Daglig leder Henning Meier og psykolog Svein Øverland i IT-selskapet SuperEgo AS i Trondheim er blant de norske aktørene som nå jobber iherdig for å kople psykologi med teknologi. Sammen har de utviklet den digitale helseløsningen Overvinne.no.
Overvinne er en digital helseløsning som skal gi brukerne hjelp og støtte når de trenger det og der de trenger det. Brukeren får tilgang til psykologisk kunnskap og kvalitetssikrede verktøy.
Tjenesten er gratis i sju dager og koster deretter 280 kr måneden.
Meier og Øverland påpeker at psykologisk behandling er langt mer enn det som skjer i selve konsultasjonstimen. Problemer kan oppstå til alle døgnets tider, også når psykologkontoret er stengt.
Har lansert apper siden 2012
Øverland, som i dag er styremedlem i DigPsyk, Psykologenes Forening for Digital Helse, forteller at ideen bak SuperEgo begynte med en mobilapp. Han opplevde at pasientene ba om å ta opptak av timene for å kunne bruke det til hjelp mellom behandlingene.
– Det var en pasient som sa til meg at når jeg har det vanskelig, så ser jeg for meg øynene dine, og da blir jeg rolig. Så var det en annen som sa at jeg hører stemmen din selv når jeg ikke snakker med deg. Flere og flere spurte meg om å få ta opp timene på bånd, og da særlig avspenning- og hypnosesesjonene. Dette ble mer vanlig når smarttelefonene kom for de har opptaksfunksjon.
På den tiden da smarttelefonene kom, jobbet Øverland mye med pasienter som selvskadet. Ved å lage en applikasjon som gjør det mulig for pasientene å ta opp lydfiler, kunne kjæresten eller andre betydningsfulle personer si fine og beroligende ting til dem. Lydfilene var tilgjengelige når pasientene var alene og stod i fare for å skade seg selv, og kunne bidra til at de beholdt roen.
StopSelvskade ble den første psykologiske applikasjonen i Norge, og fikk mye oppmerksomhet i media da den kom i 2012. Øverland så raskt behovet for flere liknende mobilapper. Sammen med programvareutvikler Tarique Mahmud etablerte han SuperEgo i 2014. Sammen skapte de blant annet Snakketøyet, et digitalt verktøy for helsepersonell og andre voksne som ønsker å støtte og ivareta barn som er pårørende.
Ønsker å nå de som ikke oppsøker hjelp
I løpet av livet vil omtrent halvparten av Norges befolkning oppleve psykiske helseutfordringer, men ikke alle oppsøker hjelp. Lang ventetid, tilgjengelighet og stigmatisering av psykiske vansker er noen av årsakene til at folk ikke oppsøker hjelp når de har behov for det.
Henning Meier forteller at tanken bak Overvinne er å tilrettelegge for at flere skal oppsøke hjelp når de trenger det.
– Det er vanskelig å skulle møte opp på et venterom eller finne en psykolog hvis du for eksempel har panikkangst. Vi ønsker å fasilitere den prosessen og hjelpe folk å overvinne barrieren det kan være å ta det første skrittet. Lykkes vi med dette, har vi nådd målet vårt.
Meier forteller at Trondheim-selskapet er opptatt av å finne løsninger for de som ikke oppsøker helsehjelp, eller som opplever store utfordringer ved å gjøre det.
Det offentlige helsetilbudet som finnes i dag, passer best for pasienter som forstår at de har en psykisk lidelse og ønsker hjelp for den. Overvinne retter seg derimot mot personer som ikke har en diagnostisert lidelse, som ikke finner seg hjemme i det ordinære psykisk helsevernet, eller som på grunn av geografisk avstand eller kultur ikke har psykologer lett tilgjengelig.
Overvinne har også som mål å fange opp unge menn og gutter som tradisjonelt ikke oppsøker psykisk helsehjelp, helst før de utvikler psykiske lidelser. Men å nå frem til gutter og menn er utfordrende.
– Vi når ikke frem til mennene, og det er det som er så fortvilende. Vi har blitt inspirert av en nettside som heter Mantherapy.org, som har en helt annen layout enn det helsevesenet bruker. Vi når likevel ikke mennene så godt som vi ønsker, så det er en av de tingene vi jobber med, sier Øverland.
– De mennene som kommer er i min alder. Menn i 50-årene med godt funksjonsnivå, som har en del bekymringer og som han ikke vet helt hva han skal gjøre med. Men vi skulle hatt mer av de mennene som sitter hjemme uten kone og skriver hatytringer og som har lite penger. Det er jo de som tar livet sitt for eksempel. Der er vi ikke gode nok, men vi er bedre enn andre, sier Øverland.
Har bakgrunn fra legemiddelindustrien
Meier har studert Internasjonal markedsføring i Spania og Norge, og har i mange år jobbet i legemiddelindustrien med ulike psykofarmaka før han ble en del av SuperEgo. Han så at det var et behov for at noe ble gjort i helsevesenet før pasientene endte opp med medisiner. Men det var først da han selv ble en pasient at han fant ut at han måtte gjøre noe.
– Jeg fikk et problem hvor jeg befant meg i en situasjon der jeg kunne være kunde i helsevesenet. Da tenker du sånn, ja da må jeg snakke med en psykolog da, for så å tenke nei, det skal jeg ikke for jeg er jo ikke så syk. I tillegg var det ikke lett å finne rett hjelp. Og da jeg først fant en psykolog, fungerte det ikke noe bra. Under jakten etter en ny, fant jeg ut at det er veldig vanskelig å få tak i en psykolog, og ventetiden kan ofte være 20 uker, eller mer. Jeg ble sint og tenkte at systemet ikke er bygget for vanlige folk med vanlige vansker. Oppfinnelser kommer jo ofte ut av problemer og frustrasjon, så jeg kom opp med ideen om å digitalisere selvhjelp og psykologhjelp bygget for brukeren. Målet var å gi vanlige folk hjelp på deres premisser. Overvinne.no ble navnet.
Etter diskusjoner med pasientorganisasjoner og gjennom et samarbeid med Stiftelsen PsykOpp i Stavanger og Villa SULT i Oslo, kom Meier i kontakt med Øverland, som da allerede hadde etablert SuperEgo.
I dag er Meier daglig leder i Trondheim-bedriften, hvor han har vært med å utvikle Overvinne.no. Det ble hans jobb å kommersialisere virksomheten, gjøre tjenesten tilgjengelig for folk og skape et verktøy etter brukerens behov.
Skal gi hjelp etter brukerens behov
Øverland og Meier er opptatt av at brukerne selv skal bestemme når og hvor de trenger hjelp. De forteller at teknologien deres er et viktig verktøy både for pasienter og for psykologer. Pasienter kan benytte løsningene deres i ventetiden før eller mellom behandlinger og som vedlikeholdstrening, og løsningene skal kunne brukes hvor som helst.
Det er gjennom telefonen de fleste bruker internett, og dette har SuperEgo lagt vekt på. Man skal kunne oppsøke hjelp når som helst, og hvor som helst på en trygg, anonym og kryptert måte. Den bekymrede familiefaren skal kunne gå ut i bilen, kjøre et sted og parkere, og så ta opp telefonen og få hjelp fra psykologen på video.
Meier og Øverland kaller systemet for «blended care» – en kombinasjon av digitale ressurser og psykologkonsultasjoner. «Blended care» gir muligheter til mennesker som har begrenset tilgang til konvensjonell ansikt-til-ansikt-konsultasjoner. Det gir lavere kostnader, og man bruker mindre tid (må ikke reise til og fra), noe som gir mer fleksibilitet til pasienten.
SuperEgo er blitt sju ansatte
– Vi er opptatt av at den som tar kontakt skal kunne velge de løsningene de vil ha. Om de vil se en video, abonnere på en tjeneste, booke en time med en psykolog, eller kombinere det. Da blir det viktig at psykologen har noen digitale ressurser å kunne anbefale. Noe av det første vi gjorde var å lage masse filmer som «hvordan krangle mer effektivt» eller «hvordan si unnskyld». Veldig mange folk trenger ikke mer enn det. De trenger ikke ha en psykolog i et halvt år, men hvis de har lyst til det, så får de det også. Denne valgfriheten vil vi at folk skal ha, og folk flest vet hva de vil ha. Både pasienter og psykologer ønsker hjelp til å gjøre noe mellom timene, sier Øverland, og tilføyer:
– SuperEgo er jo de første ute med disse greiene her. Jeg har prøvd å få med meg psykologer siden 2013, men det er først nå de begynner å vise interesse.
Nå er SuperEgo blitt et lite firma med sju ansatte med kompetanse innenfor teknologi og psykologi. Bedriften har som mål å kunne snu seg raskt og tilpasse tjenesten ut ifra brukernes behov.
– Vi ser på hvordan folk bruker tjenesten vår. Hva er det de trenger? Hva er det de vil ha? Og hva er det de bør ha? Så tester vi nøye og bygger produktet sånn at det kan passe til brukerens situasjon. Hvis en bruker ønsker å bruke Overvinne på bussen på vei hjem fra behandlingene, lyser det opp «angst» på skjermen. Kanskje brukeren ikke ønsker at ordet skal lyse opp på skjermen, da må det være en mulighet for å svartne skjermen og heller høre på en lydfil. Det er brukeren som bygger produktet, og det er vi veldig bevisste på, forteller Meier.
Ga slipp på trygghet
Mange bærer på en ide, eller har et ønske om å starte opp noe eget, men er usikre på om de skal ta sjansen. Øverland forteller at det var både frigjørende og nifst å ta etablere noe selv.
– Det er sikkert sånn i alle yrker at man på en måte «går i gradene». Når man har fått litt erfaring og en kul tittel, så slapper man mer av. Selv opplevde jeg for noen år siden at jeg hadde kommet dit. Jeg husker hvor befriende og skummelt det var å begynne i en oppstartsvirksomhet, for der blir du vurdert fra det du gjør nå, og ikke hva gjorde for ti år siden. Psykologtittelen min betydde da ingenting. I stedet for å forelese for en motivert forsamling i 45 minutter, måtte jeg på 90 sekunder overbevise en gruppe med investorer om at de skulle investere masse av pengene sine i digital psykisk helse. Det var nytt, det var skremmende, og veldig spennende. Det er dessuten en tøff jobb å starte opp noe nytt. Det er jo en helt annen innsats i en startup-bedrift, og jeg har jo ikke tatt ut lønn en eneste gang. Det er som om noen skulle sagt at du skal jobbe på en avdeling i seks år uten lønn. Veldig få har vært med på det, sier han.
Meier sa opp en spennende og fin jobb i legemiddelindustrien for å bli partner i SuperEgo.
– Det å si opp en jobb for å gå over til noe usikkert, var skremmende. Det var på samme tid spennende fordi vi hadde et mål om å hjelpe mennesker med konkrete problemer innenfor et konkret område. Da var det veldig lett å vite hva vi skulle gjøre, sier Meier.
12-timers arbeidsdager
Begge påpeker at det er ekstremt tidkrevende å starte opp for seg selv. Det er helt vanlig med 12-timers arbeidsdager, og ferie er det lite tid til.
– Jeg har jobbet veldig mye, så jeg blir jo sikkert snart en bruker av Overvinne.no. Nei, det er ikke tull. Det er ikke noe fritid, og ting blir ikke til over natta. Ting tar tre ganger så mye tid som du tror, og det er tre ganger så vanskelig som du tror også, sier Meier.
– Hvilke råd vil dere gi til noen som ønsker å starte opp for seg selv?
– Personlig så tror jeg at jeg har gjort alle feil som går an å gjøre i et oppstart-selskap, sier Øverland.
– Hvis jeg skulle gjort det på nytt, ville jeg begynt i en annen ende. Begynne med forretningsplan og den type ting. Nå hadde jeg bare alt klart i hodet mitt uten å sjekke med folk rundt meg om det var lurt eller ei. Så alle disse fokusgruppene og sånt begynte vi jo med altfor seint.
Svein Øverland anbefaler at man setter av tid til å teste ut ideen og spørre andre om hva de synes.
– Prøv det en periode, evaluer underveis og ta det derfra. Spør tilfeldige folk på gata «Hvis jeg hadde laget denne tjenesten, ville du ha betalt for den?» Hvis du skal starte noe kommersielt, må jo folk være villige til å betale for produktet eller tjenesten. Det tok det en stund før jeg forstod, jeg tenkte at folk bør jo bruke penger på dette fordi dette er viktig. Likevel bruker folk bruker penger på unødvendige ting uten at de virkelig trenger det.
Henning Meier legger til at man må ha brukeren i fokus.
– Brukeren er sjefen i konseptet vårt. Brukeren sitter med all makt. Selv om du tror at du selv har makt og bestemmer fordi du dominerer et fagområde, en disiplin, eller besitter vitenskapelig makt, så er det ikke slik i praksis. Brukeren har makten.