I dag, tirsdag 20. september, slipper Mediebedriftenes Landsforening (MBL) opplagstallene til norske aviser for første halvår av 2022. For første gang er Psykologisk.no med i statistikken.
Psykologisk.no har opplagstall på 3 888. Det vil si at nettavisen har opparbeidet seg 3 888 enkeltabonnenter.
– Dette er svært respektable tall, og det er ekstremt gøy å få være en del av. Det er en stor dag for oss, sier markedskoordinator Julie Borge Blystad.
– Vi leses av et bredt spekter
I tillegg til enkeltabonnementer har også over 60 000 personer tilgang til nettavisen via bedriftsabonnement.
– Det viser at tilgangen til Psykologisk.no er et ettertraktet gode som mange arbeidsplasser tilbyr sine ansatte, sier Borge Blystad og legger til:
– Vi leses av et bredt spekter av erfarne og høyt utdannede fagfolk, blant annet psykologer, ledere, NAV-ansatte, forskere og ansatte i PP-tjenesten og i HR.
Psykologisk.no ble lansert 18. januar 2014 og baserte seg den gang på gratis innhold.
Under pandemien, rettere sagt 16. mai 2020, ble det varslet at plattformen skulle bli en dagsavis.
1. august samme året var den første journalisten i fast stilling på plass hos Psykologisk.no.
– Siden det har det gått i slag i slag, sier daglig leder og ansvarlig redaktør, Pål Johan Karlsen.
I dag har Psykologisk.no fem journalister i fast stilling.
– Jeg synes det er fantastisk at vi på denne her dagen går inn i avisenes offisielle statistikk i Norge. Det er en historisk merkedag for Psykologisk.no, sier Karlsen.
– Vi har lagt grunnlaget
Borge Blystad tror det dyktige teamet Karlsen har satt sammen, er noe av grunnen til de gode tallene.
– Vi er i stadig utvidelse og vekst. Vi har alle bidratt til å skape denne utviklingen. Det er veldig inspirerende å være del av en så dyktig gjeng, og utrolig gøy å endelig være en del av statistikken, sier hun.
De respektable tallene viser at psykologi-nyheter er av interesse, forteller Karlsen.
– Det viser også at journalistene våre lager et type innhold som det er behov for, og som begeistrer. Vi er heldige som har lesere som finansier journalistikken vår.
Han forteller at det langsiktige målet er å ha fem-sifra opplagstall.
– Vi bygger solide arbeidsplasser og har etablert noe det var behov for. Det betyr også at vi har lagt grunnlaget for å vokse videre. Vi har noen kort i ermet som vi gradvis vil trekke frem, avslutter Karlsen hemmelighetsfullt.