• Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
  • Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
Bokutdrag

Dette bør du som ansatt i skolen tenke over når du jobber med elever med ADHD

Elever med ADHD kan oppleve ulike utfordringer i skolehverdagen. Det er derfor viktig at lærere og pedagoger har forståelse og kunnskap for å kunne hjelpe elever med ADHD, skriver Nina Holmen i forordet til boken «ADHD i skolen».

ADHD I SKOLEN: Barn og unge med ADHD vil ha forskjeller i alvorlighetsgrad og symptomer, og utfordringene i skolen vil dermed variere, skriver Nina Holmen i dette utdraget fra boken «ADHD i skolen» (Hertervig Forlag). Foto: Taylor Wilcox, Unsplash.

Nina Holmen

Sist oppdatert: 05.03.21  |  Publisert: 02.03.21

ADHD i skolen – Styrk relasjoner, oppmerksomhet og kommunikasjon
Mette Holst Bertelsen & Lene Straarup; oversatt av Kirsten Hemmer
Hertervig Forlag, 2021
(Artikkelen er et lett tilpasset bokutdrag.)

 

Forfatterinfo

Nina Holmen

Nina Holmen er fagsjef i medlems­organisasjonen ADHD Norge.

I Stortingsmelding nr. 30 Kultur for læring (2003–2004) beskrives Norge for å ha gode forutsetninger for å skape verdens beste skole, og det er bred politisk enighet om skolens mål; å gi barn og unge muligheter for allmenndannelse, personlig utvikling, kunnskap og ferdigheter.

Det er store individuelle forskjeller i alvorlighetsgrad og hvordan symptomene på ADHD arter seg for den enkelte, og utfordringene i skolen vil variere. Forskning viser at elever med ADHD som gruppe, underpresterer faglig på skolen i forhold til evner, og skoleresultatene kan til og med bli dårligere med økende alder. I tillegg har mange lærevansker som vil gi ekstra utfordringer.

ADHD er en forkortelse av Attention Deficit Hyperactivity Disorder. For å oppfylle kriteriene for ADHD skal kjernesymptomene uoppmerksomhet, hyperaktivitet og impulsivitet ha vært til stede før 12-årsalderen og ha vart i minst seks måneder. Dessuten skal vanskelighetene være til stede både på skolen og i hjemmet.

Disse utfordringene kan elever med ADHD oppleve i skolehverdagen

Noen elever med ADHD opplever skolehverdagen som stressende og beskriver manglende utholdenhet og motivasjon for skolearbeidet.

Elever med ADHD har utfordringer med eksekutive funksjoner, noe som handler om elevenes evne til selvregulering og det å lære seg hensiktsmessige strategier.

Sosialt viser det seg at de oftere havner i konflikter med jevnaldrende og med autoriteter i skolen, noe som ofte fører til negative tilbakemeldinger fra omgivelsene, lav selvfølelse og en følelse av annerledeshet og utenforskap.

For elever med ADHD vil utfordringene knyttet til selvregulering handle om selvkontroll og evnen til å ta andres perspektiv. Dette er kontrollfunksjoner som trenger modning og knyttes til å kunne hemme og kontrollere følelser og generere nok motivasjon til å gjennomføre oppgaver som i utgangspunktet er ulystbetonte. Selvregulert læring henger også sammen med å kunne lære seg hensiktsmessige læringsstrategier som man trenger for å løse skolens oppgaver.

Måten diagnosen blir formidlet på vil kunne påvirke elevens tanker og følelser

Selv om ADHD defineres som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse, er sosiale og kulturelle faktorer likevel av stor betydning for hvordan symptomer utvikler seg og oppleves av den enkelte.

De rådende sosiale normene og samfunnets utdanningssystem setter eksempelvis standarden for hva som anses å være passende atferd eller ikke. Videre er måten ADHD forstås og omtales på i et samfunn, for eksempel som motediagnose eller nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse, av stor betydning for hvordan mennesker med ADHD blir møtt og dermed opplever å leve med diagnosen og symptomene sine.

Måten diagnosen blir formidlet på vil kunne påvirke elevenes tanker og følelser om hva det innebærer å ha ADHD, og det kan være lett å miste motet dersom utgangspunktet kun ligger på hvilke begrensninger og problemer diagnosen kan medføre.

Innenfor ADHD er de individuelle variasjonene store, og evner, anlegg og personlige forutsetninger er like varierte som hos alle andre. En viktig del av det å ta ADHD på alvor er å:

  • Se på mulighetene.
  • Gi god tilrettelegging i skolen.
  • Gi god tilrettelegging i mestring av vanskene.
  • Unngå å likestille høy arvelighet med en oppfatning av symptomer som biologisk bestemte og uforanderlige.

For å komme i posisjon til å undervise elever med ADHD trenger man å opparbeide tillit og være en trygg voksen elevene kan stole på. Det å gi positive læringsopplevelser, personlig støtte og oppmuntring sammen med en endring av omgivelsene og strukturene i de sosiale systemene, vil endre interaksjonen og påvirke elevens atferd. Forståelse og kunnskap er derfor nødvendig for å kunne hjelpe elever til å endre atferd og å utvikle seg i positiv retning.

Ta aldri elevens atferd personlig, vær profesjonell, og husk har du sett én med ADHD, har du kun sett én!

Redaksjonen anbefaler

God kommunikasjon redder ekteskap som lider av «phubbing»

  • Nyheter, Pluss

Åtte psykologi-filmer du kan nyte i regnværet

  • Nyheter, Pluss

Opplevde gjespende behandler: Helt greit eller sosialt uhørt?

  • Nyheter, Pluss

– Derfor skal vi unngå å argumentere med personer med demens. De taper verdighet

  • Nyheter, Pluss

Nyutdannet psykolog: – Det kom til et punkt hvor jeg druknet i pasienter

  • Nyheter, Pluss

Frykten for å stamme fikk han til å besvime på scenen

  • Nye bøker, Pluss

– For de aller fleste vil terapi oppleves som krevende

  • Nyheter, Pluss

Mener denne ballen kan revolusjonere behandling av psykiske lidelser

  • Nyheter, Pluss

Unngående tilknytning: Når partneren avviser følelsene dine – og sine egne

  • Nyheter, Pluss

Bipolar type 1 og 2: Ulike lidelser, men lignende løsninger

  • Nyheter, Pluss

Bivirkninger av ADHD-medisin: – Jeg visnet bort og ble et skall av meg selv

  • Nyheter, Pluss

Peder Kjøs gir livet terningkast fire

  • Nyheter, Pluss

Fikk krystallsyken og angst samtidig: – Jeg følte meg redd, sliten og maktesløs

  • Nyheter, Pluss

I årevis har han drevet psykedelisk terapi i det skjulte

  • Nyheter, Pluss

Desorganisert tilknytning: Når forholdet blir kaotisk og forvirrende

  • Nyheter, Pluss

Hvorfor utvikler noen unnvikende personlighets­forstyrrelse?

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Sykelig narsissisme: – Jeg tenker at det er en selvfølelse på speed

  • Nyheter, Pluss

Symptomer på emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse kan ligge til familien

  • Nyheter, Pluss

Et hjerte må bæres i et annet hjerte for å vokse seg sterkere

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

ADHD og autisme: – En hvit flekk på terapikartet

  • Nyheter, Pluss

Sanna Sarromaa var fanget i et psykisk voldelig forhold: – Det kan skje den sterkeste

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Det som ikke dreper deg, gjør deg ikke sterkere. Det gjør deg bare hardere

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Skillet mellom ungdom og sykdom forsvinner

  • Nyheter, Pluss

Mangler du glede, motivasjon og livslyst? Da lider du kanskje av anhedoni

  • Nyheter, Pluss

Vi har en tendens til å ignorere kroppen når vi snakker om psykologi

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

– Mangel på selvrespekt er et sentralt element i depresjon

  • Nyheter, Pluss

Derfor kan forsvarsmekanismer også fungere til din fordel

  • Nyheter, Pluss

Fastlegen mener vi bør ignorere flere helseråd og bli mer fornøyde med det vi allerede gjør

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Ut av depresjon: – Slik snur du den destruktive sirkelen

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Så du har fått diagnosen ADHD. Hva nå?

  • Nyheter, Pluss

Siste saker

Dette er parterapeutens kjøreregler for en skikkelig god krangel

  • Nyheter, Pluss

– Psykologforeningen har sviktet oss med bachelor- og mastergrad i arbeids- og organisasjons­psykologi

  • Nyheter, Pluss

Mental Helse Ungdom mottar Ærespris

  • Nyheter, Pluss

Her blir du bedt om å beskrive noen nær deg – ved bruk av former

  • Nyheter, Pluss

Sliter du med å høre hva andre sier i bråkete rom? Det kan si noe om IQ-en din

  • Nyheter, Pluss

Kritisk til ny smerteterapi: – Risikerer å miste kontakt med kroppen

  • Nyheter, Pluss

Psykedelisk stoff kan lindre angstlidelse

  • Nyheter, Pluss

I behandlingen av ADHD finnes det et øyeblikk som sjelden blir snakket om

  • Ytringer

Halvparten av unge uføre har en nevroutviklings­forstyrrelse

  • Nyheter, Pluss

Dans kan lindre depressive symptomer

  • Nyheter, Pluss

«Something is growing» i psykologenes land

  • Ytringer

De to forsvarsmekanismene du bør holde deg unna

  • Nyheter, Pluss

FHI justerer opp antall selvmord for 2024

  • Nyheter, Pluss

– Yoga er ikke kun noe du gjør på en yogamatte hver tirsdag

  • Nyheter, Pluss

Gamle sexmyter vi bør legge bak oss

  • Nyheter, Pluss

– Vold i nære relasjoner handler ikke om kjærlighet som gikk galt, men om makt og kontroll

  • Nyheter, Pluss

Psykolog mener hunder kan lære oss mye om ekte robusthet

  • Nyheter, Pluss

Før tappet disse pasientene henne for energi. Nå er det blitt hennes kall å hjelpe dem

  • Nyheter, Pluss

Noen tilknytningsstiler er mer redde for døden enn andre

  • Nyheter, Pluss

Sjokkert over møtet med det offentlige helsevesenet

  • Nyheter, Pluss

Triks mot stress: Kombiner musikk og natur, råder forsker

  • Nyheter, Pluss

Hvorfor blir ikke alle med depresjon friske igjen?

  • Nyheter, Pluss

– Skam er kanskje den mest smertefulle følelsen vi har

  • Nyheter, Pluss

«Something is rotten» i psykologenes land

  • Ytringer

Mest lest

– Den vanligste personlighets­forstyrrelsen er lettest å overse

    Visse livsstiler øker faren for demens betraktelig

      – Psykisk vold dreper kjærlighet

        Gaslighting: – En ondskapsfull teknikk for å ta kontroll over et annet menneske

          Slik utnytter narsissisten din emosjonelle intelligens

            Sinte voksne barn

              Oppdaget mulig årsak til emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse

                Nevroforsker om ADHD-diagnosen: – Det er ikke en enhetlig tilstand

                  Dette skjer med oss når vi opplever det mystiske fenomenet dissosiasjon

                    En bestemt oppførsel hos barn kan være tegn på senere angstlidelse

                      Hva skal til for å komme over et traume?

                        Dette er den skjulte formen for narsissisme

                          Slik er kjærlighetslivet med en narsissist

                            De tre søylene for god psykisk helse

                              Pia la om kostholdet og ble kvitt angsten

                                Tegnene på at du sliter med kronisk stress

                                  Med én enkel påstand kan du nå avsløre om noen lyver

                                    Tre faktorer kan svært presist forutsi psykiske lidelser

                                      Nye følelsesfunn i dypet av høysensitive hjerner

                                        Narsissisme – kan du holde ut?

                                          Hvorfor er det så vanskelig å gjøre det slutt?

                                            Noen personlighetstrekk beskytter mot demens – andre øker faren

                                              Emosjonelt intelligente foreldre blir oftere utbrent, antyder ny studie. Det kan skade foreldreevnen deres, mener forskerne

                                                Er du et A- eller B-menneske? Det henger sammen med personligheten din

                                                  Meld deg på nyhetsbrev fra Psykologisk.no

                                                  • Psykologisk.no AS​
                                                    C. J. Hambros plass 5
                                                    0164 Oslo
                                                    912 389 782 MVA
                                                  • Tips oss
                                                  • Kundeservice
                                                  • Skriv innlegg
                                                  • Bli annonsør
                                                  • Redaksjon
                                                  • Personvern
                                                  • Ansvarlig redaktør
                                                    Pål Johan Karlsen
                                                  • Nyhetsredaktør
                                                    Jonas Hartford Sundquist
                                                  • Administrasjons­sjef
                                                    Vera Thorvarsdottir
                                                  Facebook-f Linkedin Instagram

                                                  Psykologisk.no er medlem av Mediebedriftenes Landsforening og Fagpressen, og arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

                                                  Kopibeskyttet © 2025