• Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
  • Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte

Ny kunnskap kan hjelpe barn med språkvansker

Begrepet statistisk læring kan være selve «kongeveien» for forstå hvordan barn lærer språk. Den nye kunnskapen om denne grunnleggende formen for læring kan hjelpe barn med spesifikke språkvansker, skriver Arild Lian i en ny vitenskapelig artikkel.

SPRÅKVANSKER: Spesifikke språkvansker er en tilstand der barn med ellers vanlig utvikling ikke tilegner seg språk som forventet. Mer kunnskap om fenomenet statistisk læring kan bidra til nye behandlings­metoder for disse barna, skriver Arild Lian i en vitenskapelig artikkel. Foto: Aurora Nordnes.

Marius Flatås

Sist oppdatert: 23.06.17  |  Publisert: 23.06.17

Språkets kompleksitet, og barns utrolige evne til å lære seg språket i løpet av de første leveårene, er to fenomener som opptar mange forskere. Samtidig ser man at noen barn ikke tilegner seg språk som forventet, til tross for en ellers vanlig utvikling.

Fem til sju prosent av alle barn har slike vansker, skriver Statlig spesialpedagogisk tjeneste (Statped) på sin nettside. Det vil si at barn med språkvansker er å finne i de aller fleste barnehagar. Barn med språkvansker er ikke en ensartet gruppe. Både symptomer og omfanget av vanskene varierer, men disse barna møter problemer på mange arenaer, som skolegang, utdanning, arbeid og sosialt liv. Tiltak som fremmer god språkutvikling er derfor viktig.

Ifølge Arild Lian, professor emeritus ved Universitetet i Oslo, kan begrepet statistisk læring være en nøkkel til å forstå hvordan barn lærer språk. Den nye kunnskapen vil forhåpentligvis også kunne hjelpe barn med spesifikke språkvansker. Han redegjør for dette i en ny vitenskapelig artikkel i Scandinavian Psychologist.

– Alle barn som er utrustet med normale hjernefunksjoner og som derved kan oppfatte og reagere normalt på inntrykk fra omgivelsene, vil være i stand til å tilegne seg et språk.

Vi har alle et iboende språkinstinkt

Barn ser altså ut til lære språk uten spesiell tilrettelegging eller instruksjon. Den kjente amerikanske språkforskeren Steven Pinker hevder at denne tilsynelatende automatiske læringen av språk skyldes at vi har et iboende språklig instinkt. Arild Lian mener det vil være mer korrekt å si at vi har et instinkt for læring av språk.

– Vi må ha med læringsbegrepet fordi språktilegnelse ikke skjer uten at barnet blir eksponert for et språk. Barnets oppmerksomhet og hukommelse synes å være rettet mot spesielle sammenhenger i andres tale eller verbale ytringer, på engelsk benevnt som «learning constraints». Slike «constraints» er sannsynligvis innebygget i barnets nervesystem, de sikrer at de fleste barn får et språk.

Det er her statistisk læring kommer inn i bildet. Evnen til å avdekke disse spesielle sammenhengene i andres tale eller verbale ytringer ser ut til å være viktig for barns læring av språk. Språk er et regelbasert system, hvor elementer er avhengige av hverandre, og hvor noen elementer legger føringen for andre elementer. Arild Lian bruker det engelske ordet «pretty» som et eksempel i sin artikkel. Hvis et barn hører «pre», er det mye mer sannsynlig at ordet ender med «ty» enn «ba».

– Man kan derfor si at statistisk læring er en teori om menneskets evne til å spore regelmessige mønstre i språket. Evnen til statistisk læring blir da sentral for læring av språk, siden det fører til oppdagelse av mønstre i lyder og ord, sier Lian.

Vil legge til rette for optimalisert språklæring

Den pensjonerte psykologiprofessoren mener det er svært viktig å forske på statistisk læring.

– Dersom det er riktig at statistisk læring langt på veien utgjør «kongeveien» til å forstå språktilegnelse i naturlige omgivelser, er dette i seg selv en grunn til å forske på og formidle kunnskap om statistisk læring, sier Lian.

Lian forklarer at forskning på statistisk læring har gjort det mulig å rendyrke betingelsene for læring av språk. Slik kan man også hjelpe barn med språkvansker til bedre læring.

– Ved hjelp av denne kunnskapen kan vi kanskje optimalisere språklæringen som ellers finner sted i barnets naturlige miljø, sier Lian.

Lian forteller også at statistisk læring er såkalt «domene-generell», noe som betyr at evnen til språklæring ikke er begrenset til spesifikke områder i hjernen. Man kan derfor trene opp «ikke-språklige» områder av hjernen og likevel forbedre evnen til språklæring.

– Vi kan forbedre læringsbetingelsene for det enkelte barn ved å gjøre bruk av ikke-språklige hjelpemidler. Man kan for eksempel gi barn oppgaver som ligner et dataspill, hvor man øver opp evnen til nettopp statistisk læring, forteller Lian.

Lian mener foreldre og skole spiller viktige roller for å hjelpe barn med spesifikke språkvansker. Kanskje kan kunnskapen om statistisk læring være en nøkkel til å sette i gang nye måter å stimulere evnen språklæring i barnehager og skole?

– Forebyggende og hjelpende tiltak må primært ligge i samarbeidet mellom foreldre og skole. Her må begge parter være åpne for at problemer for barnet sjeldent begrenser seg til det språklige feltet. Søk råd hos spesialpedagoger for å kunne bli oppmerksom på flere sider ved barnets utvikling og læringsmuligheter, anbefaler Lian.

Aktuell med bok om språkevolusjon

Arild Lian er også aktuell med boka Language Evolution and Developmental Impairments, som kom ut i 2016. Her er han interessert i samspillet mellom språk og evolusjon. Boka handler om evnen til tilegne seg og bruke et språk, og hvordan denne evnen har oppstått i evolusjonen.

– I boka spør jeg om vi kan lære mer om barns språkvansker ved å studere evolusjon av språk. Kan aspekter ved språkevnen som ble dannet tidlig i evolusjonen, være de som er hardest rammet hos mange barn med språkvansker? Forklarer språkevolusjonen hvorfor språkvansker ofte går sammen med andre ikke-språklige læringsvansker? Boka må gjerne sees på som en utdypning av problemstillinger som finnes i min artikkel i Scandinavian Psychologist.

Lyst til å vite mer? Les Arild Lians vitenskapelige artikkel «Statistical learning and developmental language impairments».

Redaksjonen anbefaler

Mener denne ballen kan revolusjonere behandling av psykiske lidelser

  • Nyheter, Pluss

Karl-Vidar Lende fikk angstanfall på scenen: – Det skumleste var at ingen merket det

  • Nyheter, Pluss

– Behovet for anerkjennelse styrer oss gjennom hele livet

  • Nye bøker, Pluss

Skillet mellom ungdom og sykdom forsvinner

  • Nyheter, Pluss

Åtte psykologi-filmer du kan nyte i regnværet

  • Nyheter, Pluss

Vi har en tendens til å ignorere kroppen når vi snakker om psykologi

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Gjør irritabilitet livet ditt dårligere?

  • Nyheter, Pluss

Er du nevrotisk? Det er ikke alltid en ulempe

  • Nyheter, Pluss

I møtet med selvmord valgte Rebekka åpenhet

  • Nyheter, Pluss

Kvinner er oftere «ondsinnet utro» enn menn, ifølge studie

  • Nyheter, Pluss

– Smerten du unngår, skaper bare mer smerte på sikt

  • Nyheter, Pluss

Mishandling i barndommen gjør det vanskeligere å gjenkjenne egne følelser

  • Nyheter, Pluss

Ønsker mer fokus på det psykologiske aspektet i møte med en pasient

  • Nyheter, Pluss

ME-forsker mistenker at sykdommen skyldes immunsvikt

  • Nyheter, Pluss

Ut av depresjon: – Slik snur du den destruktive sirkelen

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Slik snakker du med ungdom om et annerledes utseende

  • Nyheter, Pluss

Hypomani: En langvarig lykke med mørke skyggesider

  • Nyheter, Pluss

Ny forskning: Jo mer traume, desto mer sinne

  • Nyheter, Pluss

Føler du deg konstant sliten? Kanskje hviler du på feil måte

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Engstelig tilknytning: Når partnerens usikkerhet styrer forholdet

  • Nyheter, Pluss

Hva funker for å øke trivsel og mestring på jobb? Ikke stressmestringskurs, ifølge denne studien

  • Nyheter, Pluss

Peder Kjøs gir livet terningkast fire

  • Nyheter, Pluss

Så du har fått diagnosen ADHD. Hva nå?

  • Nyheter, Pluss

I årevis har han drevet psykedelisk terapi i det skjulte

  • Nyheter, Pluss

Emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse: Pårørende kan falle i en av to grøfter

  • Nyheter, Pluss

Highasakite-Ingrid: – Jeg har vært god på å lage noe fint ut av noe vondt

  • Nyheter, Pluss

Opplevde gjespende behandler: Helt greit eller sosialt uhørt?

  • Nyheter, Pluss

Finnes det positive sider ved angst?

  • Nyheter, Pluss

Det finnes veier ut av håpløsheten

  • Nyheter, Pluss

Økning i ADHD-diagnoser, mener FHI: Norsk spesialist reagerer på analysen

  • Nyheter, Pluss

Siste saker

Sammenligner atferdsterapi mot autisme med konverteringsterapi

  • Nyheter, Pluss

Slik vil hun endre Psykolog­foreningen: – Vi må si kraftig fra når pasienttilbudet trues

  • Nyheter, Pluss

Nervesystemet: Samtalen mellom tarm og hjerne

  • Ytringer

Han skriver bøker så du kan drive egenterapi

  • Nyheter, Pluss

Depresjon gjennom livet øker faren for demens

  • Nyheter, Pluss

Mange menn lider i stillhet bak kule fasader. I verste fall tar en av dem livet sitt

  • Nyheter, Pluss

Lavkarbo kobles til depressive symptomer

  • Nyheter, Pluss

De to mest unyttige tingene å bekymre seg for, ifølge psykiater

  • Nyheter, Pluss

Derfor er det så vanskelig å behandle stress

  • Nyheter, Pluss

Psykologen som forlot Meta: – Ekspertgruppen var bare vinduspynt

  • Nyheter, Pluss

Vi ser – og det forplikter

  • Ytringer

Systematisk bruker­medvirkning forutsetter at ulike perspektiver høres

  • Ytringer

Den sosiale masken: Når du mister deg selv i rollen du spiller for andre

  • Nyheter, Pluss

Når det blir viktigere å få rett enn å forstå

  • Ytringer

Frp-politiker langer ut mot ekspert: – Burde ta en titt i speilet

  • Nyheter, Pluss

Mange føler seg ekstra alene i ferien – dette kan du gjøre

  • Nyheter, Pluss

Fortsatt ubesvart

  • Ytringer

Tech som terapi? Derfor stoler stadig flere på klokken og ringen for å unngå utbrenthet

  • Nyheter, Pluss

Nervesystemet: Refleksen som ble et liv

  • Ytringer

Er det vanskelig å få barna til å sove på sommerferie? Her er søvnekspertenes råd

  • Nyheter, Pluss

Når hjernen bremser: Hvorfor depresjon ikke bare handler om tristhet

  • Ytringer

Sammenbruddet hennes avslørte både ADHD, autisme og systemets blindsoner

  • Nyheter, Pluss

Det er særlig ett råd psykologen sjelden klarer å følge selv

  • Nyheter, Pluss

Skole, skjerm og stress – kan yoga være løsningen?

  • Nyheter, Pluss

Mest lest

– Den vanligste personlighets­forstyrrelsen er lettest å overse

    Visse livsstiler øker faren for demens betraktelig

      – Psykisk vold dreper kjærlighet

        Gaslighting: – En ondskapsfull teknikk for å ta kontroll over et annet menneske

          Slik utnytter narsissisten din emosjonelle intelligens

            Sinte voksne barn

              Oppdaget mulig årsak til emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse

                Nevroforsker om ADHD-diagnosen: – Det er ikke en enhetlig tilstand

                  Dette skjer med oss når vi opplever det mystiske fenomenet dissosiasjon

                    En bestemt oppførsel hos barn kan være tegn på senere angstlidelse

                      Hva skal til for å komme over et traume?

                        Dette er den skjulte formen for narsissisme

                          Slik er kjærlighetslivet med en narsissist

                            De tre søylene for god psykisk helse

                              Pia la om kostholdet og ble kvitt angsten

                                Tegnene på at du sliter med kronisk stress

                                  Med én enkel påstand kan du nå avsløre om noen lyver

                                    Tre faktorer kan svært presist forutsi psykiske lidelser

                                      Nye følelsesfunn i dypet av høysensitive hjerner

                                        Narsissisme – kan du holde ut?

                                          Hvorfor er det så vanskelig å gjøre det slutt?

                                            Noen personlighetstrekk beskytter mot demens – andre øker faren

                                              Emosjonelt intelligente foreldre blir oftere utbrent, antyder ny studie. Det kan skade foreldreevnen deres, mener forskerne

                                                Er du et A- eller B-menneske? Det henger sammen med personligheten din

                                                  Meld deg på nyhetsbrev fra Psykologisk.no

                                                  • Psykologisk.no AS​
                                                    C. J. Hambros plass 5
                                                    0164 Oslo
                                                    912 389 782 MVA
                                                  • Tips oss
                                                  • Kundeservice
                                                  • Skriv innlegg
                                                  • Bli annonsør
                                                  • Redaksjon
                                                  • Personvern
                                                  • Ansvarlig redaktør
                                                    Pål Johan Karlsen
                                                  • Nyhetsredaktør
                                                    Jonas Hartford Sundquist
                                                  • Administrasjons­sjef
                                                    Vera Thorvarsdottir
                                                  Facebook-f Twitter Linkedin

                                                  Psykologisk.no er medlem av Mediebedriftenes Landsforening og Fagpressen, og arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

                                                  Kopibeskyttet © 2025