Første halvåret av 2020 har vært Psykologisk.nos beste noensinne, målt i antall lesere.
17. mai-helgen kom nyheten om at lesere kan tegne abonnement hos nettavisen, og 1. august ble Psykologisk.no relansert som dagsavis.
Og nå fortsetter veksten. Fra og med 16. oktober engasjerer Psykologisk.no Vera Thorvarsdottir på fulltid, som markedsansvarlig.
Som markedsansvarlig vil Thorvarsdottir ha ansvar for å følge opp annonsører, abonnenter og markedsføringen av nettavisen. Stillingen er en ettårig prosjektstilling.
Hun går fra en stilling som miljøterapeut i Asker kommune.
Tre års fartstid i Psykologisk.no
– Først og fremst gleder jeg meg til å ha tid til å jobbe med Psykologisk.no på fulltid, sier Thorvarsdottir.
– Det har vært økt pågang det siste året, og hittil har jeg jobbet deltid i Psykologisk.no ved siden av annen jobb, legger hun til.
Hun har jobbet på timesbasis som annonsørkontakt for Psykologisk.no siden november i fjor. Men hun har også tidligere fartstid som medarbeider i nettavisen.
Allerede ved Psykologisk.nos oppstart i 2014 tok hun på seg oppdrag som frivillig med ansvar for sosiale medier. Den gang ble hun engasjert gjennom Psykologisk.nos medeier Psykologiforbundet, hvor hun selv var aktiv under studietiden.
– Blant annet styrte jeg sosiale medier for Psykologiforbundet, i tillegg til å skrive noen nyhetssaker for Psykologisk.no. Jeg ble rekruttert av Rebin Badkan i 2014 og jobbet med han frem til jeg sluttet i 2016, forteller Thorvarsdottir.
Rebin Badkan, på sin side, jobbet som markedskonsulent for Psykologisk.no fra 2014 frem til han i 2019 begynte som kommunepsykolog i Aurskog-Høland.
I fjor tok Thorvarsdottir over Badkans oppgaver i Psykologisk.no. Og på ett år har oppgavene vokst til å bli et fulltidsengasjement.
Ansvarlig redaktør og daglig leder Pål Johan Karlsen er svært fornøyd med rekrutteringen.
– Vera har allerede etablert seg som en nøkkelperson i Psykologisk.no. Hun har en smittende ro og trygghet som kommer godt med i en travel hverdag og vekstperiode. Som ung mediebedrift opplever vi nå en kraftig økning i pågang og etterspørsel. Det er veldig gledelig at vi får henne på plass på heltid.
Psykologisk.no har på ett år doblet arbeidskapasiteten fra 1,5 til 3 årsverk, og redaktøren forventer videre vekst.
– Nå bygger vi arbeidsplasser, understreker Karlsen.
Utviklingen fortsetter
Thorvarsdottir sier hun ser frem til sin nye stilling som markedsansvarlig. Hun tror jobben blir både hektisk og givende.
– Vi er definitivt i en vekstfase. Det har skjedd mye det siste året, og det stopper ikke nå, det kommer til å skje mye nytt i tiden fremover, lover hun.
Som markedsansvarlig ønsker hun å få tettere kontakt med annonsører, abonnenter og lesere av bransjeavisen.
Blant annet ønsker hun å bistå annonsører slik at de bedre når ut til målgruppene sine.
– Så håper jeg vi utvikler oss til å bli en enda mer attraktiv plass å annonsere kurs og stillinger.
Thorvarsdottir håper nettavisen blir et enda mer naturlig sted for folk å oppsøke når de ønsker psykologisk kunnskap.
Samtidig håper hun folk som er på jakt etter stillinger i psykologifeltet, eller trenger informasjon om psykologikurs og videreutdanning, sjekker ut Psykologisk.no først i fremtiden.
Kommunikasjon som rød tråd
Fra før av har Thorvarsdottir en mastergrad i helse-, sosial- og personlighetspsykologi fra Universitetet i Oslo.
Der så hun nærmere på ansattes opplevelser med krenkelser på arbeidsplassen i psykisk helsevesen.
Siden 2016 har hun jobbet som fagkoordinator for Organisasjonen Voksne for barn.
– Der har jeg hatt ansvar for å drifte organisasjonens rådgivningstjeneste. Kort fortalt er det en tjeneste hvor foreldre og fagpersoner kan få råd, eller drøfte ulike problemstillinger. En av oppgavene mine der var å rekruttere frivillige, i tillegg til å markedsføre og kvalitetssikre tjenesten, sier Thorvarsdottir.
Hun sier at en rød tråd gjennom de tidligere stillingene hennes, er at de har dreid seg om kommunikasjon, enten det har gjeldt kunder, fagfolk, frivillige eller pårørende.
– Det skal bli godt å følge opp annonsørene og abonnentene våre på fulltid, og jobbe tettere med dem. Jeg gleder meg, avslutter Thorvarsdottir.