Er du selvstendig, serviceinnstilt, pålitelig og har ekstremt tørr humor? Da er DU den vi søker! Slik lød en stillingsannonse i Sør-Varanger Avis i november i fjor.
– Humor motvirker fryktkultur, sier Trine Skårvik til FriFagbevegelse.no, en nettavis om arbeidslivet og fagbevegelsen.
Hun er HR-sjef i industribedriften Kimek i Kirkenes.
– Vennene mine sier at jeg har dårlig humor, så tørt er kanskje det samme som dårlig? sier Skårvik, og humrer i vei i intervjuet med FriFagbevegelse.no.
Humoren åpner opp noe i folk og gjør at vi ikke blir redde for å trå litt feil, mener hun.
Senker stress
Sven Svebak, professor emeritus i psykologi og i medisin ved NTNU i Trondheim, er også intervjuet av nettavisen.
– Humor demper stressnivået i kroppen, noe som igjen beskytter immunsystemet vårt mot risiko for flere sykdommer, forteller han til FriFagbevegelse.no.
Vel å merke hvis humoren er vennlig, påpeker han.
– Husk at det alltid er mottakeren som bestemmer om humoren er god eller dårlig.
– Mange historier fra ulike arbeidsplasser peker mot den klassiske sammenhengen mellom dårlig arbeidsmiljø, punktert motivasjon, dårlig humør, lite humor, fysiske plager og sykefravær, sier Svebak.
Seks grunner til at humor lønner seg
Også Jon Morten Melhus i rådgivningsselskapet Humor & Lønnsomhet har latt seg intervjue av FriFagbevegelse.no.
I boken Latterlig lønnsomt (Gyldendal Akademisk, 2003) oppgir han og medforfatter Trond Haugen seks grunner til at humor er lønnsomt for arbeidsplassen:
- Humor øker evnen til å takle kriser, problemer og usikkerhet.
- Humor reduserer sykefraværet.
- Humor øker organisasjonens prestasjonsnivå og læringsevne.
- Humor i organisasjonen reduserer turnover.
- Humor i organisasjonen øker innovasjon og kreativitet.
- Humor i organisasjonen styrker den eksterne profilen.