• Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
    • Scandinavian Psychologist
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Abonnement
  • Kontakt oss
    • Annonser
    • Tekstbidrag
    • Redaksjon
Meny
  • Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
    • Scandinavian Psychologist
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Abonnement
  • Kontakt oss
    • Annonser
    • Tekstbidrag
    • Redaksjon
Søk
Lukk

En god relasjon mellom lærer og elev kan få uante følger

Å ha et godt forhold til læreren beskytter elever mot tidlig frafall i skolen. I tillegg påvirker det elevenes fremtidige psykiske helse, ifølge en ny gjennomgang av forskning.

FORSKERE: Elever med et positivt forhold til læreren melder om bedre selvfølelse og færre depressive symptomer. Ottar Ness, Vibeke Krane og Bengt Karlsson er tre av forskerne fra Høgskolen i Sørøst-Norge som har sett nærmere på lærer–elev-relasjonen.

Jens Ruud

Sist oppdatert: 08.07.16  Publisert: 02.07.16

Vi har alle hatt en relasjon til læreren vår i videregående skole – på godt og vondt. En ny gjennomgang av forskningen på feltet tyder på at kvaliteten på denne relasjonen har betydning for elevers psykiske helse og risikoen for om man dropper ut av skolen.

Ungdom i videregående skole er i en sårbar utviklingsperiode hvor gode og trygge relasjoner til andre betyr spesielt mye. Et forskerteam fra Høgskolen i Sørøst-Norge har sett nærmere på relasjonen mellom lærer og elev. I en litteraturgjennomgang som de i dag publiserer i Scandinavian Psychologist, melder de om to hovedfunn:

  1. Når lærer–elev-relasjonen er god, er det lavere risiko for at eleven dropper ut av skolen.
  2. Når elever forteller at de har et positivt forhold til læreren, melder de også om bedre selvfølelse og færre depressive symptomer.
Praktisk og emosjonell støtte

Vibeke Krane, en av forfatterne av studien, utdyper til Psykologisk.no:

– Sammenhengen går også motsatt vei. En negativ relasjon mellom lærer og elev tyder på at det er økt risiko for utvikling av psykiske problemer. Lærer–elev-relasjonen kan virke beskyttende, men også være en risikofaktor, for elevers psykiske helse.

– Hva er de viktigste ingrediensene for en god lærer–elev-relasjon?

– Elever gir utrykk for at de har gode relasjoner til lærere som hjelper dem med fag og praktisk tilrettelegging. De fleste setter pris på at læreren viser at de bryr seg om dem som mennesker. For å utvikle en positiv relasjon mellom lærer og elev trengs gjensidig respekt, sier Krane.

Fra tidligere studier vet man at lærer–elev-relasjonen har avgjørende betydning for læring og resultater. Men også praktisk og emosjonell støtte fra læreren bidrar til å styrke lærer–elev-relasjonen, ifølge litteraturstudien som er utført ved Høgskolen i Sørøst-Norge. 

De sårbare elevene har mest å tjene

Et tredje funn i den nye studien er at visse elever har mest å tjene på en sterkere lærer–elev-relasjon. Det er de som allerede er i faresonen for å falle ut av skolen, eller som er emosjonelt sårbare. Det er ofte disse ungdommene som fra før har de dårligste relasjonene til lærerne sine.

– Vi vet at å ha en positiv relasjon til minst én voksenperson kan være av avgjørende betydning for barn og unge som har det vanskelig. Det får følger for deres videre utvikling. Lærere har en unik posisjon i barn og unges liv ved at de er til stede i dagliglivet deres.

Et ubrukt potensial

Vibeke Krane mener det ligger ubrukt potensial i relasjonene mellom lærer og elev i videregående skole:

– Deet er viktig at lærere i videregående skole er oppmerksomme på rollen de har, og da særlig ovenfor de som har det vanskelig. I tillegg må skoleledelse og de rette myndigheter skape rammevilkår som gjør det mulig for lærerne å utvikle positive relasjoner til elevene sine, sier hun.

Vil du lese mer om betydningen av lærer–elev-relasjonen i videregående skole? Gå videre til artikkelen «Teacher–student relationship, student mental health, and dropout from upper secondary school: A literature review» i Scandinavian Psychologist.

Siste saker

En ny vei til lykke?

  • Pia og psyken, Podkaster

Oppdaget hjerneaktivitet som kan antyde senere Alzheimers

  • Nyheter, Pluss

Eksistensiell helse er blitt et nøkkelbegrep under pandemien

  • Ytringer

Nei, du blir ikke mentalt sløvere om vinteren

  • Nyheter, Pluss

At et barn blir utsatt for omsorgssvikt, kan få følger for senere generasjoner av familien

  • Pluss, Ukas forskning

Psykologen som levde

  • Min erfaring

Vil stramme inn regelverket for å motvirke kroppspress blant unge

  • Nyheter

Slik kan vi finne ro ved hjelp av pusten

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Vil forene det nyttige og det behagelige

  • Nyheter

Å være uenig med noen tar mye plass i hjernen

  • Nyheter, Pluss

Slik kan vi forsone oss med vår egen dødsangst

  • Nyheter, Pluss

Hvordan bør vi håndtere seksuell trakassering på jobben?

  • Arbeidsliv, Organisasjonspsykologi

Mest lest

– Den vanligste personlighets­forstyrrelsen er lettest å overse

    Sinte voksne barn

      Hvordan møter vi vanskelige følelser hos barn på en klok måte?

        De første tegnene på at du er utbrent

          Det gode blikket er en kur for usynlighet

            Med én enkel påstand kan du nå avsløre om noen lyver

              Når våre egne følelser hindrer oss i å møte barnet vårt på en god måte

                Slik er kjærlighetslivet med en narsissist

                  Et giftig stikk

                    Dette skjer med oss når vi opplever det mystiske fenomenet dissosiasjon

                      Når følelsene våre ødelegger for oss

                        Ni psykologer og en parterapeut avslører: Slik får du en god psykisk helse


                          Redaksjonen anbefaler

                          Var det vold?

                          • Fra terapirommet med Kirsti Jareg

                          Angsten er en djevelsnare!

                          • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe

                          Onkel Skrues store bekymring

                          • Gutta fra Psykologlunsj

                          En klassisk kattestudie

                          • Månedens klassiker

                          Diagnose­­reduserende depresjons­forebygging på internett: Hva vet vi?

                          • Forebygg depresjon med Arne Holte

                          Tre råd fra Romerrikes klokeste hykler

                          • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Organisasjonspsykologi

                          En studie av konformitet

                          • Månedens klassiker

                          Hvorfor så mange menn drømmer om yngre kvinner

                          • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair

                          Gjøken og hva den kan lære oss om sex

                          • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair

                          Det gode blikket er en kur for usynlighet

                          • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe

                          Behandling av mors depresjon i svangerskap og barselstid påvirker barnets psykiske helse

                          • Forebygg depresjon med Arne Holte

                          Når du minst ventar det

                          • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen

                          Jens Ruud

                          Jens Ruud studerer psykologi ved Syddansk Universitet i Odense. Han har variert arbeidserfaring fra utdannings- og omsorgssektoren og jobber nå i psykisk helsevern.

                          Meld deg på nyhetsbrev fra Psykologisk.no

                          • Psykologisk.no AS​
                            Kruses gate 8
                            0263 Oslo
                            912 389 782 MVA
                          • Tips oss
                          • Bli annonsør
                          • Bli bidragsyter
                          • Redaksjon
                          • Scandinavian Psychologist
                          • Personvern
                          • Ansvarlig redaktør
                            Pål Johan Karlsen
                          • Redaksjonssjef
                            Jonas Hartford Sundquist
                          • Markedsansvarlig
                            Vera Thorvarsdottir
                          Facebook-f
                          Twitter
                          Linkedin

                          Psykologisk.no er medlem av Mediebedriftenes Landsforening og arbeider etter Vær varsom-plakatens regler for god presseskikk.

                          Kopibeskyttet © 2021