• Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
  • Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
Ytringer

«Herregud, er alt traumer nå?!»

I stedet for å sette traumebegrepet fremst, som forgrunn, mener jeg kunnskapen om traumer bør presenteres som del av et mer allment utviklingsperspektiv, skriver Dag Ø. Nordanger.

TRAUMER: Traumer er kun én av de mange faktorene vi vet påvirker utviklingen vår, skriver psykologspesialist og forsker Dag Ø. Nordanger. Foto: Helse Bergen.

Dag Ø. Nordanger

Sist oppdatert: 12.05.22  |  Publisert: 21.09.21

Forfatterinfo

Dag Ø. Nordanger

Dag Ø. Nordanger er psykolog­spesialist og professor.

Det har gått en slags traumebevisst vekkelse over landet. Stadig flere tjenester innenfor barnevernet, skolen og helse- og sosialsektoren driver varianter av «traumebevisst omsorg» (TBO). Noen kaller det mer generelt for «traumebevisst praksis», mens andre igjen foretrekker ekvivalente begreper som «traumesensitiv» eller «traumeinformert». Byrådet i Oslo har besluttet at Oslo skal bli en «traumeinformert by» (Brøyn, 2020).

Selv om jeg er eksponent for tenkningen som ligger under, har jeg vært tilbakeholden med å bruke disse begrepene selv. Slik jeg tolker traumeforståelsen som ligger til grunn for TBO, orienterer den seg mer mot det allmenne enn det spesielle.

TBO fremhever blant annet de diagnoseovergripende reguleringsvanskene forbundet med komplekse traumer, og vektlegger tiltak basert på generelle utviklingsfremmende prinsipper. Og siden folk kan ha reguleringsvansker av mange andre grunner enn traumer, har egentlig disse prinsippene svært bred anvendelse.

Når ett perspektiv blir dominerende

Så hvorfor må det høres så smalt ut? Etter min erfaring er nettopp dét egnet til å skape både forvirring og motstand i tjenestene. Problemet kan komme til uttrykk i utsagn som:

  • «Det høres spennende ut, men er neppe så aktuelt for oss. For tiden har vi ingen flyktninger her.»
  • «Vi kan jo ikke legge opp miljøterapien som om hun er traumatisert, for det vet vi jo faktisk ikke!»
  • «Jeg er ikke en sånn traumeperson, min kompetanse er tydeligvis ikke så mye verdt her lenger.»

De to første utsagnene illustrerer oppfatningen av at TBO er en spesialisert praksis eller metode for traumatiserte mennesker, som underforstått ikke møter behovene til de som ikke er traumatiserte. Jeg har ofte hørt dette i samarbeid med skoler, som lurer på hvor det vil føre hen hvis hele klasseledelsen skal innrettes etter den traumeutsatte enkeltelevens utfordringer. Traumebegrepet skaper en avstand man må bruke tid på å oppklare og overkomme.

Det siste utsagnet illustrer motkreftene som oppstår når ett perspektiv blir dominerende. Utbrudd som «Herregud, er alt traumer nå?!» blir da ikke bare betimelige og rettferdige, men også nødvendige. Det siste fordi en slik situasjon marginaliserer andre perspektiver vi trenger for å kunne danne oss et helhetlig bilde av mennesker. Hva om vi for eksempel overser en utviklingsforstyrrelse, eller en begynnende radikalisering?

Samtidig er det faktisk mer som handler om traumer enn vi trodde før. Traumefokuset har bidratt til å synliggjøre hvilket folkehelseproblem vold og overgrep utgjør, og har gitt kraft til arbeidet for å beskytte barn og unge. Det har også knyttet vansker belastet med stigma, til reelle levde erfaringer, og derigjennom gitt mennesker håp og verdighet tilbake. Og, som jeg kommer tilbake til; det kan gjøre oss til bedre hjelpere. Derfor må vi for all del ikke miste kunnskapen av syne. Men hvis vi ikke er oss bevisst det legitime i de nevnte motkreftene, kan folk bli så lei av traumer at det nettopp er dét som skjer.

Et allment utviklingsperspektiv

I stedet for å sette traumebegrepet fremst, som forgrunn, mener jeg kunnskapen om traumer bør presenteres som del av et mer allment utviklingsperspektiv. Traumer er kun én av de mange tingene vi vet påvirker utviklingen vår, og den kan ikke forstås isolert fra de andre. Jeg har inkludert en enkel figur jeg ofte tar utgangspunkt i når jeg underviser om dette.

UTVIKLINGSKURVE: En illustrasjon på normal utvikling. Illustrasjon: Dag Ø. Nordanger.

Kurven i figuren ovenfor illustrerer vår normale utvikling mot en stadig mer autonom og kompetent fungering. Det fins mye etablert kunnskap om beskyttende faktorer – krefter som understøtter kurven. Noen kan være til stede allerede fra fødselen av. Tilsvarende fins det mye etablert kunnskap om risikofaktorer – krefter som presser kurven ned. Traumer er kun én av disse. Fordi den ofte ledsager andre risikofaktorer, og også lett undergraver beskyttende faktorer, er den avgjørende viktig å ha kunnskap om. Men den forklarer aldri alt. For eksempel kan en omsorgssituasjon føre til skjevutvikling på mange andre måter enn gjennom traumatisering.

I dette perspektivet kan man ikke sammenligne et traume som rammer ett menneske, med et ytre sett likt traume som rammer et annet. Konsekvensene vil avhenge av hvordan faktorene over og under kurven vekter seg for den enkelte. Det spiller også stor rolle når i livsløpet belastningene skjer. For en seksåring som utsettes for familievold, vil utviklingskurven kunne spore av på en helt annen måte enn for en tenåring som utsettes for det samme. Men uansett kan ikke vanskene forklares kun i lys av «traumet». Forskningen viser at de i vel så stor grad er produkt av hva som har manglet på undersiden av kurven.

I det som kalles traumebevisst arbeid, rettes derfor innsatsen like mye mot å kompensere for disse manglene, som mot de traumatiske erfaringene i seg selv. Og når fokus er på forhold som trygghet, tilhørighet og regulerende relasjonelle erfaringer, da blir skoler eller asylmottak like viktige «terapeutiske» arenaer som de mer spesialiserte tjenestene. Men som allerede antydet, er ikke dette noe «smalt» som traumeforskningen har kommet opp med. Det er ikke bare traumeutsatte som trenger å bli møtt på disse behovene. Det er allmenne behov som vi alle vokser på å bli møtt på.

En allmennpsykologisk kompetanse

Utfordringen er at det kan være kjempevanskelig å gi disse tingene til de som har komplekse traumeerfaringer. Fordi de så lett støter oss bort, ender vi ofte opp med å gi færre regulerende erfaringer til dem som egentlig trenger en «overdose» av dem. Slik jeg ser det, er det her gevinsten av nyere traumekunnskap først og fremst ligger: Den setter oss i stand til å klare det litt bedre.

Kunnskapen tilsier for eksempel at det jeg før kalte «problematferd» og kanskje tilskrev personens motivasjon eller intensjoner, kan være triggede stressreaksjoner på noe som oppleves truende ved meg. Eller er en funksjonell tilpasning til et liv i konstant vaktsomhet. Å forstå det slik kan fremme medfølelsen min og gjøre det lettere for meg å la være å avvise tilbake.

Kanskje tar jeg også grep for å redusere stressfaktorer og potensielle triggere i miljøet. Viktigst er kanskje likevel at kunnskapen setter meg i stand til å forklare sammenhengene for den det gjelder, på en måte som reduserer selvforakt og avmaktsfølelse.

Når fokus er på forhold som trygghet, tilhørighet og regulerende relasjonelle erfaringer, blir også skoler eller asylmottak viktige «terapeutiske» arenaer.

Men etter min mening er ikke denne typen relasjonsarbeid en egen praksis eller metode. Det er en kompetanse, med en naturlig integrert plass i alle tilnærminger til å fremme menneskers utvikling. Den er strengt tatt heller ikke bare en traumekompetanse. En lærer som klarer å opptre regulerende overfor en traumatisert elev, vil også stå sterkere i møte med reguleringsvansker som skyldes naturlige ting som temperament eller pubertet. I stedet for å ankre arbeidet i en traumediskurs mange føler seg fremmedgjort fra, syns jeg dette allmennpsykologiske bør løftes tydeligere frem.

Det er verdt å merke seg at den australske psykologen Howard Bath, som inspirerte til den nevnte vekkelsen gjennom sine artikler og norgesbesøk, i etterkant har kommet til den samme erkjennelsen selv.

Han stiller seg i dag kritisk til å gjøre traumebegrepet til hovedsak, og har døpt modellen om fra «Trauma informed care» til «Transforming care» (Bath & Saita, 2018). Det hadde vært spennende å høre hans refleksjoner rundt den norske hovedstadens beslutning.

Kilder

Bath, H. & Saita, J. (2018). The three pillars of transforming care: Trauma and resilience in the other 23 hours. Winnipeg, Canada: UW Faculty of Education Publishing, The University of Winnipeg.

Brøyn, T. (2020). Oslo, en traumeinformert by. Bedre Skole: Tidsskrift for lærere og skoleledere, 32(2), 9–11. Lastet ned fra https://www.utdanningsnytt.no/fagartikkel-psykisk-helse-sarbare-barn/oslo-en-traumeinformert-by/243721

Redaksjonen anbefaler

To gutter som mediterer – pusten førte dem sammen

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Økning i ADHD-diagnoser, mener FHI: Norsk spesialist reagerer på analysen

  • Nyheter, Pluss

– Smerten du unngår, skaper bare mer smerte på sikt

  • Nyheter, Pluss

ME-forsker mistenker at sykdommen skyldes immunsvikt

  • Nyheter, Pluss

Slik kan følelser bli til hodepine og magesmerter

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Peder Kjøs gir livet terningkast fire

  • Nyheter, Pluss

Fastlegen mener vi bør ignorere flere helseråd og bli mer fornøyde med det vi allerede gjør

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Kvinner er oftere «ondsinnet utro» enn menn, ifølge studie

  • Nyheter, Pluss

Vi har en tendens til å ignorere kroppen når vi snakker om psykologi

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Hypomani: En langvarig lykke med mørke skyggesider

  • Nyheter, Pluss

Unngående tilknytning: Når partneren avviser følelsene dine – og sine egne

  • Nyheter, Pluss

– Behovet for anerkjennelse styrer oss gjennom hele livet

  • Nye bøker, Pluss

Mishandling i barndommen gjør det vanskeligere å gjenkjenne egne følelser

  • Nyheter, Pluss

Sanna Sarromaa var fanget i et psykisk voldelig forhold: – Det kan skje den sterkeste

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Et hjerte må bæres i et annet hjerte for å vokse seg sterkere

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Det som ikke dreper deg, gjør deg ikke sterkere. Det gjør deg bare hardere

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Ny forskning: Jo mer traume, desto mer sinne

  • Nyheter, Pluss

Sykelig narsissisme: – Jeg tenker at det er en selvfølelse på speed

  • Nyheter, Pluss

– Like mye som emosjonelt ustabile personer misforstår andre, misforstår andre dem

  • Nyheter, Pluss

Ønsker mer fokus på det psykologiske aspektet i møte med en pasient

  • Nyheter, Pluss

Tilknytning: Når barndommen gjentar seg i parforholdet

  • Nyheter, Pluss

Bipolar type 1 og 2: Ulike lidelser, men lignende løsninger

  • Nyheter, Pluss

I møtet med selvmord valgte Rebekka åpenhet

  • Nyheter, Pluss

Uvanlig selvutvikling: Alma er en av mange som bevisst oppsøker avvisning – trenden brer om seg

  • Nyheter, Pluss

Finnes det positive sider ved angst?

  • Nyheter, Pluss

Opplevde gjespende behandler: Helt greit eller sosialt uhørt?

  • Nyheter, Pluss

Karl-Vidar Lende fikk angstanfall på scenen: – Det skumleste var at ingen merket det

  • Nyheter, Pluss

God kommunikasjon redder ekteskap som lider av «phubbing»

  • Nyheter, Pluss

Gaslighting – en psykologisk teknikk for å destabilisere noens forstand og virkelighets­forståelse

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Maren ville ikke dø alene. Men telefonen hun ringte til, reddet i stedet livet hennes

  • Nyheter, Pluss

Siste saker

Åtte rusbehandlinger saksøkte Helse Sør-Øst – vant i retten

  • Nyheter, Pluss

Skam er den mest smertefulle følelsen vi har

  • Nyheter, Pluss

– Vi deler pasientenes verste øyeblikk. Det er veldig verdifullt

  • Nyheter, Pluss

Makten til å definere andre som kronisk psykisk syke, er livsfarlig

  • Ytringer

Derfor var Per Isdal ekspertvitne i Ingebrigtsen-saken: – Retten bør se at vold er mer enn fysisk vold

  • Nyheter, Pluss

Oppropet til Stine Sofies Stiftelse er et tragisk bomskudd

  • Ytringer

De jobbet med barnevern i Russland: – Det var ganske brutalt på innsiden

  • Nyheter, Pluss

Depresjon ødelegger motivasjonen – også etter at depresjonen er over

  • Nyheter, Pluss

Du må ikke ofre noe for å nå målene dine – du må prioritere

  • Nyheter, Pluss

Casual sex skaper narsissisme

  • Ytringer

Han var nær ved å gi opp å forske på barns opplevelser på barnehus, men studien hans fikk følger

  • Nyheter, Pluss

Skjult depresjon: – Mange skjønner ikke at de er deprimerte

  • Nyheter, Pluss

ME er noe helt annet enn langvarig utmattelse

  • Ytringer

Burde mennesker med traumer få medisiner?

  • Nyheter, Pluss

Gaza har blitt psykologens blindflekk

  • Ytringer

Den smertefulle lojalitetskonflikten og usynlige kampen i Ingebrigtsen-saken

  • Ytringer

Veien ut av depresjon går gjennom andres medfølelse

  • Nyheter, Pluss

Det må legges mer vekt på manipuleringens makt i foreldrekonflikter

  • Ytringer

En annerledes terapi: – Ikke helt som du ser for deg

  • Nyheter, Pluss

– Den nye barneloven svikter barna som lever med vold

  • Nyheter, Pluss

Hersketeknikker hindrer fremskritt i forståelsen av ME

  • Ytringer

– Psykologer må slutte å være så redde for å mene noe

  • Nyheter, Pluss

Kommer lykke utenfra eller innenfra? Denne studien har svar

  • Nyheter, Pluss

Psykologen rangerer deg i senga – basert på personlighetstypen din

  • Nyheter, Pluss

Mest lest

– Den vanligste personlighets­forstyrrelsen er lettest å overse

    Visse livsstiler øker faren for demens betraktelig

      – Psykisk vold dreper kjærlighet

        Gaslighting: – En ondskapsfull teknikk for å ta kontroll over et annet menneske

          Slik utnytter narsissisten din emosjonelle intelligens

            Oppdaget mulig årsak til emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse

              Sinte voksne barn

                Nevroforsker om ADHD-diagnosen: – Det er ikke en enhetlig tilstand

                  Dette skjer med oss når vi opplever det mystiske fenomenet dissosiasjon

                    En bestemt oppførsel hos barn kan være tegn på senere angstlidelse

                      Hva skal til for å komme over et traume?

                        Dette er den skjulte formen for narsissisme

                          Slik er kjærlighetslivet med en narsissist

                            De tre søylene for god psykisk helse

                              Pia la om kostholdet og ble kvitt angsten

                                Tegnene på at du sliter med kronisk stress

                                  Med én enkel påstand kan du nå avsløre om noen lyver

                                    Tre faktorer kan svært presist forutsi psykiske lidelser

                                      Nye følelsesfunn i dypet av høysensitive hjerner

                                        Narsissisme – kan du holde ut?

                                          Hvorfor er det så vanskelig å gjøre det slutt?

                                            Noen personlighetstrekk beskytter mot demens – andre øker faren

                                              Emosjonelt intelligente foreldre blir oftere utbrent, antyder ny studie. Det kan skade foreldreevnen deres, mener forskerne

                                                Er du et A- eller B-menneske? Det henger sammen med personligheten din

                                                  Meld deg på nyhetsbrev fra Psykologisk.no

                                                  • Psykologisk.no AS​
                                                    C. J. Hambros plass 5
                                                    0164 Oslo
                                                    912 389 782 MVA
                                                  • Tips oss
                                                  • Kundeservice
                                                  • Skriv innlegg
                                                  • Bli annonsør
                                                  • Redaksjon
                                                  • Personvern
                                                  • Ansvarlig redaktør
                                                    Pål Johan Karlsen
                                                  • Nyhetsredaktør
                                                    Jonas Hartford Sundquist
                                                  • Administrasjons­sjef
                                                    Vera Thorvarsdottir
                                                  Facebook-f Twitter Linkedin

                                                  Psykologisk.no er medlem av Mediebedriftenes Landsforening og Fagpressen, og arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

                                                  Kopibeskyttet © 2025