– Utgangspunktet vårt er først og fremst å støtte foreldre i en frigjøringsperiode, når barnet deres er i overgangsfasen fra barndom til voksenlivet, forteller Christopher Knill.
Knill er par- og familieterapeut med selvstendig praksis, og han er tilknyttet The International Centre for Excellence in Emotionally Focused Therapy, og Norsk senter for emosjonsfokusert terapi.
Siden 2015 har han, sammen med kolleger i Nesodden kommune, oversatt og videreutviklet «Hold meg, slipp meg», et nytt kurstilbud for tenåringsfamilier.
– Det er lett for foreldre å ta det personlig når barnet skal frigjøre seg. For mange foreldre er det forbausende nytt at de ikke lenger skal være den trygge stammen for barnet, sier Knill videre.
Kurset er basert på tilknytningsteori og emosjonsfokusert terapi, og har til hensikt å ivareta familiens positive, trygge tilknytning.
Nå søker de kursledere.
Forebyggende kurs
«Hold meg, slipp meg» ble utviklet som et ledd Nesodden kommunes forebyggende arbeid for å hjelpe familier med å beskytte og reparere forholdene til tenåringene sine.
Kurset bygger videre på det internasjonalt anerkjente kurset «Hold me tight», utviklet av den kanadiske parterapeuten Sue Johnson.
– Poenget er at familiene skal bli tryggere på hverandre, og at det skal bli bedre å være sammen hjemme. Tenåringers løsrivningsfase skaper komplekse situasjoner som ikke bør munne ut i konflikter om hvorvidt man elsker hverandre og er der for hverandre eller ikke, sier Knill.
Han understreker at det er viktig for tenåringsfamilier at en grunnleggende trygghet ligger til grunn i familierelasjonen.
Målet er ikke at familien skal bli konfliktfri, men at når konflikter oppstår, er familiemedlemmene trygge på at de allikevel elsker hverandre.
– «Hold meg, slipp meg» er derfor et forebyggende kurs, som gjør at man møter hverandre på en annen måte, sier Knill.
Tenåring før og nå
Utviklingen av den norske utgaven av kurset har vært finansiert av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, og Knill forteller at mye av arbeidet har dreid seg om å tilpasse innholdet til den norske kulturen.
Kurset spenner fire kvelder, og fokuserer blant annet på hvordan tenåringshjernen utvikler seg, og hva slags konflikter det er tenåringsfamilier ofte møter.
Mange av konfliktene som oppstår mellom tenåringer og foreldrene deres, har helt naturlige, evolusjonære forklaringer, understreker Knill.
– Før var det vanlig at tenåringer klarte seg mer eller mindre på egenhånd, og da opplevde de ikke like mye press fra foreldre i perioden hvor de utforsket seg selv og fant ut hvem de var, sier han, og legger til:
– I dag er mange tenåringer derimot tvunget til å bo hos foreldrene sine til de er bortimot voksne, og det kan føre til mange gnisninger. Mange foreldre føler at de ikke blir respektert av barna sine, og da er det viktig å forstå at løsrivningsprosessen ikke er personlig, men naturlig.
Skal selv kunne håndtere konflikt
I løpet av fire kurskvelder går deltagerne gjennom alt fra forskning på tenåringshjernen, til viktigheten av trygg tilknytning, til vanlige adferd tenåringsforeldre ofte må forholde seg til, som risikotakning, mistrivsel på skolen, og avvisning av foreldre.
– Hovedmålet er ikke å gi familier løsninger på enkeltproblemer, men å bringe dem inn i en prosess hvor de selv kan håndtere konflikter på en god måte, sier Knill.
Gjennom kurset intervjuer kurslederne blant annet tenåringene til foreldrene som deltar, slik at tenåringenes egne opplevelser av familiedynamikken løftes frem.
– Så inviterer vi også både foreldre og ungdommen til en samling, hvor de sammenligner hverandres opplevelser og skaper en felles refleksjon rundt dette. Disse samlingene er ofte veldig rørende, sier Knill.
Gjennom kurset blir foreldrene også oppfordret til å tenke tilbake på sine egne ungdomsår. Knill forklarer at overraskende få aktivt husker denne perioden sånn som den var for dem.
– Jeg opplever at de fleste har en ganske nostalgisk idé om sin egen barndom, så er det først når man begynner å nøste i det at de mer vonde minnene og følelsene dukker opp. Det gir dem mye innsikt i måten de møter sine egne ungdommer på, også, sier han.
Søker kursledere
«Hold meg, slipp meg» har nå blitt tatt opp av Modum bad som en del av deres kurstilbud til både familier og profesjonelle, og det skal nå holdes et kurslederkurs i Oslo i september.
Det skjer etter at Knill har gjennomført til sammen ni pilotkurs med familier, og to kurslederkurs for psykologer og terapeuter, for å lande på en tilfredsstillende kursmodell.
– Målet nå er å kvalitetssikre de som skal holde kurset. Det er viktig at kurslederne har god forståelse og innsikt i både tilknytning og emosjonsfokusert terapi, siden de vil arbeide med prosesser i sårbare familier, sier Knill, og avslutter:
– Jeg har stor tro på emosjonsfokusert terapi. Den har endret mitt liv både som fagperson, ektefelle og tenåringsforelder, så jeg håper at vi får spredt budskapet og kurset.