• Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
  • Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
Ytringer

Hva er et «godt nok» oppvekstmiljø for de aller minste?

«Foreldre som prøver å skape et supermiljø for babyen vil ofte lete etter en mal, for så å sammenlikne seg selv med andre og føle at de aldri gjør det godt nok. Bedre da å innse at ting kan gå galt og reparere når det er nødvendig», skriver Lars Smith.

HINDRING: Overdreven tilknytningsomsorg kan virke som en hemsko på barns utvikling. Vi må se i øynene at mange foreldre gjør barna mer umodne enn de trenger å være ved å overbeskytte dem og anta at de ikke er i stand til å ta imot større utfordringer. Foto: Gigin Krishnan, Unsplash. Innfelt: Aurora Nordnes.

Lars Smith

Sist oppdatert: 14.03.23  |  Publisert: 25.11.22

Forfatterinfo

Lars Smith

Lars Smith er professor emeritus ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo. Han er i lederteamet for oppfølgingsstudien Liten i Norge ved UiO.

Dette er en ytring. Den gir uttrykk for skribentens meninger og erfaringer.

God psykisk helse er ikke noe vi kan ta for gitt – ikke engang i spedbarnsalderen. Barnets trivsel skyldes et heldig sammenfall mellom biologi, menneskelige relasjoner, miljøbetingelser før og etter fødselen samt sosiale forhold som beskytter og fremmer et lite individs følelse av velvære.

Det er selvsagt rikelig med faktorer som kan forringe oppvekstbetingelsene, så som barns kroniske luftveisinfeksjoner og andre kroppslige plager, omsorgspersoners depresjon og traumatisk stress forbundet med fattigdom og annen elendighet, for ikke å snakke om neglekt eller barnemishandling.

Og slike forhold må alle bestrebe seg på å forebygge eller reparere virkningene av. Men i foreldres streben etter å gjøre det beste for sitt lille barn er det mange som prøver å være en super omsorgsperson. Det er en kvalifisert gjetning at dette er en umulig drøm.

Det finnes ingen mal

Denne oppfatningen begrunner jeg med at vi i psykologien vet mye mer om hva som hindrer enn hva som fremmer god utvikling hos barn.

Men mer grunnleggende er det at en oppskrift på å oppnå et «usedvanlig godt» utviklingsmiljø vil virke hemmende for mange foreldre og også bryte ned et kulturelt mangfold for omsorgsutøvelse.

Foreldre som prøver å skape et supermiljø for babyen vil ofte lete etter en mal, for så å sammenlikne seg selv med andre og føle at de aldri gjør det godt nok.

Bedre da å følge sin egen omsorgsintuisjon, innse at ting stundimellom kan gå litt galt, reparere når det er nødvendig og godta man ikke kan forme barnet i sitt eget bilde.

Barns effekt på voksne

La oss ta det helt elementære først: hva er effekten av forskjeller i babystell?

Med bakgrunn i psykoanalytisk teori ble det i sin tid stilt spørsmål om forskjellige omsorgsregimer, for eksempel selvbestemt eller tidsregulert mating, amming eller flaske, streng eller liberal renslighetstrening, har betydning for barns personlighetsutvikling.

Det er mange foreldre som tror de må velge et «riktig» regime. Men studier har vist at ulikheter i fysiske omsorgsmønstre ikke har noen betydning. Det er ikke dokumentert at forskjeller i babystell har psykologiske ettervirkninger.

Vanskeligere blir det når vi kommer inn på de mer subtile aspektene ved omsorgsutøvelsen. Fremste kandidat er foreldrenes følsomhet overfor barnet. Sensitivitet er et sentralt begrep i utviklingspsykologien og handler om omsorgspersonens respons på barnets signaler.

Her er det lett å trå feil hvis man tror at påvirkningen bare går én vei: fra voksen til barn.

I psykologien var det lenge et dogme at voksenstimulering er det viktigste elementet når det gjelder å fremme barnets emosjonelle liv og evne til emosjonsregulering. Psykologer og andre fagfolk hevdet lenge at foreldre kan forme barna sine.

Det var først på 1960-tallet at fagfolk ble gjort oppmerksom på noe de fleste foreldre alltid hadde visst: at barn har en effekt på voksne. Denne erkjennelsen ligger til grunn for transaksjonsmodellen.

Omsorgspersoner i «særklasse»

Barnet og utviklingsmiljøet er foranderlige størrelser, og barnet har et bidrag til sin egen utvikling. En transaksjon finner sted når en voksen blir påvirket av et barn til å gjøre noe som hun eller han ikke ville ha gjort hvis barnet hadde vært annerledes.

Og omvendt, en transaksjon finner også sted når et barn blir påvirket av en voksen til å gjøre noe som det ikke ville ha gjort hvis den voksne hadde forholdt seg på en annen måte.

Likevel, i sitt ønske om å være «superforeldre» er det mange som går for langt og bare tar hensyn til siste del av dette paradigmet: det som gjelder virkningen fra voksen til barn.

Ta for eksempel den praksis som kalles tilknytningsomsorg og som har fått plass i vår tids selvhjelpsprosjekter. Fremgangsmåten tar utgangspunkt i tilknytningsteori, men har implikasjoner som går langt utover det man med rimelighet kan slutte ut fra denne teorien.

Enkelte toneangivende personer innenfor tilknytningsmiljøet formidler at man alltid må sette barnets behov foran sine egne, i den grad at det går ut over andre og vesentlige sider i dagliglivet i familien, for å være omsorgspersoner i særklasse.

Tilknytningsomsorg kan drives for vidt

I figurlig betydning tar de på seg babyens klær, sover alltid med den lille, lar barnet selv til enhver tid bestemme når det vil die, og avpasser seg på alle måter fullstendig etter babyens behov. Da overskrider man ideinnholdet i transaksjonsmodellen.

Det besnærende ved slike råd er at tilhengerne hevder at det er slik foreldre har gjort det under naturlige forhold siden tidenes morgen. Motsvaret er at slike omsorgspraksiser betyr noe helt annet i en moderne vestlig massekultur enn hva det innebar i små tradisjonelle samfunn.

Forskjellen er at enkelte former for «naturlig» omsorgsatferd fant sted fordi det var til foreldrenes fordel. For eksempel: på landsbygda i et tradisjonelt samfunn er hensikten med å bære babyen på kroppen i en slynge at det blir mulig for mor å amme uten å bli avbrutt i arbeidet.

Dubiøs overbeskyttelse

Overdreven tilknytningsomsorg kan virke som en hemsko på barns utvikling. Vi må se i øynene at mange foreldre gjør barna mer umodne enn de trenger å være ved å overbeskytte dem og anta at de ikke er i stand til å ta imot større utfordringer.

Det blir heller ikke bedre når foreldres redsel for farlige lekearenaer kommer til uttrykk på en overdrevet og fornuftstridig måte. Problemet er at mange småbarn får dagliglivet servert mest på de voksnes overbeskyttende premisser.

Både hjemme og i barnehagen blir mange barn overøst med lovord og får ikke advarsler når det er berettiget. Trangen til å beskytte barnas selvfølelse på denne måten kan føre til at de får dårligere motivasjon og utholdenhet.

Og ettersom mange foreldre har en forestilling om at barna alltid må være lykkelige, fører det til at de voksne tror at de må se til at barna ikke blir stilt overfor noen form for krav.

Lek på barnas premisser

Denne problematikken er godt beskrevet i boken Lek og læring i et nevroperspektiv. Spedbarnets lek omfatter både morsom og gjensidig aktivitet, men også innstendig utforskning på egenhånd.

Lek kan også være gjenskaping av bestemte hendelser som barnet har sett eller tatt del i. I det andre leveåret gir «lek på liksom» uttrykk for en gryende evne til å forestille seg noe mentalt.

I nevnte bok fremheves det at tiden til barns lek uten voksenstyring er blitt innskrenket og at det kan utgjøre en fare for utviklingen av god mental helse.

Det er tankevekkende at problematikken denne gang blir omtalt i et nevroperspektiv; utviklingspsykologiske erkjennelser får gjerne større gjennomslag når det trekkes veksler på nevrobiologien.

Vi mangler en teori

Det er ingen tvil om at det sosiale miljøet som de minste vokser opp i har betydning for barnas utvikling. Problemet er ikke å vise at miljøet påvirker utviklingen; problemet er å finne ut hvordan det gjør det.

Det er lett å sette navn på sosiale variabler, men vanskeligere å definere dem. Så hva mener vi egentlig med «god omsorgspraksis»? Det at vi mangler en teori om det sosiale miljøet gjør at det er vanskelig å vite hvilke variabler som bør studeres.

Foreldrenes sosioøkonomiske status (SØS) har vært brukt som et mål for hjemmemiljøets kvalitet. Men SØS er en global indeks som sier lite om spesifikke omsorgsbetingelser i hjemmet og hvilke av disse betingelsene som har sammenheng med SØS og barns utvikling.

Hjemmemiljøets betydning avtar etterhvert

Kvaliteten på omsorgspraksisen i en familie kan vurderes etter hvor generelt velordnet hjemmet er, hvor mye foreldrene leser for barnet eller gjør tilgjengelig annet pedagogisk materiale

Også mengden og kvaliteten på samhandlingen mellom foreldre og barn og i hvilken grad barnet oppmuntres til selv å løse problemer, istedenfor å bli vist hvordan det skal gjøres, er gode vurderingskriterier.

I et miljø som er godt for utviklingen blir barn tilskyndet til å finne ut av ting gjennom veiledning og hjelp av de voksne, ikke ved at de voksne forteller barna hva de skal gjøre.

Valg av fremgangsmåte har ofte sammenheng med familiens klassetilhørighet. Kvaliteten på hjemmemiljøet i spedbarnsalderen er forbundet med fremmelig utvikling, men når barna kommer opp i førskolealderen er det en bevegelse i retning av at hjemmemiljøets innvirkning avtar og påvirkningen av SØS øker.

Det tyder på at selv om et utviklingsmiljø er godt nok i spedbarnsalderen når barna får god anledning til å ta del i gjensidig samhandling med voksne, vil andre forhold etter hvert få større betydning.

Når intuitiv omsorgsatferd ikke er nok

En sensitiv omsorgsperson gleder seg sammen med barnet, støtter det i sin utforskning og legger til rette for mye felles oppmerksomhet. Den voksne er også god til å regulere barnets følelser.

Alt dette er intuitiv omsorgsatferd som de fleste foreldre utfører på en passende måte, men som vanskelig kan drives opp på et supernormalt nivå og bli noe som går helt utenom eller over det typiske.

En annen ting er det faktum at mange foreldre som strever og har et mangelfullt repertoar av intuitiv omsorgsatferd kan ha fordel av veiledning. Det er tanken bak metoder som NBO-systemet og Trygghetssirkelen.

Samhørighet skaper tilknytning

Så hva er et «godt nok» oppvekstmiljø for de aller minste? Det finnes ingen oppskrift, men trygghet og intuisjon må være viktige faktorer. Foreldrenes første oppgave er å skape et trygt oppvekstmiljø, noe som danner en helt grunnleggende forutsetning for god psykisk helse og normal utvikling.

Derfra starter foreldrene opp fra scratch ettersom de i utgangspunktet har liten innsikt i hvorfor de følger et bestemt omsorgsmønster, men omsorgsutførelsen vil skritt for skritt skape en samfølelse. Følelsen av samhørighet er utgangspunktet for at barnet danner tilknytning.

Omsorg: ikke mengde – men kvalitet

Så må omsorgen innebære fullgod stimulering av barnet, og det er særlig på dette punktet at enkelte foreldre tar feil når de tror at de kan være superforeldre og bør stimulere barnet mest mulig.

Stimulering henviser til en kvalitativ forståelse av hva omsorg er, og har lite å gjøre med hvor mye foreldrene stimulerer barnet. Stimulering skjer i en samspillskontekst der barnet gjør inntrykk på den voksne og den voksne innvirker på barnet.

Omsorgspersonene må også bruke sin intuisjon for å forstå hvor sårbart eller robust et barn er, ettersom de minste er mer eller mindre mottakelige når det gjelder miljøpåvirkninger. Det gjør at oppvekstmiljøets psykologiske kvaliteter må tilpasses barnets individualitet.

Referanser:

Lunde, C. og Brodal, P. (2022). Lek og læring i et nevroperspektiv: Hvordan gode intensjoner kan ødelegge barns lærelyst. Oslo: Universitetsforlaget.

Molfese, V., DeLalla, L.F. og Bunce, D. (1997). Prediction of the intelligence test scores of 3-to-8-year old children by home environment, socioeconomic status, and biomedical risk. Merrill-Palmer Quarterly, 41, 219–234.

Smith, L. (2014). Foreldres intuitive omsorgsatferd. Scandinavian Psychologist, 1, doi: 10.15714/scandpsychol.1.e1.

NBO, Newborn Behavioral Observation. En metode for å veilede foreldre i barnets tre første levemåneder. Oslo: Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.

Powell, B., Cooper, G., Hoffman, K. og Marvin, B. (2014). Trygghetssirkelen: En tilknytningsbasert intervensjon. Oslo: Gyldendal.

Redaksjonen anbefaler

Frykten for å stamme fikk han til å besvime på scenen

  • Nye bøker, Pluss

ME-syke Merethe følte seg ikke forstått. Det fikk fatale konsekvenser

  • Nyheter, Pluss

Mishandling i barndommen gjør det vanskeligere å gjenkjenne egne følelser

  • Nyheter, Pluss

Mener denne ballen kan revolusjonere behandling av psykiske lidelser

  • Nyheter, Pluss

Hvorfor utvikler noen unnvikende personlighets­forstyrrelse?

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Nyutdannet psykolog: – Det kom til et punkt hvor jeg druknet i pasienter

  • Nyheter, Pluss

– Like mye som emosjonelt ustabile personer misforstår andre, misforstår andre dem

  • Nyheter, Pluss

Det som ikke dreper deg, gjør deg ikke sterkere. Det gjør deg bare hardere

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse: Pårørende kan falle i en av to grøfter

  • Nyheter, Pluss

Ønsker mer fokus på det psykologiske aspektet i møte med en pasient

  • Nyheter, Pluss

Er du nevrotisk? Det er ikke alltid en ulempe

  • Nyheter, Pluss

– Derfor skal vi unngå å argumentere med personer med demens. De taper verdighet

  • Nyheter, Pluss

ME-forsker mistenker at sykdommen skyldes immunsvikt

  • Nyheter, Pluss

Hvorfor blir noen med ADHD først diagnostisert i voksen alder?

  • Nyheter, Pluss

Slik kan følelser bli til hodepine og magesmerter

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Barndomstraumer: – Diagnoser tar ikke i betraktning hva du har opplevd

  • Nyheter, Pluss

Sykelig narsissisme: – Jeg tenker at det er en selvfølelse på speed

  • Nyheter, Pluss

Gjør irritabilitet livet ditt dårligere?

  • Nyheter, Pluss

I møtet med selvmord valgte Rebekka åpenhet

  • Nyheter, Pluss

ADHD og autisme: – En hvit flekk på terapikartet

  • Nyheter, Pluss

Fikk krystallsyken og angst samtidig: – Jeg følte meg redd, sliten og maktesløs

  • Nyheter, Pluss

Desorganisert tilknytning: Når forholdet blir kaotisk og forvirrende

  • Nyheter, Pluss

Vi har en tendens til å ignorere kroppen når vi snakker om psykologi

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Opplevde gjespende behandler: Helt greit eller sosialt uhørt?

  • Nyheter, Pluss

Fastlegen mener vi bør ignorere flere helseråd og bli mer fornøyde med det vi allerede gjør

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Tillitsbrudd i parforholdet: – Skaper uro, usikkerhet, sorg og sinne

  • Nyheter, Pluss

Symptomer på emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse kan ligge til familien

  • Nyheter, Pluss

Mangler du glede, motivasjon og livslyst? Da lider du kanskje av anhedoni

  • Nyheter, Pluss

Økning i ADHD-diagnoser, mener FHI: Norsk spesialist reagerer på analysen

  • Nyheter, Pluss

Skillet mellom ungdom og sykdom forsvinner

  • Nyheter, Pluss

Siste saker

Det er ikke grunnlag for å hevde at uforpliktende sex fører til narsissisme

  • Ytringer

Å få innsikt i livshistorier bidrar til økt forståelse i Eidskog kommune

  • Nyheter, Pluss

– Du vil jo få det bedre, men du vil også være syk nok til å få hjelp

  • Nyheter, Pluss

Om dette er i tråd med norske lover og regler, har vi et problem

  • Ytringer

Menn topper selvmords­statistikken: – På en måte dobbelt utsatt ved traumer

  • Nyheter, Pluss

Hvordan gamle mønstre kan få oss til å bli i usunne forhold

  • Ytringer

En kvinnelobby mobiliserer og ødelegger saklig debatt om gode boordninger for barna

  • Ytringer

Chatbot-terapi viser lovende resultater: – Ser ingen grunn til at vi som profesjon skal føle oss truet

  • Nyheter, Pluss

Åtte rusbehandlinger saksøkte Helse Sør-Øst – vant i retten

  • Nyheter, Pluss

Skam er den mest smertefulle følelsen vi har

  • Nyheter, Pluss

– Vi deler pasientenes verste øyeblikk. Det er veldig verdifullt

  • Nyheter, Pluss

Makten til å definere andre som kronisk psykisk syke, er livsfarlig

  • Ytringer

Derfor var Per Isdal ekspertvitne i Ingebrigtsen-saken: – Retten bør se at vold er mer enn fysisk vold

  • Nyheter, Pluss

Oppropet til Stine Sofies Stiftelse er et tragisk bomskudd

  • Ytringer

De jobbet med barnevern i Russland: – Det var ganske brutalt på innsiden

  • Nyheter, Pluss

Depresjon ødelegger motivasjonen – også etter at depresjonen er over

  • Nyheter, Pluss

Du må ikke ofre noe for å nå målene dine – du må prioritere

  • Nyheter, Pluss

Casual sex skaper narsissisme

  • Ytringer

Han var nær ved å gi opp å forske på barns opplevelser på barnehus, men studien hans fikk følger

  • Nyheter, Pluss

Skjult depresjon: – Mange skjønner ikke at de er deprimerte

  • Nyheter, Pluss

ME er noe helt annet enn langvarig utmattelse

  • Ytringer

Burde mennesker med traumer få medisiner?

  • Nyheter, Pluss

Gaza har blitt psykologens blindflekk

  • Ytringer

Den smertefulle lojalitetskonflikten og usynlige kampen i Ingebrigtsen-saken

  • Ytringer

Mest lest

– Den vanligste personlighets­forstyrrelsen er lettest å overse

    Visse livsstiler øker faren for demens betraktelig

      – Psykisk vold dreper kjærlighet

        Gaslighting: – En ondskapsfull teknikk for å ta kontroll over et annet menneske

          Slik utnytter narsissisten din emosjonelle intelligens

            Oppdaget mulig årsak til emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse

              Sinte voksne barn

                Nevroforsker om ADHD-diagnosen: – Det er ikke en enhetlig tilstand

                  Dette skjer med oss når vi opplever det mystiske fenomenet dissosiasjon

                    En bestemt oppførsel hos barn kan være tegn på senere angstlidelse

                      Hva skal til for å komme over et traume?

                        Dette er den skjulte formen for narsissisme

                          Slik er kjærlighetslivet med en narsissist

                            De tre søylene for god psykisk helse

                              Pia la om kostholdet og ble kvitt angsten

                                Tegnene på at du sliter med kronisk stress

                                  Med én enkel påstand kan du nå avsløre om noen lyver

                                    Tre faktorer kan svært presist forutsi psykiske lidelser

                                      Nye følelsesfunn i dypet av høysensitive hjerner

                                        Narsissisme – kan du holde ut?

                                          Hvorfor er det så vanskelig å gjøre det slutt?

                                            Noen personlighetstrekk beskytter mot demens – andre øker faren

                                              Emosjonelt intelligente foreldre blir oftere utbrent, antyder ny studie. Det kan skade foreldreevnen deres, mener forskerne

                                                Er du et A- eller B-menneske? Det henger sammen med personligheten din

                                                  Meld deg på nyhetsbrev fra Psykologisk.no

                                                  • Psykologisk.no AS​
                                                    C. J. Hambros plass 5
                                                    0164 Oslo
                                                    912 389 782 MVA
                                                  • Tips oss
                                                  • Kundeservice
                                                  • Skriv innlegg
                                                  • Bli annonsør
                                                  • Redaksjon
                                                  • Personvern
                                                  • Ansvarlig redaktør
                                                    Pål Johan Karlsen
                                                  • Nyhetsredaktør
                                                    Jonas Hartford Sundquist
                                                  • Administrasjons­sjef
                                                    Vera Thorvarsdottir
                                                  Facebook-f Twitter Linkedin

                                                  Psykologisk.no er medlem av Mediebedriftenes Landsforening og Fagpressen, og arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

                                                  Kopibeskyttet © 2025