«Flere har pekt på behovet for flere helsesykepleiere på skolen og flere steder elevene kan henvende seg. Men for mange elever er terskelen for høy for selv å henvende seg til noen, enten det er til helsesykepleier eller en psykolog. For mange er det også helt utenkelig å ta kontakt med en alarmtelefon.»
Det skriver Anders Lorentz, hovedtillitsvalgt i Skolenes Landsforbund, og Thomas Rasmussen, hovedtillitsvalgt i Fellesorganisasjonen, i et debattinnlegg i Haugesunds Avis.
«Å pålegge det enkelte barn ansvaret for selv å ta kontakt for å få hjelp, er for mange et altfor stort hinder. Disse barna trenger å bli sett og oppsøkt», skriver Lorentz og Rasmussen, og fortsetter:
«Vi vet at lærerne gjør det, men også at lærerne har begrenset med tid og kompetanse til å følge opp alle som trenger det.»
De to tillitsvalgte mener at det er behov for flere miljøterapeuter i skolen.
«Miljøterapeuter er utdannet som barnevernspedagog, sosionom eller vernepleier – og er opplært til å se hver enkelt elev og fange opp barn som av ulike grunner har det vanskelig eller utfordrende. Det kan være knyttet til mobbing, bekymring rundt hjemmesituasjon eller det psykososiale miljøet i en klasse», skriver Anders Lorentz og Thomas Rasmussen i sitt innlegg i Haugesunds Avis.