«Dig vil jeg ømt i rytmer nagle fast!
Dig vil jeg dypt og blivende bevare
i digtets evige, unge alabast»
Slik åpner Metope av Olaf Bull, kåret til Norges vakreste kjærlighetsdikt.
Vil du deklamere det til jobben din?
Om katter, lykke og produktivitet
I 2015 gjennomførte britiske forskere en studie som så på sammenhengen mellom lykke og produktivitet.
Forskningsdeltakerne ble vist et morsomt videoklipp av søte kattunger. Deretter fulgte kvalitative intervjuer som bekreftet at deltakerne var i godt humør. Så fikk de beskjed om å løse oppgaver.
De som så på kattevideoer var i snitt 12 prosent mer produktive enn kontrollgruppen. Det er enormt høye tall. Forskerne argumenterer for at funnene rettferdiggjør en arbeidspraksis som øker lykkenivået på et produktivitetsgrunnlag. Øker lykken, øker produktiviteten.
Forskning, ledelse og vitenskapelige sannheter
Vi har lenge visst at det er en link mellom engasjement og entusiasme og produktivitet og prestasjon, og i boken «The Happiness Industry» ser forfatter William Davies på hvordan teori og praksis vokste fram i forrige århundre.
I 1911 kom Charles Taylor med boken «The Principles of Scientific Management» – som ble en bestselger og la grunnlaget for ledelse som fag.
Ved å måle og analysere kunne man jobbe bedre og smartere. Ved å bryte ned arbeid i oppgaver som måles og kontrolleres av ledelsen kan man øke produktiviteten. Alt fra kosthold – hvilken ratio mellom poteter og kjøtt ga sterkere arbeidere – til oppgaver – hvilken vinkel på spaden er optimal når du skal spa jernmalm i 14 timer daglig – ble forsket på.
Og i 1928 kom altså psykologien, den gang et fagfelt i startfasen, på banen. Forskeren Elton Mayo fant ut at trivsel er viktigere enn lønn for mange ansatte, og at ledere som snakket til sine ansatte leverte bedre resultater. Derfor bør selskaper legge til rette for trivsel og engasjement, mente han.
Vi spar ikke jernmalm i 2022
Når du i dag hører at vi må være autentiske på jobb, eller at ledere må fokusere på «hele mennesket», eller at bedriften bruker duftekstperter for å skape en atmosfære der du leverer bedre, er det en anerkjennelse av disse vitenskapelige sannhetene: Lykkelige ansatte er mer produktive.
Derfor må ledelsen og organisasjonen motivere, fokusere på soft skills, skape mening og følelser hos de ansatte. Særlig siden stadig flere bedrifter ikke spar jernmalm, men skaper kunnskap, programvarer, løsninger og opplevelser.
Kjærlighetsoffiserer i vekst
Vi ser også utviklingen i de nye lederstillingene som vokser fram. En Chief Happiness Officer (CHO) er nå en del av toppledelsen med ansvar for lykkenivået i bedriftene. På LinkedIn har denne stillingen økt med 65 prosent på to år.
Også Chief Love Officer ser ut til å få grobunn i arbeidslivet. For størst av alt er kjærligheten.
Stillingen handler først og fremst om å uttrykke kjærlighet og takknemlighet til kunder, men også å samarbeide med HR-avdelingen for å finne nyansatte som passer inn i denne kjærlighetskulturen.
Men hva om du ikke vil nagle jobben ømt i rytmer i dag?
En udramatisk trend
Trenden startet, slik som mange andre trender, på TikTok. Unge forteller om at de prøver å kutte ned på jobb for å ha overskudd til fritid. Gjør jobben. Få betalt. Dra hjem.
Fenomenet kalles quiet quitting, og har fått mye oppmerksomhet. En slags moralsk panikk har spredd seg blant ledere og LinkedIn-entusiaster, de hevder at det skader både bedrifter og ansatte.
Quiet quitting handler om å ikke yte utover det som står i stillingsbeskrivelsen. Arbeidstakerne vil ikke gå «above and beyond» for arbeidsgiver. Men ifølge Gallup jobber halvparten av den amerikanske styrken på denne måten allerede.
Det er altså helt vanlig, og veldig udramatisk. Oppstyret det handler om, er at det deles og presenteres som en strategi, og at denne strategien går på tvers av det mange bedrifter forsøker å få til; nemlig å engasjere sine ansatte slik at de leverer bedre.
Ditt engasjement – deres konkurransefortrinn
I gaming-bransjen har «cruncher» og ubetalt overtid blitt en standard. Man baserer seg på at ansatte vil gi mer enn det som står i kontrakten.
«Hvis arbeidstakerne dine møter opp hver dag og gjør nøyaktig det du ber dem om, så er det ikke quiet quitting. Det er jobbing. … For mange bedrifter har de engasjerte ansatte som leverer above and beyond blitt en del av forretningsmodellen», skriver Sarah O´Connor i Financial Times.
To professorer poengterer det samme i Harvard Business Review, at å ha en arbeidsstyrke som er villig til å gå above and beyond er et kritisk konkurransefortrinn for mange bedrifter. Bedriftene er avhengige av det de kaller citizenship behavior.
De argumenterer også at quiet quitting er urettferdig mot kollegaene som ender opp med ekstraarbeidet. Løsningen er – som det ofte er for ledelseseksperter – bedre ledelse. Ikke flere ansatte.
Fra poesi til powerpoints
Kanskje den største trusselen mot kapitalismen i dag ikke er revolusjon i gatene, men trist apati på kontoret, skriver Davies i «The Happiness Industry».
Stadig flere blir utbrente, deprimerte og ulykkelige – og dermed mindre produktive. Han ser lavt engasjement og psykiske plager som en slags passiv motstand mot ledelsens stadig mer insisterende og invaderende krav.
Du skal ikke så mange tiår tilbake før det å møte opp på jobb, gjøre oppgavene dine og få betalt var helt greit, vanlig og som forventet. På et eller annet tidspunkt snek det seg inn en idé om engasjement. Så et krav. Så om lykke. Snart kjærlighet.
Hva gjør det med oss når de store, komplekse følelsene våre reduseres til en slags humankapital bedriften skal investere i for å øke produktiviteten? Grøss!
Bedrifter vil ikke ha lykkelige ansatte. De vil ha produktive ansatte. Det store spørsmålet er, hva ville skjedd dersom vi ble mindre, og ikke mer produktive av å se søte kattunger?