Fjoråret ble et rekordår for Psykologisk.no. I 2019 vokste trafikken til 26 502 unike brukere i snitt per uke (over 50 prosent vekst på årsbasis).
Og nå ser også 2020 ut til å bli et nytt rekordår: Psykologisk.no hadde i snitt 40 969 brukere i uka i januar.
Gjennomsnittlig antall brukere har dermed vokst med nye 50 prosent så langt i 2020.
Forventer videre vekst
– Akkurat nå er vi veldig spente på hvor høyt vi egentlig kan komme, sier Pål Johan Karlsen, gründer og ansvarlig redaktør i Psykologisk.no.
– De neste månedene skal vi teste ut hvor høyt vi kan nå trafikkmesssig, med de ressursene vi har til rådighet.
Karlsen forteller at Medier24, en fremadstormende bransjeavis som dekker mediebildet i Norge, er et stort forbilde.
– Personlig tror jeg at Psykologisk.no stadig oftere vil se uker med over 75 000 brukere. Da er vi på omtrent på størrelse med Medier24 i antall brukere. Min arbeidshypotese er at psykologi-stoff er minst like etterspurt som medienyheter.
Bygger arbeidsplasser
Karlsen mener tusenkronersspørsmålet er hvordan nettstedet på sikt skal imøtekomme den økende etterspørselen. Men han gir et hint:
– Nå bygger vi vår egen organisasjon. Vi har rekruttert dyktige medarbeidere og skaper arbeidsplasser i Psykologisk.no.
Nettstedet ble lansert i 2014 og har gått med overskudd hvert år siden 2017.
I rekordåret 2019 hadde mediebedriften Psykologisk.no AS 1,3 millioner kr i driftsinntekter og en omsetningsvekst på 50,1 prosent.
Årsresultatet på 103 000 kr ga en driftsmargin på 7,9 prosent (opp fra 7,3 prosent i 2018).
Selskapets inntekter besto i hovedsak av annonseinntekter, og den største utgiftsposten var redaksjonsarbeid.