Live Skow Hofgaard har tiltrådt som prosjektmedarbeider i et pilotprosjekt ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) i Oslo. Her inngår hun i et team som skal teste ut og evaluere en form for traumebehandling i kommunen, nemlig trinnvis traumefokusert kognitiv atferdsterapi (TF-CBT). Dette er et lavterskeltilbud for traumeeksponerte barn mellom 7 og 12 år, hvor barnets omsorgsgiver blir aktivt involvert i behandlingen.
– Målet vårt er å hjelpe barn og omsorgspersoner med å håndtere traumeopplevelser, og å forebygge at mindre plager blir til komplekse problemer, sier Hofgaard til Psykologisk.no.
Nasjonalt pilotprosjekt
I pilotprosjektet, som er finansiert av Helsedirektoratet, har terapeuter i 10 utvalgte kommuner fått gratis opplæring i metoden. Hensikten er å undersøke om metoden passer inn i kommunehelsetjenesten, om barn og foreldre liker metoden, og om den ser ut til å være til hjelp. Prosjektet følger cirka 75 barn og foreldre som mottar trinnvis traumefokusert kognitiv atferdsterapi. I tillegg vil 20 terapeuter som har fått opplæring i trinnvis TF-CBT, bli intervjuet om deres erfaringer med behandlingsmetoden.
– Vi ønsker at de som har behov for hjelp, får det raskt og kostnadsfritt, og at de som etter dette tilbudet fortsatt har behov for mer oppfølging, skal få videre behandling i spesialisthelsetjenesten. Derfor kalles det trinnvis traumefokusert kognitiv atferdsterapi, hvor det første trinnet er i kommunen og det andre trinnet er i BUP, sier Hofgaard.
Fersk psykolog
Hun ble ferdigutdannet psykolog ved Universitetet i Oslo i vår og har i løpet av studieperioden jobbet som vitenskapelig assistent og vært aktiv i flere studentorganisasjoner.
– Jeg var blant annet en av de som startet opp Psykologistudenter uten grenser (PUG) – Oslo, med mål om å fremheve kultur- og samfunnsperspektiver i psykologien, og ledet denne organisasjonen gjennom dets første leveår.
– Å jobbe som vitenskapelig assistent ved siden av studiet har forsterket interessen min for forskningsarbeid. Det er spennende å kunne tre inn i denne prosjektmedarbeiderstillingen med én gang. NKVTS har tatt meg godt imot, så jeg har fått en fin overgang fra studietilværelse til arbeidsliv.