Ofte tenker jeg på hvordan livet kunne ha vært hvis min far hadde fått tidlig hjelp. Dette har vært en motivasjon for å jobbe med forebygging av psykiske lidelser, sier Gudmund Ebenezer.
I over ti år jobbet han som psykolog, både i offentlig og privat sektor. Da satt han ofte på «den siden av bordet» og mottok pasienthenvisninger, noe som senere skulle vekke gründer-ideen i han.
– Vi avviste mange fordi de ikke «slet nok», sier Ebenezer til Psykologisk.no.
– Og det vi ofte så i praksis, var at de samme pasientene kom tilbake senere, og da hadde de blitt verre.
Ebenezer ønsket etter hvert å hjelpe folk ved en tidligere fase i livet, før pasientene blir så ille. Det har resultert i psykologtjenesten Lifekeys.
Den største helseutfordringen
Lifekeys er i dag en online-psykologtjeneste som tilbyr videokonsultasjon, telefonkonsultasjon og temabaserte seminarer over nett.
Alle Lifekeys-psykologene er autoriserte og medlem av Norsk psykologforening. I tillegg har de opplæring i å gi konsultasjon over video eller telefon.
– Fokusert vårt er å hjelpe folk uten kjente diagnoser, og med milde eller moderate psykologiske plager. Men psykologiske plager er heller ikke avgjørende for å få time hos oss, sier Ebenezer.
Han legger til at psykiske lidelser er den største helseplagen i samfunnet, og at omtrent halvparten av befolkningen vil ha perioder med psykiske lidelser i løpet av livet.
I Lifekeys håper de å løse denne utfordringer på en annen måte.
Åpner for pasient-feedback
Et av målene til tjenesten er at tilbudet skal være evidensbasert.
Ebenezer forklarer at dette i praksis betyr at brukerne enkelt kan gi tilbakemelding etter en konsultasjon. Slik kan de tilpasse tjenesten etter hva som fungerer og ikke fungerer, og kartlegge hvilke terapeuter som passer for hvilke brukere.
– Vi ønsker å forstå i hvilken grad hver enkelt psykolog er rett for brukeren. Dette vil avhenge av preferanser hos brukeren, kompetanse hos psykologen, og hva slags psykiske plager det er snakk om.
Brukere kan oppgi en skisse av sine problemer i forkant av online-konsultasjonen. På den måten blir det enklere å kartlegge hvilke psykologer som passer til henvisningen. Samtidig blir det enklere å følge opp brukerens behandlingsløp, understreker Ebenezer.
– Ofte tenker man først og fremst på metoden man bruker i behandlingen, og så glemmer man at man skal ende opp med informasjon om effekten også etter behandling. Teknologien gir oss en mulighet for hver enkelt behandler til å følge opp, og være mer evidensbasert.
Viktigheten av forebygging
Tradisjonelt sett har en diagnose vært utløsende for å få psykologisk hjelp. Ebenezer sier dette medfører ulemper.
– Det er en fin praksis, men vi mister fokus på forebygging og tidligere intervensjon, sier han, og legger til:
– Vi kan få til mer effektive psykologsamtaler ved å bruke teknologi som møter folk der de er, det kan lette på de tidlige plagene og utfordringene.
Ebenezer understreker at selv om det har vært mye fokus på åpenhet rundt psykisk lidelse de senere årene, er det fortsatt mye sosial stigma rundt temaet.
Han er opptatt av at avstigmatisering også kan bidra til å forebygge vansker i familier, og gjøre det lettere å forstå mennesker en er glad i.
Og han tror nye, teknologiske løsninger for psykologhjelp kan lette avstigmatiseringen.
– Jeg vokste selv opp med en far som ble alvorlig psykisk syk, og som forsvant ut av livet mitt da jeg var syv år. Jeg så han ikke igjen og ble ikke kjent med historien før jeg ble ung voksen.
– I ettertid har jeg spurt meg selv hvorfor psykiske problemer kan bli vanskelig å snakke om, hvorfor problemer blir skjult, og sannheten er at det er skam. Man håper at alle andre skal være åpne om hvordan de har det, men man vil ikke være det selv, sier han.
Har møtt faglig motstand
Lifekeys begynte med at Ebenezer selv utviklet software som pasientene hans kunne benytte seg av. Dette gikk stort sett ut på hjemmeoppgaver de kunne gjøre mellom terapitimene.
I 2016 utviklet han konseptet for en online psykologtjeneste, og ved slutten av 2017 vant han en investeringskonkurranse som gjorde at han kunne ansatte flere, og drive Lifekeys profesjonelt.
– Siden har vi fått en rekke samarbeidspartnere, blant annet pasientorganisasjoner, forsikringsselskaper og studentorganisasjoner, noe vi er veldig stolte av, sier han.
Tjenesten har allikevel møtt motstand, blant annet innad i fagmiljøet.
– Det er vanlig at fagfolk og yrkesutøvere blir redde når det er teknologiske endringer og nye løsninger. Det er trist, men samtidig forstår jeg det, sier han.
Ebenezer påpeker at de ikke har noen ønsker om å fjerne den tradisjonelle psykologrollen, men at de håper bransjen tilpasser seg nye, teknologiske løsninger som gjør det enklere å nå ut og forebygge.
– Psykologer blir enda viktigere i årene som kommer, og samfunnet trenger dem. Vi må bare bruke litt andre virkemidler, avslutter han.