Elever eller foreldre som mener skolen ikke har gjort nok for å sikre et godt og trygt skolemiljø, kan melde dette inn til statsforvalterne. Flere elever melder inn mobbesaker og de fleste får medhold, skriver VG.
Mange saker avvist
I første halvår av 2022 ble det meldt inn 886 mobbesaker. Av sakene som ble behandlet fikk 93 prosent medhold i at skolene hadde gjort en for dårlig jobb for å forebygge.
– Det bekymrer meg at flere elever opplever at skolen ikke gjør nok for dem, men samtidig er jeg glad for at flere vet om meldeordningen og kontakter statsforvalteren. Ordningen er et viktig sikkerhetsnett når skolen ikke gjør nok for å sikre at elevene har et trygt og godt skolemiljø, sier kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) i en pressemelding, ifølge VG.
Av de 886 innmeldte sakene ble 321 avvist. Det viser en oversikt fra Kunnskapsdepartementet. Årsakene til at slike mobbesak blir avvist, kan være at eleven og foreldrene ikke har tatt opp saken med skolen det gjelder, eller at eleven har skiftet skole.
Forutsetningen for å melde inn en mobbesak til statsforvalteren, er at rektor på skolen har blitt informert om mobbingen og at det har gått minst én uke siden dette. Ordningen med å melde ifra om at skolen ikke har gjort nok for å forbygge mobbing, har vært gjeldene siden 2017.
– Elever som opplever mobbing må bli tatt på alvor
Av de 519 sakene som ble behandlet, var det kun 37 saker hvor statsforvalterne konkluderte med at skolen hadde oppfylt sin aktivitetsplikt – altså at de hadde gjort nok for å sikre et godt og trygt skolemiljø.
– Elever som opplever mobbing, skal merke at skolen tar dette på alvor. Disse tallene viser at vi må styrke arbeidet mot mobbing, og sørge for at skolene blir bedre i stand til å forebygge før sakene blir store og vanskelige, sier Tonje Brenne ifølge VG.
Brenna forteller at Utdanningsdirektoratet har fått i oppgave å vurdere hva slags kompetanse skolene og barnehagene trenger for å kunne forebygge og stanse mobbing.
– Da ønsker vi også å se nærmere på de sakene der eleven har fått medhold av statsforvalteren, for å se hva vi kan bli bedre på, avslutter kunnskapsministeren.