Kritikken og anklagene som blir rettet mot Forandringsfabrikken i Psykologisk.no og Klassekampen er alvorlige og skal naturligvis tas på største alvor. Det ser vi at Forandringsfabrikkens leder og stiftelsens styre også gjør i sine svar, der de både lover forandringer og viser til konkrete tiltak for å sikre at virksomheten forholder seg til lover, retningslinjer og etiske prinsipper.
Både forskere og politikere har tatt til orde for at Forandringsfabrikken nå også må granskes av en uavhengig instans. Det kan være et riktig grep for å sikre at de som har opplevd det som utfordrende å være en del av Forandringsfabrikken sikres sine rettigheter, men også nødvendig om tilliten til Forandringsfabrikkens arbeid skal kunne gjenopprettes.
Situasjonen tas også på alvor ved at de som deltar i debatten bidrar til å gi et helhetlig og nyansert bilde av de ulike forholdene denne saken etter hvert dreier seg om.
En god samarbeidspartner
Barnevernsutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (campus Porsgrunn) har de syv siste årene hatt et godt og viktig samarbeid med Forandringsfabrikken gjennom samarbeidsprosjektet Mitt Liv Utdanning.
I prosjektet har vi arbeidet for å løfte fram kunnskap fra barn og unge i utdanningen, for å bidra til å innfri målsettingen om et kunnskapsbasert barnevern; der kunnskapsgrunnlaget er tuftet på kunnskap fra forskning, fagfolks erfaringskunnskap og kunnskap fra brukere.
Det er særlig tre forhold vi har behov for å kommentere, da vi ikke kjenner igjen beskrivelsene vi har lest i ulike innlegg fra vårt samarbeid med Proffene og Forandringsfabrikken:
- «Proffene deler sine vondeste øyeblikk offentlig.»
Når Storø og Haver i sitt innlegg i Klassekampen 01.06.22 presenterer dette som «sårbare unge som bretter ut sine vondeste øyeblikk offentlig», er dette en framstilling vi overhodet ikke kjenner igjen. Proffene har i svært liten grad formidlet egne erfaringer i undervisningen, men først og fremst formidlet hovedinnholdet i ulike rapporter fra Forandringsfabrikkens kunnskapssenter og fagbøker skrevet i samarbeid med forskere og praktikere i feltet. Deres formidling har hatt sin styrke i at de alle har erfaring med ulike deler av hjelpeapparatet, men deres erfaringer har alltid kommer fram i en indirekte og generell form. Når Proffene kun beskrives som sårbare unge, er faren at de skyves ut av debatten. Proffene gir også klart uttrykk for at møtet med studentene gir en god følelse av å kunne bidra med betydningsfull kunnskap til framtidas barnevernspedagoger. - «Proffene er narret eller presset.»
Flere av innleggene går langt i å antyde eller slå fast at Proffene er narret eller presset til nærmest å lese opp budskap som ikke er deres eget, men diktert av de voksne i stiftelsen. Gjennom også å delta i refleksjoner med utgangspunkt i spørsmål og undringer fra studenter og lærere, og ikke minst i ferdighetsøvelser innenfor kommunikasjon og relasjonsarbeid samt miljøterapeutisk arbeid, har Proffene tydelig vist at de har et reelt forhold til det budskapet de formidler.De har modig og klokt bidratt til en nyansert dialog og refleksjon over dilemmaer og vanskelige temaer. Når det i noen av innleggene de siste to ukene antydes at Proffene er «hjernevasket» til å tro på Forandringsfabrikkens budskap, kan dette bidra til å umyndiggjøre dem og å redusere deres viktige innsats til noe det ikke har vært. - «Manipulert og forfalsket informasjon.»
En av de alvorligste anklagene, framsatt av to tidligere ansatte i Forandringsfabrikken, er at rapportene fra kunnskapssenteret er basert på usystematiske datainnsamlingsprosesser og at informasjonen fra de unge er manipulert og forfalsket i analysearbeidet. Raak Høiseth hevder i sitt innlegg 03.06.22 at dette betyr at man ikke kan feste noen lit til rapporter eller fagbøker fra Forandringsfabrikken og at de heller ikke er berettiget til å bruke betegnelsen kunnskapssenter. Fortellingene er alvorlige, men de er fra 2015, altså to år før Forandringsfabrikken opprettet sitt kunnskapssenter, og enda flere år før de rapportene og bøkene som brukes i undervisning i dag ble skrevet. Vi som har samarbeidet med Forandringsfabrikken over tid har fulgt arbeidet som er gjort for å profesjonalisere virksomheten knyttet til utgivelser av rapporter og fagbøker.
Studentene er positive til samarbeidet
Det vil være klokt å avvente redegjørelsen for dette arbeidet før man setter en strek over den viktige kunnskapen Forandringsfabrikken har bidratt med. Å fremme kunnskap fra barn og unge i et felt hvor barns rett til deltakelse og medvirkning er ikke bare lovbestemt, men nødvendig for å skape positiv endring.
Våre erfaringer fra samarbeidet med Forandringsfabrikken er positive. Studentene gir klart uttrykk for at de ulike møtene med Proffene gjennom utdanningen gir et viktig bidrag til utdanningen. Møtet med Proffene skaper engasjement og motivasjon for studiet.
Mange ferske studenter har gitt uttrykk for at de etter å ha møtt Proffene endelig har blitt sikre på at de har valgt riktig studium. «Den kunnskapen du trenger for å møte mennekser kan man ikke kun lese seg til», sa en student.
Samtidig kan møtet med Proffene oppleves utfordrende og frustrerende for studentene: «Jeg brenner inne med mange spørsmål det er vanskelig å ta opp i direkte møte med Proffene», er et eksempel på en av tilbakemeldingene som går igjen.
Refleksjon er god trening
Gir man til kjenne at man er uenig i det budskapet Proffene presenterer, er man redd for at det vil virke krenkende eller vanskelig for dem. Dette er en frustrasjon vi tar på alvor. Samtidig kan refleksjon over slike utfordringer gi god trening i åpen og undrende dialog, snarere enn diskusjon og debatt.
Det å presentere synspunkter og oppfatninger i møte barn, unge og foreldre som er annerledes enn deres, på en måte som ikke skaper avstand og konflikt, men som gir grunnlag for et samarbeid for å løse utfordringer, er helt nødvendig ferdighet i barnevernfeltet.
En annen utfordring studenter framhever er at Proffene presenterer en annen «sannhet» enn den de finner i pensum. Dette gir igjen et godt grunnlag for viktig læring. For det første finner vi ofte fram til at budskapet fra Proffene ikke står i kontrast til, men snarere utfyller det som presenteres i lærebøker og artikler.
Videre gir det trening i å samle ulike innfallsvinkler til det som ofte er målet; et helhetlig perspektiv. I et felt hvor det finnes få, om noen, sannheter eller fasitsvar er dette viktig kompetanse.
Gjennom disse årene har omtrent 50 Proffer bidratt i undervisningen, noen én gang, andre flere. De har alle vist engasjement og mot, og har på en imponerende måte formidlet fagstoff og deltatt i refleksjoner over krevende og viktige temaer i barnevernutdanningen. Vi er ikke i tvil om at dette har bidratt positivt til studentenes læringsutbytte, og det er vi takknemlige for.