PSYKOLOGLUNSJ 97: Man må gjøre en ganske formidabel innsats og stifter nært kjennskap til rare metallskruer. Denne opplevelsen påvirker oss mer enn vi kanskje er klar over, forteller Jan-Ole Hesselberg i podkasten Psykologlunsj.
Amerikanske forskere antyder at møbelfabrikanten IKEA kanskje har fått et bedre omdømme enn kvaliteten på varene deres fortjener. Årsaken er at vi har en tendens til å like produkter bedre hvis de delvis er skapt gjennom egeninnsats.
Denne tilbøyeligheten har fått navnet IKEA-effekten. Den ser til og med ut til å påvirke dyrs atferd. Rotter foretrekker nemlig mat de har gjort en innsats for å skaffe til veie, fremfor mat de har funnet uten anstrengelse.
Apropos egeninnsats: Er det bare en vedtatt sannhet at det er sunt å trene? De to professorene Harald Bønaa og Ulrik Wisløff hevder i en kronikk i Aftenposten at langtidseffektene av fysisk aktivitet er forbausende dårlig dokumentert. Også det skaper diskusjon i Psykologlunsj.
Programledere er som vanlig Tommy Mangerud, Jonas R. Vaag og Jan-Ole Hesselberg.