Parforhold er en vanskelig øvelse for mange av oss. Noen forblir livslange partnere, mens andre glir fra hverandre. Frode Thuen, professor i psykologi ved Høgskolen på Vestlandet, holder en knapp på at forskningsbaserte samlivskurs kan hjelpe mange par som sliter med å få parforholdet til å fungere.
Sammen med kollegene Johanna G. Masche-No ved Högskolan Kristianstad i Sør-Sverige og Rie Raffing ved WHO Collaboration Centre i Danmark har han utført en ny studie som i dag publiseres i Scandinavian Psychologist.
Hovedfunnet til de tre forskerne er at samlivskurset Prevention and Relationship Enhancement Program (PREP) kan hjelpe svært mange. Samlivskurset fokuserer på kommunikasjonsferdigheter og øvelser i konflikthåndtering, og skal hjelpe par med å skape emosjonell trygghet og dypere forpliktelse i forholdet.
Første studie i Skandinavia
– PREP er det mest utbredte og velutprøvde samlivsstyrkende programmet som finnes. Det er utviklet av sentrale forskere i USA på 1980-tallet og har vært i bruk i Norge de siste 15 årene, sier Frode Thuen til Psykologisk.no.
Studien hadde 889 deltakere, og forskerne observerte middels til store forbedringer i tilfredshet med parrelasjonen og kommunikasjonen. Dette gjaldt også for personer som hadde et dårlig utgangspunkt, for eksempel et skrantende forhold eller negative opplevelser i tidligere forhold.
Thuen forteller at det er første gang det forskes på PREP i et skandinavisk land.
– Det finnes mye forskning på PREP, men ikke i Skandinavia og heller ikke i en vanlig klinisk kontekst. De fleste evalueringsstudiene er fra USA og er gjort på relativt små utvalg som har vært rekruttert primært for å evaluere programmet, sier han.
Høy deltakertilfredshet
Han vurderer det som en fordel at PREP nå evalueres i en naturlig sammenheng med et stort og heterogent utvalg. Professoren fra Bergen forteller at programmet hadde effekt for ulike grupper, både kvinner og menn, for par med ett eller flere barn og for par med store eller mindre samlivsproblemer.
– Fra tidligere forskning har man hatt indikasjoner på at det har særlig effekt for de mest risikoutsatte gruppene. Utover dette har man i liten grad undersøkt om egenskaper ved deltakerne har betydning for hvilket utbytte man har av å delta. Det vi fant var i det store og hele ubetydelige forskjeller. PREP ser altså ut til å være godt egnet for svært brede grupper av deltakere, sier Thuen.
En begrensing ved den nye studien er mangelen på kontrollgruppe. I tillegg bygger på deltakernes egne vurderinger. Samtidig har andre studier som har undersøkt PREP, funnet lignende effekter, noe som kan gi støtte til de nye funnene. I hovedsak ser PREP ut til å hjelpe mennesker og parforhold fra mange ulike bakgrunner og utgangspunkt.
Kan tjene på repetisjon
Kan psykologer virkelig lære bort mestringsstrategier slik at kjærligheten får bedre vekstforhold? Thuen tror svart er ja. Han påpeker at par som strever, har god nytte av å lære nye strategier og perspektiver. Men denne læringen bør helst repeteres og terpes på. Kjærligheten er en ferdighet som kan trenes opp.
– Noe av det vi tror kan ha betydning, men som vi ikke hadde mulighet til å undersøke, er virkningen av repetisjon. Altså at man kommer tilbake og frisker opp kunnskapen som ble formidlet i utgangspunktet. Dette tror vi kan ha stor betydning, avslutter Frode Thuen.
Vil du vite mer? Les den nye artikkelen «Do heterosexual couples with children benefit equally from relationship education programs despite various backgrounds? Effects of a Danish version of the Prevention and Relationship Education Program (PREP)» i Scandinavian Psychologist.