I 2001 startet Øivind Bjørnson (49) selskapet Bjørnson Organisasjonspsykologene i Stavanger sammen med Fred Ingebrigtsen. Selskapet har i dag kunder i Norge, Sverige og Danmark, og vurderer å åpne et nytt kontor et annet sted i Skandinavia. Selskapet har flere ganger blitt kåret til «gasellebedrift».
– Da vi startet opp, var vi et av de første konsulentselskapene i Norge som rendyrket fokuset på mennesker som organisasjoners fremste og mest varige konkurransefortrinn. Det er grunntanken i alt vi gjør. Vi ville gjøre psykologien praktisk anvendbar og lønnsom for arbeidslivet, sier Bjørnson.
Han er tredjemann ut i Psykologisk.no sin serie om entreprenørene i norsk psykologi.
Planla å bli barnepsykolog
Øivind Bjørnson var ferdigutdannet psykolog ved Universitetet i Bergen i 1996. Da han begynte på studiene, hadde han en helt annen drøm enn den han endte opp med å realisere.
– Planen var å bli barnepsykolog, men den endret seg da foreleserne Nils Sortland, Ståle Einarsen og Stig Berge Matthiesen introduserte meg for organisasjonspsykologi. De var engasjerte, inspirerende forelesere og dyktige akademikere, og fikk meg til å tenke at «dette skal jeg jobbe med», sier han.
Det ble aldri til at Bjørnson prøvde seg som barnepsykolog. I stedet jobbet han som psykolog i fem år, blant annet i i konsulentselskapet Accenture, før begav seg ut på noe helt nytt i 2001.
– Da valgte jeg å prøve meg på det som kanskje var guttedrømmen – å starte for meg selv. Det var nemlig også en drøm, sier Bjørnson og ler.
Han har alltid likt salg veldig godt, og ville kombinere det med psykologifaget. Bjørnson sier det var spennende å prøve seg, men medgir at det var tøft i starten.
– Vi måtte virkelig stå på. Støtte fra familie og gode kolleger har vært avgjørende for å få det til. Det er i krevende perioder jeg virkelig har fått erfare hvor godt og viktig det er å være et team, og ikke måtte løse ting alene. Det har vært ganger hvor jeg har tenkt «hvorfor i all verden har jeg gjort dette», men alt i alt har det vært et lystprosjekt.
Psykologien til stede overalt
I dag er Bjørnson Organisasjonspsykologene størst på lederutvikling og konfliktløsning. Grunnlaget for selskapet fra starten av har vært kunnskap om psykologi generelt, og organisasjonspsykologi spesielt. Bjørnson ansatte tidlig psykologer med klinisk bakgrunn og spesialisering.
– Det gjorde at møter med våre konsulenter ble litt annerledes enn møter med andre. For å utvikle et selskap må man først og fremst utvikle menneskene i selskapet. Psykologien er til stede i alle institusjoner og organisasjoner, både i team, hos ledere og mellomledere, sier gründeren.
Hver 14. dag tropper alle konsulentene i Bjørnson Organisasjonspsykologene opp til gruppeveiledning.
– Her blir caser vi jobber med presentert og diskutert. Folk kommer med innspill, deler erfaringer og får svar på ting de kanskje er usikre på. Arenaer som dette er uvurderlige. Det skal være trygt, lærerikt og morsomt å gå på jobb hos oss. Jeg har veldig sans for Søren Kierkegaard sitt tankegods – vår viktigste jobb for å skape resultater er å forstå kunden før vi gjør oss selv forstått.
Stol på at andre gjør det like bra
Gründeren råder andre som vil prøve seg som entreprenører i psykologien, til å tro på ideen sin.
– Du må selvfølgelig ikke være naiv, men virkelig tro på det, sier han og smiler.
– Man bør ha én kort og konsis setning som virkelig beskriver grunntanken i det man jobber med, legger han til.
Bjørnson tror sterkt på å finne mennesker som vil det samme som en selv.
– Man må være villig til å dele, og finne ut ganske tidlig hva man er god på og bør bruke tid på i firmaet. Man må stole på at andre kan gjøre en like god jobb som en selv, og tenke at «vi-et» er større enn «jeg-et».
Han tror gründere ofte bruker mye krefter på å tviholde på posisjoner som innebærer oppgaver de ikke er best til å løse selv.
– Det kan stoppe en del drømmer. Jeg fikk veldig tidlig inn en som kunne bli økonomiansvarlig, slik at jeg kunne bruke tid på faget mitt. Vi har en daglig leder som ikke er psykolog. Psykologer i Bjørnson får lov til å jobbe med det de er best på – psykologi.
Selv ga Bjørnson seg som daglig leder i selskapet i 2007, og gikk over til å bli faglig leder. Noen år etter sluttet han i denne stillinga, og i dag er han partner med ansvar for å følge opp de største kundene.
– Nå bruker jeg størstedelen av tida mi ute hos kundene for å sikre at vi gjør en best mulig jobb for dem. Jeg liker meg der ute, mellomnavnet mitt er nok ikke administrator – men kanskje heller «inspirator», sier han og smiler.
Bjørnson råder andre med en gründerspire i magen til å prøve å virkelig forstå hva markedet etterspør.
– Forstå kundens strategiske og operative utfordringer, og tenk gjennom hvilke løsninger selskapet kan tilpasse og skreddersy. Hvilke kunder har de? Hvordan oppfører kundene seg? Hva savner bedriften og hva liker de? Noe jeg tror er veldig dødfødt i konsulentbransjen fremover, er de som sier de har én løsning som passer for alt.
Viktig å si nei
I 2008 hadde Bjørnson Organisasjonspsykologene mange kunder i banksektoren. Samme år kom finanskrisen.
– Da fikk vi erfare hva det ville si å satse for mye på én bransje. Vi har for all del også merket nedgangstidene i oljesektoren, men i dag har vi en fin balanse mellom finans-, industri-, vare-, olje- og gassbransjen, og offentlige virksomheter.
Bjørnson mener organisasjonspsykologer hele tiden må balansere det faglige og kommersielle perspektivet overfor kundene sine.
– Dette er noe som skiller oss fra andre aktører i markedet. Oppfører man seg ordentlig og sier nei til oppdragene man ikke skal levere på, og ja til oppdragene man skal levere på, får man veldig gode relasjoner og lange kundeforhold.
For tida jobber selskapet mye med å posisjonere seg for fremtida.
– Det skjer veldig mye spennende for tida. Kundene våre etterspør i større og større grad digital tjenester, og på dette området tror jeg det finnes mange interessante muligheter for oss som er et rendyrket psykologmiljø, sier Bjørnson.
Siden 2009 har selskapet jevnlig samlet inn data fra ansatte i Rogaland i den såkalte «rogalederundersøkelsen».
– Undersøkelsen gir et bilde av hva ledere i Rogaland er gode på. Til nå har 5000 personer og 125 bedrifter deltatt, og vi vurderer å gjennomføre en fjerde undersøkelse.
Takknemlig jobb
– Tenker du fortsatt på å jobbe som barnepsykolog?
Bjørnson ler.
– Nei, det gjør jeg faktisk ikke. Jeg er veldig glad for at jeg valgte å jobbe med organisasjonspsykologi. Jeg føler meg enormt priviligert. Jeg får ukentlig håndtrykk og blir takket av kundene, det er veldig meningsfullt og spennende å ha en jobb hvor man opplever seg så verdsatt og relevant. Vi jobber tross alt i et marked hvor det er underskudd på det å bli forstått, lyttet til og få snakket et helt resonnement uten at man går inn i en diskusjon. Det er det ekstremt viktig å kunne gjøre, avslutter Øivind Bjørnson.