– Godt organiserte rutinesituasjoner gir gylne muligheter for godt samspill med alle barn flere ganger hver eneste dag, uke etter uke, måned etter måned, helt til barna skal begynne på skolen. Her kan vi virkelig gi dem påfyll som gjelder her og nå og for resten av livet, sier May Britt Drugli i en større reportasje på nettstedet Barnehage.no.
– Kvaliteten på rutinesituasjonene står og faller litt på hvor gode de voksne er til å organisere, lede barna gjennom situasjonen og samtidig være til stede i samspillet, så det er ikke bare enkelt å få dette til, sa Drugli under en samling i regi av Stiftelsen Kanvas om temaene lek, språk og relasjoner i barnehagen.
Drugli er professor i pedagogikk ved RKBU Midt-Norge – Regionalt kunnskapssenter for barn og unge i Trondheim. Med rutinesituasjoner mener hun dagligdagse situasjoner som måltider, bringe- og hentesituasjoner, påkledning og stell.
For lite organisering av situasjonen kan ifølge professoren skape usikkerhet, uro, venting og kaos. For mye organisering, derimot, kan føre til veldig korrigerende voksne og lite rom for barnas innspill, noe som igjen reduserer barnas trivsel.
– Man ser en tendens til at de ansatte i barnehagen er mindre sensitive i rutinesituasjoner enn de for eksempel er i friere aktiviteter. Det er en tilbøyelighet til at man skal få unnagjort den praktiske oppgaven så fort som mulig, sier May Britt Drugli i Barnehage.no.