Da myndighetene innførte de strengeste smittevernstiltakene i midten av mars, som følge av covid-19-utbruddet i den norske befolkning, uttalte flere at de var bekymret for hvordan private psykologaktører ville rammes av restriksjonene.
Nå bekrefter flere virksomheter ovenfor Psykologisk.no at de opplevde en umiddelbar nedgang i antall kunde- og klienthenvisninger, men at driften på nytt har stabilisert seg.
Riktignok har enkelte også opplevd at kurs- og undervisningstilbud har blitt kansellert eller utsatt.
Gjennomgående har virksomhetene måttet ty til digitale løsninger for å nå ut med de samme tjenestene.
Frigitt tid for psykologene
Anne Hilde Vassbø Hagen, daglig leder for Institutt for Psykologisk Rådgivning (IPR) i Bergen, sier virusutbruddet førte til at hele kollegiet måtte snu seg til digitale løsninger i løpet et døgn.
– Pandemien har resultert i en teknologisk opprustning i rekordfart, og i dag tilbyr vi de fleste av våre tjenester også som nettbaserte løsninger. Dette har krevd mye innsats, fleksibilitet og pågangsmot, så det har vært veldig kjekt å bevitne, sier Hagen.
IPR er Norges største kompetansemiljø innenfor emosjonsfokusert terapi, og har til sammen 48 terapeuter fordelt på klinikker i Oslo og Bergen.
Hagen sier de skal lansere det siste tilskuddet innenfor nettbaserte tjenester i høst, som er behandling av insomni og forsinket søvn-våkenhetsfaselidelse via nettkurs, hvor klienter kan behandle seg selv uten kontakt med behandler.
– Pandemien skapte masse uro, men mobiliserte oss, og angsten ble omsatt til kreativitet. Mange av psykologene våre fikk frigitt tid, som de brukte på fagformidling og til å gi gratiskurs. Det har medført at vi har nådd ut til mange med det vi er opptatt av, nemlig følelser, sier Hagen.
Samtidig understreker hun at pandemien òg har hatt store omkostninger for virksomheten, blant annet gjennom permitteringer i administrasjonen, og økt bekymring for de nærmeste som er i risikogrupper.
– Heldigvis har bare noen få ved IPR blitt personlig berørt av selve viruset, og det er vi takknemlige for, men likevel har vi lyst å være sammen med familie, venner og kollegaer uten å måtte bekymre oss for at vi tar livet av dem, og vi savner å klemme folk igjen.
Fornøyd med gjennomføring av sakkyndig arbeid
IPR opplevde en nedgang i pasienthenvendelser i den akutte fasen av pandemien, noe som også var tilfelle i andre spesialisthelsetjenester. Før sommeren var de tilbake i vanlig gjenge.
Ved virusutbruddet påpekte Hagen at hun var bekymret for sakkyndighetsarbeidet. Dette har siden gått bra, forklarer hun.
– Vi hadde hyppige drøftelser rundt gjennomføring av sakkyndig arbeid, og drøftet også problemstillingen med FOSAP og retten, og vi valgte å tilby hjemmeobservasjoner og samtaler til de foreldrene som ønsket å opprettholde fremdrift og var komfortable med gjennomføringen og smittevernet vi kunne tilby, sier hun.
FOSAP står for Foreningen for sakkyndige psykologer, og er en interessegruppe for psykologer som opptrer som sakkyndige eller fagkyndige i saker etter lov om barn og foreldre, og etter barneverntjenester.
– Vår erfaring er at vi i all hovedsak har klart å levere rapporter og sakkyndige anbefalinger innen de opprinnelige fristene. Alt i alt mener vi at vi har klart å ivareta barna som ble omfattet av våre mandater på en god måte. Og det er vi fornøyde med.
Hagen understreker at det var til stor hjelp at samfunnet relativt raskt åpnet for fysisk kontakt med andre, så lenge man holdt god avstand.
– Vi var bekymret for barna dersom strenge smitteverntiltak skulle vare over lang tid, påpeker hun.
Økt kontakt med jobbpsykologer
Moment organisasjon og ledelse er en organisasjonspsykologisk virksomhet som blant annet tilbyr oppdrag innenfor organisasjonsutvikling, og samtale med jobbpsykolog.
Partner og markedsansvarlig ved Moment, Krister Halck, sier de opplevde en nedgang i antall henvendelser i mars, da de strengeste smittevernstiltakene først ble innført. Særlig henvendelser til jobbpsykologene avtok i den innledende pandemiperioden.
– Hos jobbpsykologene fikk vi nesten en halvering første uka. Deretter tok vi en del grep for å imøtekommende smittevernskravene, som å tilby samtaler via Teams eller walk-and-talk med god avstand, og fra det punktet tok det seg gradvis opp igjen, sier Halck.
Han legger til at samtaletjenesten var tilbake til normal kundetilslutning mot slutten av april, og at de har hatt flere henvendelser enn vanlig mot slutten av juni.
– Det er mange grunner til at folk har vært i kontakt. Noen var bekymret for økonomien eller at de skulle bli syke, mens andre sleit med slitasje i familie eller samliv, eller psykiske plager som følge av isolasjon, sier Halck, og legger til:
– Vi fikk også en del henvendelser fra ledere som hadde problemer med digital fjernledelse.
Oppdrag innenfor organisasjonsutvikling minket òg ved akuttfasen til virusutbruddet. Også dette har stabilisert seg igjen, forklarer Halck. Videre har bedriften, på linje med en rekke psykologivirksomheter, opplevd et digitalt løft som følge av pandemien.
– Vi var vant med å bruke Teams eller Skype, men nå måtte vi legge helt om, både internt og eksternt. Blant annet måtte vi gjøre kjappe endringer for å drive lederutvikling og kurs via digitale plattformer.
Moment utviklet også en egen pulsmåler, som raskt kan informere arbeidsgiver om hvordan de ansatte har det på jobb.
– Akkurat nå har vi en god ordretilgang, og vi er optimistiske med tanke på høsten, påpeker Halck.
Utsatte alle utenlandskurs
Men ikke alle virksomheter er tilbake i normal drift.
Den organisasjonspsykologiske virksomheten Keiron har måttet utsette en rekke oppdrag det siste halvåret, som følge av smittevernstiltakene.
Det bekrefter partner og psykolog i Keiron, Steinar Bjartveit, til Psykologisk.no.
– Keiron driver mye undervisnings- og kursvirksomhet, og mye av dette har foregått i utlandet. Da sier det seg selv at vi blir rammet, forteller han til Psykologisk.no.
Da de strengeste smittevernstiltakene ble innført i mars, ble alle utlandskurs hos Keiron umiddelbart utsatt til neste år. Bjartveit legger til at de òg hadde problemer med å drive kursvirksomhet i Norge, grunnet begrensingene rundt hvor mange som kan samles på et sted.
– På grunn av dette, merket vi en drastisk nedgang i antall oppdrag vi kunne gjennomføre utover våren, sier Bjartveit, og legger til:
– Samtidig er det positivt at ingen av kundene våre ønsket å kansellere kursene, bare utsette dem til det er forsvarlig å samles igjen.
På den lyse siden motiverte pandemien virksomheten til å satse sterkere digitalt.
– Dette handlet i stor grad om å utvikle kurs som lar seg gjennomføre i Norge, innenfor rammer av det som er mulig, sier Bjartveit.
– Samtidig har smittevernstiltakene synliggjort begrensninger i hva som faktisk kan gjennomføres digitalt.
Bjartveit trekker frem at mens for eksempel forelesninger kan erstattes med digitale løsninger, er det tilnærmet umulig å få til det samme med gruppeprosesser.
– Man mister en del av interaksjonen, og det er her vi stort sett jobber. Vi har erfart at digitale kurs med kunder vi allerede har en etablert relasjon til, lar seg gjøre, men det er ikke optimalt. Andre kunder har heller valgt å vente.
Etter en stille vår hos Keiron, håper Bjartveit høsten vil ta seg opp.
– Men det er litt avhengig av smittesituasjonen og hvilke føringer regjeringen legger. I bunn og grunn handler det egentlig om hva myndighetene anser for å være forsvarlig sosial omgang.
– Høsten blir nok bedre enn våren, men den blir sannsynligvis fortsatt rolig, legger han til.
Ekstraordinært stup og vekst
Administrerende direktør for det norske kontoret til Aon’s Assessment Solutions, Lasse Hønsen, bekrefter at også de gikk en usikker vår i møte.
– Som de aller fleste organisasjoner, kjente vi på en stor usikkerhet i mars og april. Da merket vi også en påvirkning på vår daglige drift, primært ved at veldig mange av våre kunder stoppet alle sine ansettelsesprosesser og derfor også bruken av våre verktøy, forteller Hønsen.
Aon Assessment (tidligere cut-e) er markedsleder i Norge innen evne-, ferdighets- og personlighetstester – i hovedsak knyttet til rekruttering og utvikling.
Hønsen forteller at de samarbeider med over tusen selskaper. Da pandemien begynte, var det flere uker hvor opptil ni av ti bedrifter ikke var aktive. Hønsen beskriver dette som ekstraordinært.
– I mai så vi et radikalt skifte igjen – i positiv retning. Det virket som selskaper hadde kommet forbi den innledende fasen av usikkerhet og nå hadde funnet ut av hvordan de kunne holde hjulene i gang på en rekke prosesser, deriblant rekrutteringsprosessene sine, sier han, og fortsetter:
– Dette førte til at daglig drift gjennom mai, juni og juli var svært nært opp til hva vi forventet før pandemisituasjonen. August har også startet veldig fint for oss, med mange spennende prosjekter og leveranser.
Hønsen påpeker at selskapet har opplevd en jevn strøm av nye kunder gjennom våren og sommeren, noe han synes er overraskende, gitt omstendighetene, men selvsagt veldig gledelig.
– Jeg setter stor pris på tilliten nye og eksisterende kunder viser oss når de velger oss som sin foretrukne samarbeidspartner. Vi legger veldig mye stolthet og hardt arbeid ned i å sørge for at de vi jobber med opplever at vi yter god service og støtte, og alltid har fokus på høy faglig kvalitet i våre leveranser.
Hønsen tror den positive utviklingen selskapet har sett siden mai vil fortsette utover året.
– Jeg opplever alt i alt at vi har bra med fart igjen på de prosessene som det er naturlig å tenke at våre verktøy kan benyttes. Med det som bakteppe velger jeg å være positiv, og tror at vi går en spennende og travel høst i møte.