Mange bedrifter og virksomheter setter i gang tiltak – såkalte intervensjoner – for å forbedre arbeidsmiljøet. For at en intervensjon skal bli vellykket, er det viktig å evaluere effekten av tiltaket og prosessen rundt det. I en ny vitenskapelig artikkel, som i dag publiseres i Scandinavian Psychologist, kommer det frem to hovedfaktorer som skal til for å lykkes med et helsefremmende og forebyggende tiltak i en organisasjon: god ledelse og god kommunikasjon.
‒ For å lykkes med en helsefremmende intervensjon er det nødvendig å sette av tid, noe som også innebærer at man må ofre litt av produktiv tid, sier Per Øystein Saksvik, professor ved Psykologisk institutt ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet og førsteforfatter av artikkelen.
Krever god kommunikasjon
I studien kommer det frem at ansatte synes det er nyttig å samles utenfor det daglige arbeidet. De satte pris på å lære hvordan man kommuniserer bedre med kollegaer og på å bli bedre kjent med hverandre.
Saksvik understreker at man bør få med alle ansatte: ‒ Man bør skape et engasjement for tiltaket og en forståelse av at det er nyttig for virksomheten og for de ansatte selv. Få tydelig støtte og involvering fra ledelsen. Dette er det viktigste premisset for å lykkes, sier han.
Måten ledelsen formidler tiltaket på, former holdninger hos ansatte, noe som igjen får betydning for utfallet av tiltaket. Sjefer må kunne skape forståelse for hva samlinger går ut på, og hvilken relevans de har for de ansattes arbeid og for utviklingen av organisasjonen. Vag informasjon ser ut til å avle negative forventninger og lite engasjement.
Anbefaler forebyggende tiltak
Saksvik forteller at mange bedrifter og virksomheter har behov for intervensjoner som styrker arbeidsmiljøet og samholdet blant de ansatte. ‒ Mange gjennomfører også tiltak, men de gjør det i liten grad systematisk. De kan sende folk på kurs, for eksempel. Det som oftest mangler, er en systematikk i gjennomføringen og en evaluering av prosessen og virkningene i ettertid, sier han.
Når det oppstår kriser eller problemer i en bedrift, er det tyngre å gjennomføre en intervensjon. Saksvik og kolleger anbefaler derfor at det gjennomgjøres forebyggende, organisasjonspsykologiske tiltak for å styrke den daglige driften i bedrifter.
Den vitenskapelige studien er utført av forskere ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Universitetet i Bergen og rådgivningsselskapet KIBU. Funnene fra studien, som nå publisert i Scandinavian Psychologist, vil bli presentert på Congress of the European Association of Work and Organizational Psychology, EAWOP-konferansen, i Oslo 20.‒23. mai.