I løpet av en periode på ni måneder har en gruppe forskere og leger deltatt i prosjektet kalt NYWell, der målet har vært å se effekten av skreddersydde reklamer for mental helse i diverse «feeds» på sosiale medier, myntet mot unge.
Michael L. Birnbaum er doktor, og blant de som sto for studie. I en lengre rapport til Psychology Today forklarer han hvordan de gikk frem i prosessen med å kartlegge effekten av å reklamere på nettet.
I samarbeid med Strong 365, som er en veldedig organisasjon som fokuserer på mental helse, lagde de et nettsted som kunne besøkes.
Sveip opp
Måten de «reklamerte» for nettstedet på, var ved å lage innlegg på Facebook, Google og Instagram, på lik linje med flere andre kjente selskap og «influencere», i et forsøk på å se hva slags effekt dette har på folk.
På nettstedet kunne brukeren snakke med en som jobbet i helsevernet, gå gjennom en test som angikk egen mental helse eller lese seg opp på informasjon om temaet.
I løpet av ni måneder ble innleggene sett av over en halv million mennesker, 16 665 klikket på lenken, mens det var i alt 13 717 som besøkte siden.
Oppfordrer til videre forskning
793 mennesker la igjen kontaktinfo og av disse var det 173 (21,8 prosent) som gikk gjennom en evaluering. 155 (19,5 prosent) av disse ledet til at man ble anbefalt å oppsøke profesjonell hjelp.
– Selv om resultat fortsatt er preliminært, og prosjektet pågår ennå, så oppfordrer dette til videre forskning på digitale strategier, skriver Birnbaum i sin sak.
– Forskningen viser at vi kan modifisere noe vi er interaktive på hver eneste dag, ikke bare for å oppfordre til å bruke penger, men å nå de som trenger hjelp med sin mentale helse. NYWell viser at vi kan bidra, og gi viktig beskjed til sårbare mennesker tidlig.
Studien ble gjennomført på ungdom og unge voksne i delstaten New York, og er publisert i Frontiers in Psychiatry.