• Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
Meny
  • Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
Søk
Lukk
Bokutdrag

Vi har tatt fra barna tid og rom for lek

Livet er ikke en lek, men barndommen bør inneholde mer lek hvis ikke ungdomstiden skal bli en dans på nevroser, skriver Charlotte Lunde og Per Brodal i boka «Lek og læring i et nevroperspektiv».

LEK: Det er ikke tvil om at barns hverdag i økende grad er fylt med voksenstyrte aktiviteter, skriver Charlotte Lunde og Per Brodal i dette bokutdraget. Foto: Unsplash

Per Brodal & Charlotte Lunde

Sist oppdatert: 01.11.22  |  Publisert: 01.11.22

Lek og læring i et nevroperspektiv
Charlotte Lunde & Per Brodal
Universietsforlaget, 2022
(Artikkelen er et lett tilpasset bokutdrag.)

 

Forfatterinfo

Per Brodal

Per Brodal er professor emeritus i nevrobiologi ved Universitetet i Oslo, og har lang forskningserfaring innen eksperimentell nevroanatomi. Han har i hele sitt yrkesliv engasjert seg i undervisning, studieplanlegging og formidling. Han har skrevet flere lærebøker.

Charlotte Lunde

Charlotte Lunde er lege og journalist, og snart ferdig spesialist i barne- og ungdomspsykiatri. Hun har erfaring med leketerapi, har vært programleder for NRK barnetv og i samarbeid med Rådet for Psykisk Helse laget en app for ungdom som strever.

Både for dyr og mennesker er lek en aktivitet som kan foregå «på liksom». En slags fri og kreativ tilstand der virkelighetens rammer oppheves. Leken er noe man gjør for lekens skyld – det trengs ingen ytterligere motivasjon enn trangen til å leke.

Barn som leker, gjør det ikke for å nå mål eller bestemte resultater – leken er spontan og egenmotivert. Men selv om barn er lykkelig uvitende om det, handler leken dypere sett om å lære og mestre noe som er av stor betydning for dem i deres liv.

Gjennom lek lærer både dyr og mennesker å mestre oppgaver og videreutvikle evner de har bruk for som voksne. Utviklingspsykologien har nettopp vært opptatt av at egenmotivert frilek i seg selv er en aktivitet som medfører allsidig læring.

Tiden til lek er innskrenket

Den britiske barnelegen Donald Winnicott beskrev leken som et rom der et barn kunne utforske sin egen indre verden i samspill med miljøet rundt seg. Dette «rommet» mellom det indre og det ytre kaller han «det potensielle rommet», et sted der det subjektive møter det objektive, der barnet kan utforske egen fantasi og skapertrang i forhold til den virkelige verden.

«Lek fasiliterer vekst og derfor helse», mente Winnicott som påpekte at lek handlet om å forstå både oss selv og andre. Winnicott var tidlig ute da han vektla de helsemessige aspektene ved lek. Den sosiale siden av lek er sentral for en god mental helse fordi leken utvikler evnen til å forstå og koble oss til et fellesskap.

Det er ikke tvil om at barns hverdag i økende grad er fylt med voksenstyrte aktiviteter. Dette gjelder blant annet en økning i andelen barn som deltar i organisert sport og trening; mest markert i aldersgruppen seks–syv år. Dette er jo isolert sett bra, men betyr antakelig også at tiden som er tilgjengelig for lek, er redusert. Det er også et press i norske barnehager mot mer voksenstyrte læringssituasjoner på bekostning av tiden til lek, noe som synes å være en villet politikk, sprunget ut av et syn på barnehagen som en viktig forberedelse til skolen.

Men det er ikke bare tiden til lek som er innskrenket, de fysiske mulighetene er også redusert for mange norske barn. For eksempel lekte 50 prosent av barna i alderen 6–12 år utendørs hver dag i 2005, mens bare 40 prosent gjorde det i 2013/14. Andelen er antakelig enda lavere i 2021.

Å leke uten voksenstyring

Livet er ikke en lek, men barndommen bør inneholde mer lek hvis ikke ungdomstiden skal bli en dans på nevroser. Dette er ikke bare ordspill, men en interessant hypotese. Nylig lanserte et par kanadiske psykologer en modell som viser hvordan risikofylt lek kan bidra til å redusere angst hos barn. Hypotesen bygger på en norsk forskningsartikkel (Sandseter & Kennair, 2011) som nettopp peker på at barns reduserte muligheter til røff lek, det de kaller risikolek, kan være en av årsakene til økende angsttilstander hos barn og unge.

Nedstengingen under koronapandemien ga en sterk i økning i psykiske helseplager hos en yngre generasjon, blant annet i form av angstplager. Pandemien brakte likevel med seg en uventet frihet for noen barn: nemlig muligheten til å leke uten voksenstyring. Mens barnehager og skoler stengte ned og foreldre satt på hjemmekontor, ble mange barn i større grad overlatt til seg selv.

Akademisk læring ble for mange barn og unge periodevis erstattet med lek og egenstyrte aktiviteter. For noen barn var pandemien angstskapende, men for noen kan den altså vise seg å ha vært angstforebyggende. Hvordan? Jo, nettopp ved at de fikk utfolde seg i fri fysisk lek – uten voksenstyring.

De fleste barn har en drift mot å utforske miljøet de er en del av ved å engasjere seg i lek som tester fysiske grenser. Dette til tross for at det medfører en sjanse for at de kan slå seg. Sykle i full fart, balansere fra sten til sten eller klatre høyt trigger opplevelse av spenning som tidvis tipper over i ren frykt. «Skrekkblandet fryd» er et uttrykk de fleste av oss forstår og har opplevd betydningen av. Opplevelsen av «skrekkblandet fryd» kan nå vise seg å ha større betydning enn det vi har vært klar over. Hypotesen er nemlig at den kan fungere som en slags motgift mot senere angstplager.

Barnet trenger å erfare spenning

«Ta meg da!» kan femåringen be om mens hen løper av gårde i hektisk glede for at du skal løpe etter. Det er påfallende hvordan små barn ofte kan «be om» å bli utsatt for liksomfarlige situasjoner der en forelder eller noen barnet kjenner seg trygg på, blir bedt om å spille en skummel forfølger. Mange barn ser altså ut til å oppsøke spenning frivillig og med det utforske risiko som noe lystbetont.

Leken gir barnet en ramme der opplevelsen av angst kan håndteres, der barnet har en form indre kontroll. Det er ikke omgivelsene som styrer, men barnet selv. Dette er også et viktig prinsipp i Winnicotts tenkning, nemlig at barnets evne til å være alene og tåle egne følelser er viktig for å bli en stabil og selvstendig voksen. Denne prosessen utvikles både gjennom lek og i forholdet til en støttende omsorgsgiver, påpeker Winnicott.

I et fysisk miljø kan risikolek føre til farlige situasjoner, og noen barn kan også overvurdere sine egne ferdigheter. Forskerne er derfor forsiktige med å oppfordre direkte til risikolek og snakker heller om en form for røff bevegelseslek uten voksenstyring. Frykten for at barn skal skade seg i lek, er forståelig, men har også, slik vi har nevnt, redusert barns muligheter til fri bevegelseslek.

Voksnes ønske om å beskytte barn fra fare kan dermed ha skapt en fryktaversjon hos barn ved at rommet for mestringsopplevelser innskrenkes. Det er selvfølgelig viktig å forebygge at barn skader seg, men aktiviteter der barn utsetter seg for et element av risiko, handler om at barnet trenger å erfare spenning for å bli kjent med seg selv og sine omgivelser. Alvorlige skader på grunn av lek er dessuten sjelden. Småskader er ikke uvanlige, men alvorligere hendelser forbundet med langvarige skader er langt vanligere ved organisert idrett enn ved frilek, viser studier.

Forebygger risikolek angst og fobi?

Barn trenger å utvikle et sett med egenskaper for å optimalisere egen utvikling og håndtere toksisk stress, skrev det prestisjetunge fagtidsskriftet Pediatrics nylig (Yogman mfl., 2018). Artikkelen understreket at nettopp barneleger hadde en rolle i å promotere de forebyggende helsefordelene ved å leke, og at de derfor rett og slett burde «skrive ut lek på resept». Sett fra et evolusjonært perspektiv er aktiviteter som klatring og «tumlelek», kort sagt: Lek som utforsker fysiske grenser, er en nødvendighet for at individet skal lære mer om seg selv og miljøet rundt seg.

Fysisk lek kan rett og slett ha en antifobisk effekt, ifølge Sandseter og Kennair (2011). Fobier handler om sterk angst eller aversjon mot en situasjon eller et objekt. Fysisk lek der barnet selv velger hvor mye risiko han eller hun skal utsette seg for, gir en mulighet til å eksponere seg for en skummel erfaring – og mestre den. Vi mottar alle noen indre og ytre skrubbsår etter hvert som vi vokser til. Vi må lære at fryktfølelse ikke er farlig, og at smerte går over enten den er emosjonell eller fysisk.

Barn trenger fysiske utfordringer og varierte sanseinntrykk for å erfare egne responser. Dette gjelder i forhold til både et indre og et ytre rom. Når dette handlingsrommet reduseres, er det ikke usannsynlig at det kan bidra til at angst og fobi er et økende problem for mange av dagens barn og unge. Forskerne som har utviklet modellen, argumenterer derfor med at det å gjeninnføre og legge bedre til rette for barns frie bevegelseslek kan være en måte å forebygge senere psykiske helseplager på, og da spesielt angst.

Kilder

Sandseter, E. B. H. & Kennair, L. E. O. (2011). Children’s risky play from an evolutionary perspective: The anti-phobic effects of thrilling experiences. Evolutionary Psychology, 9(2), 257–284. doi:10.1177/147470491100900212

Yogman, M. mfl. (2018). The power of play: A pediatric role in enhancing development of young children. Pediatrics, 142(3), e20182058. doi:10.1542/peds.2018-2058

Siste saker

Kampanje om psykisk vold: – Vi må være på de kanalene ungdom bruker

  • Nyheter, Pluss

Hva er det med musikk som berører?

  • Ytringer

Forskere har for første gang kartlagt en fullstendig hjerne – til en flue

  • Nyheter, Pluss

Blir du overdrevent irritert av smattelyder? Da kan du lide av misofoni

  • Nyheter, Pluss

Melatonin kan minske risikoen for selvskading hos unge

  • Nyheter, Pluss

Søstrene går til kamp mot endometriose: Skal streame i 24 timer

  • Nyheter, Pluss

Tre strategier for å takle meningsløsheten

  • Ytringer

Søtsaker endrer hjernen vår

  • Nyheter, Pluss

Mennesker er mindre tilfredse med ekteskapet hvis partneren har sosial anhedoni

  • Nyheter, Pluss

Jenter og gutters hjerne utvikles ulikt

  • Nyheter, Pluss

Åpent kontorlandskap forbundet med høyere sykefravær

  • Arbeidsliv, Nyheter

Uønskede hendelser i helsevesenet blir ikke alltid meldt inn eller varslet

  • Nyheter

Mest lest

– Den vanligste personlighets­forstyrrelsen er lettest å overse

    Visse livsstiler øker faren for demens betraktelig

      Gaslighting: – En ondskapsfull teknikk for å ta kontroll over et annet menneske

        Oppdaget mulig årsak til emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse

          Sinte voksne barn

            – Psykisk vold dreper kjærlighet

              Nevroforsker om ADHD-diagnosen: – Det er ikke en enhetlig tilstand

                Slik utnytter narsissisten din emosjonelle intelligens

                  Dette skjer med oss når vi opplever det mystiske fenomenet dissosiasjon

                    En bestemt oppførsel hos barn kan være tegn på senere angstlidelse

                      Pia la om kostholdet og ble kvitt angsten

                        De tre søylene for god psykisk helse

                          Tegnene på at du sliter med kronisk stress

                            Med én enkel påstand kan du nå avsløre om noen lyver

                              Hva skal til for å komme over et traume?

                                Tre faktorer kan svært presist forutsi psykiske lidelser

                                  Slik er kjærlighetslivet med en narsissist

                                    Nye følelsesfunn i dypet av høysensitive hjerner


                                      Redaksjonen anbefaler

                                      Jean Piaget: Fire utviklingsstadier som endret psykologers syn på barn

                                      • Pluss, Ukas klassiker

                                      Derfor gråter vi

                                      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

                                      Er keiseren naken eller ikke?

                                      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair

                                      Allerede på 1800-tallet blåste hun liv i en ulmende debatt om psykiatriens rolle i samfunnet

                                      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

                                      Psykisk lidelse er aldri vakkert, i alle fall ikke i det virkelige liv

                                      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

                                      Kan ei kjærleg hand erstatte Paracet?

                                      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen

                                      Forebygging av depresjon i svangerskap og barselstid

                                      • Forebygg depresjon med Arne Holte

                                      Tid for sakteterapi?

                                      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen

                                      En ryggsekk av skyld og anger

                                      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg

                                      Albert Åberg og fantasiens kraft

                                      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe

                                      Ingen tester er hundre prosent til å stole på

                                      • Gutta fra Psykologlunsj

                                      Harlows apestudier: Psykologiens mest hjerteskjærende eksperiment?

                                      • Pluss, Ukas klassiker

                                      Per Brodal

                                      Per Brodal er professor emeritus i nevrobiologi ved Universitetet i Oslo, og har lang forskningserfaring innen eksperimentell nevroanatomi. Han har i hele sitt yrkesliv engasjert seg i undervisning, studieplanlegging og formidling. Han har skrevet flere lærebøker.

                                      Charlotte Lunde

                                      Charlotte Lunde er lege og journalist, og snart ferdig spesialist i barne- og ungdomspsykiatri. Hun har erfaring med leketerapi, har vært programleder for NRK barnetv og i samarbeid med Rådet for Psykisk Helse laget en app for ungdom som strever.

                                      Meld deg på nyhetsbrev fra Psykologisk.no

                                      • Psykologisk.no AS​
                                        C. J. Hambros plass 5
                                        0164 Oslo
                                        912 389 782 MVA
                                      • Tips oss
                                      • Kundeservice
                                      • Skriv innlegg
                                      • Bli annonsør
                                      • Redaksjon
                                      • Personvern
                                      • Ansvarlig redaktør
                                        Pål Johan Karlsen
                                      • Redaksjonssjef
                                        Jonas Hartford Sundquist
                                      • Administrasjons­sjef
                                        Vera Thorvarsdottir
                                      Facebook-f Twitter Linkedin

                                      Psykologisk.no er medlem av Mediebedriftenes Landsforening og arbeider etter Vær varsom-plakatens regler for god presseskikk.

                                      Kopibeskyttet © 2023