Psykologiforbundet valgte nytt sentralstyre på landsmøtet lørdag 25. mars i Oslo. Nyvalgt president heter Alexander Hvaring, og han er svært fornøyd med mannskapet han får med seg:
– Det nye styret har faglig tyngde, organisasjonserfaring og arbeidskapasitet, og representerer godt medlemsmassen og bredden av psykologi i Norge, sier han til Psykologisk.no.
Han mener Psykologiforbundet er en viktig arena for norsk psykologi:
– Vi er Norges eneste forening for alle med psykologiutdanning. Vi har dermed et stort ansvar og en viktig rolle å spille. Jeg engasjerer meg for Psykologiforbundet fordi jeg ønsker å formidle og videreutvikle psykologien, på kryss og tvers av disipliner og landegrenser, sier Hvaring.
Snart ferdigutdannet ved ELTE
Psykologistudentene i Ungarn fikk nasjonal oppmerksomhet etter at Helsedirektoratet i fjor besluttet å ikke lenger gi lisens og autorisasjon til psykologistudenter som har studert ved Eötvös Loránd University (ELTE) i Budapest. Psykologiforbundets nyvalgte president har selv sin bakgrunn fra ELTE og avslutter studieløpet sitt der til sommeren.
Hvaring forteller at han ble aktiv i Psykologiforbundet fordi det ikke fantes noen tilfredsstillende ivaretakelse av rettighetene og interessene til norske psykologistudenter i utlandet.
– Dette ble særlig tydelig høsten 2015, da skadelige holdninger overfor utenlandspsykologer for alvor brøt overflaten i Norge, sier Hvaring.
– Hva tenker du på når du sier skadelige holdninger?
– Da tenker jeg for eksempel på debatten om A- og B-psykologer og utspillet fra Psykologforeningen om at ingen utenlandske universiteter er i nærheten av å tilby en utdanning jevngod med den norske. Det finnes ikke belegg for disse påstandene.
Kan få alvorlige ringvirkninger
Totalt utgjør en tredel av medlemsmassen i Psykologiforbundet utenlandsstudenter. En betydelig del av dem er tilknyttet ELTE. Hvaring understreker likevel at ELTE-saken er større enn de nesten 300 studentenes skjebner.
– Det finnes ikke noe ungarsk særpreg over utdanningen. Den er en klinisk psykologiutdanning etter den europeiske modellen. Nettopp derfor kan en eventuell opprettholdelse av lisens- og autorisasjonsnekt til ELTE-psykologene få alvorlige ringvirkninger. Vi har allerede mottatt meldinger om at norske psykologistudenter fra andre europeiske land enn Ungarn møter lignende behandling, sier den nyvalgte presidenten.
Alexander Hvaring hevder norsk klinisk psykologi blir skadelidende hvis fagets forvaltere velger en isolasjonistisk tilnærming i en tid når man heller bør se utover.
– Vi må innse at vi ikke sitter med hele fasiten her hjemme på berget, at vi er avhengige av ressursene og impulsene fra det store utland.
Satser på opplysning og debatt
Psykologiforbundet varsler økt aktivitet fremover. Det skal bli opplysningskampanjer, ny karriereundersøkelse og mer debatt om psykologtittelen. Psykologiforbundet vil heller ikke sitte på sidelinjen når kvalifiserte faggrupper forskjellsbehandles på arbeidsmarkedet.
– Vi er opptatt av at man skal anerkjennes for sin kompetanse og få anledning til å bruke den enten man har en grad i miljøpsykologi fra Lillehammer, arbeids- og organisasjonspsykologi fra Tromsø eller klinisk psykologi fra Europa, sier Hvaring.
To av styrets medlemmer stilte til gjenvalg og blir med videre for en ny periode. Disse er Tove Irene Dahl, professor i psykologi ved UiT – Norges arktiske universitet og Tim Brennen, professor i psykologi ved Universitetet i Oslo.
Brennen sier han stilte til gjenvalg fordi Psykologiforbundet ekspanderer og når ut til både flere med psykologiutdanning og flere deler av samfunnet.
– Vi har satt preg på flere saker i mediene og har påvirket prosesser gjennom høringsuttalelser og deltakelse i møter. Vi håper å rekruttere enda flere medlemmer i løpet av året, sier Brennen.
Tove Irene Dahl er en av svært få i norsk psykologi som har fått Den Kongelige Norske Fortjenstorden. Hun ønsker å arbeide for de norske bachelor- og masterstudentene.
– Jeg opptatt av å kartlegge veien videre for både BA- og MA-studenter i Norge. Vi vet allerede en god del om profesjonsstudentenes muligheter, en del om MA-studentenes muligheter, men vi vet så å si ingenting om hva BA-studentene våre har gått videre til. Det må rettes på, sier Dahl.
Her er det nye styret i Psykologiforbundet:
- Linn Braaten er student ved masterprogrammet i arbeids- og organisasjonspsykologi ved NTNU, og har erfaring fra både organisatorisk og politisk arbeid.
- Tim Brennen (gjenvalgt) er psykologiprofessor ved Universitetet i Oslo.
- Inger-Lise Bråthen er utdannet i klinisk psykologi og helsepsykologi ved Eötvös Loránd University (ELTE), har faglig interesse for etiologi og behandling av personer med pedofil lidelse og har skrevet både bachelor- og hovedoppgave om temaet.
- Tove Irene Dahl (gjenvalgt) er psykologiprofessor ved UiT – Norges arktiske universitet.
- Fredrik Svartdal Færevaag har en mastergrad i kognitiv nevrovitenskap fra universitetet i Oslo, og arbeider for tiden som høyskolelektor i psykologi ved Bjørknes Høyskole.
- Alexander Hvaring er sisteårsstudent i klinisk psykologi og helsepsykologi ved Eötvös Loránd University (ELTE). Han var med på stiftelsen av Psykologiforbundets lokallag i Budapest.
- Linn Godø Johannessen er masterstudent i klinisk psykologi og helsepsykologi ved Eötvös Loránd University (ELTE). Hun var med på stiftelsen av Psykologiforbundets lokallag i Budapest.
- Suzan Tsegai er sisteårsstudent i klinisk psykologi og helsepsykologi ved Eötvös Loránd University (ELTE) i Ungarn. Hun var med på å stifte Psykologiforbundets lokallag i Budapest, og har organisasjonserfaring fra Røde Kors.
- Håkon Tveiterås er markedsøkonom fra Handelshøyskolen BI og har tatt både bachelor- og mastergrad i psykologi fra UiT – Norges arktiske universitet.
- Reidulf Gerhard Watten er professor i psykologi ved Høgskolen i Innlandet og har doktorgrad i psykologi fra Universitetet i Oslo. Han har en lang og allsidig yrkespraksis både fra helsevesenet og akademia. I 2002 startet han opp psykologistudiene ved Høgskolen i Lillehammer, hvor han senere også ledet etableringen av Nordens første og eneste masterprogram i miljøpsykologi.