Det kommer frem av den nasjonale undersøkelsen i 2021 blant personer med rusmiddelproblemer. Den viser at drøyt seks av ti opplever at de kommunale tjenestene i stor grad er tilfredsstillende.
Undersøkelsen er gjennomført av Kompetansesenter rus – Midt-Norge (KORUS Midt) på oppdrag fra Helsedirektoratet.
Flertallet har svart at de har fått informasjon om tjenestene på en måte som de forstår, og at de får den hjelpen de trenger når de har behov for den. Også de ansatte i tjenestene får positive vurderinger av brukerne.
Rapporten i sin helhet kan du lese her.
– Dette er gledelige resultater som forteller om gode holdninger og profesjonalitet ute i tjenestene. Det er også fint å se at utviklingen i brukertilfredshet fortsatt synes å gå i riktig retning, selv under pandemien, sier avdelingsdirektør Åste Herheim i Helsedirektoratet.
Men når det dreier seg om involvering av/hjelp og støtte til pårørende, er resultatene i andre enden av skalaen.
Mange brukere har også fått lite hjelp på områder som handler om sosialt nettverk, aktivitet og innhold i hverdagen.
– Det er alvorlig at pårørende ikke opplever å ikke bli tilstrekkelig involvert. Pårørende, sosialt nettverk og meningsfull aktivitet utgjør for mange grunnmuren i hverdagslivet. Så dette er et viktig utviklingsområde videre, understreker Herheim.