- eller B-menneske? Det henger sammen med personligheten din

                                                  Meld deg på nyhetsbrev fra Psykologisk.no

                                                  • Psykologisk.no AS​
                                                    C. J. Hambros plass 5
                                                    0164 Oslo
                                                    912 389 782 MVA
                                                  • Tips oss
                                                  • Kundeservice
                                                  • Skriv innlegg
                                                  • Bli annonsør
                                                  • Redaksjon
                                                  • Personvern
                                                  • Ansvarlig redaktør
                                                    Pål Johan Karlsen
                                                  • Nyhetsredaktør
                                                    Jonas Hartford Sundquist
                                                  • Administrasjons­sjef
                                                    Vera Thorvarsdottir
                                                  Facebook-f Twitter Linkedin

                                                  Psykologisk.no er medlem av Mediebedriftenes Landsforening og Fagpressen, og arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

                                                  Kopibeskyttet © 2025