• Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
Meny
  • Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
Søk
Close this search box.
Kritisk tenkning med Torstein Låg

Hvor sjenerøs er det rasjonelt å være?

Klart vi blir sure når noen tilbyr oss smuler og forventer at vi skal takke pent ja, skriver Torstein Låg.

KUNSTEN Å DELE: Valgene i ultimatumspillet forbløffer forskere. To må enes om en fordeling av rikdom. Louis er privilegert, og har i oppgave å foreslå fordelingen. Reglene sier videre at Pierre må godta fordelingen eller avvise den, med den følge at ingen får noe, skriver Torstein Låg. Foto: Ben Grey / Flickr.

Torstein Låg

Sist oppdatert: 27.09.14  |  Publisert: 27.09.14

Forfatterinfo

Torstein Låg

Torstein Låg er fagansvarlig for psykologi, psykiatri og filosofi på Universitetsbiblioteket ved UiT Norges arktiske universitet. Han er utdannet psykolog og har doktorgrad i kognitiv psykologi. De faglige interessene hans favner vidt, men ofte knytter de seg til hvordan vi forstår, misforstår, bruker og misbruker informasjon.

Å være en kritisk tenker innebærer gjerne å forsøke å rette seg etter fornuftsbaserte prinsipper, særlig i situasjoner hvor utfallet av tenkningen har stor betydning for oss selv eller andre. Vi anser slike prinsipper som normative – som regler det er verdt å følge når vi ønsker et best mulig resultat. Psykologisk forskning har gitt oss et mangfold av eksempler på hvordan slutningene, beregningene og valgene våre ofte avviker fra prinsipper i logikk, sannsynlighetsregning og beslutningsteori. Vår hang til å avvike fra dem regner vi ofte for å være problematisk – fornuftsstridig eller «irrasjonell».

Ved nærmere ettertanke (og i et større perspektiv) kan vanskene med å rette oss etter noen av disse normene enkelte ganger virke både fornuftige og framsynte. Et spesielt tydelig eksempel finner vi i det såkalte ultimatumspillet. I ultimatumspillet er situasjonen den at vi har to aktører, la oss kalle dem Louis og Pierre, og en sum penger, la oss si 100 livres (franske sølvmynter i bruk fram til 1795). De to må enes om en fordeling av rikdommen. Louis er privilegert, og har i oppgave å foreslå en fordeling av pengesummen. Reglene sier videre at Pierre må enten godta fordelingen eller avvise den. Hvis han godtar den, så utbetales summen til aktørene i tråd med Louis´ foreslåtte fordeling, og spillet er over. Hvis han derimot avviser den, så får begge aktørene et på forhånd fastsatt beløp, i de fleste oppsett 0, og spillet er over. Hva bør Louis og Pierre gjøre? Hvordan skal rasjonelle spillere oppføre seg?

I teorien bør Louis foreslå et så høyt beløp som mulig til seg selv, og et så lavt beløp som mulig til Pierre, altså henholdsvis 99 og 1 livres (vi later som om livren er udelelig). Selv om det kan virke blodig urettferdig, så har Pierre mest å vinne på å godta denne fordelingen. Gjør han det, vil han innkassere 1 livre, og kan kjøpe seg en kake. Gjør han det ikke, vil han stå igjen med ingenting. Han har altså valget mellom 1 livre og ingenting, og da er det temmelig opplagt hva han bør gå for.

På begynnelsen av 1980-tallet arrangerte Werner Güth og kolleger ved Universitetet i Köln det første laboratorie­eksperimentet som iscenesatte ultimatumspill mellom lys levende mennesker som spilte om ekte penger. I den nå klassiske studien ble deltakerne tilfeldig fordelt til to grupper. Den ene gruppen bestod av fordelere (slike som Louis i eksempelet over), mens den andre gruppen bestod av respondenter (som Pierre). Alle deltakerne satt på pulter i et stort rom, fordelerne på den ene siden og respondentene på den andre. Par av motspillere ble trukket tilfeldig fra de to gruppene for hvert spill, og ingen av spillerne visste hvem av de mange potensielle motspillerne de faktisk spilte mot. Fordelerne skrev sine delingsforslag ned på hvert sitt skjema, som forsøkslederne så samlet inn, «stokket» og delte ut til respondentene.

Kunsten å unngå straff

Det er mange spennende resultater i disse studiene, men spesielt interessant i denne sammenhengen er to funn:

  1. De spillerne som ble tildelt fordeler-rollen, foreslår praktisk talt aldri den mest ekstreme skjevfordelingen. Ganske så ofte foreslår de en 50/50-fordeling eller noe som er nokså nært.
  2. De spillerne som har respondent-rollen, avviser noen ganger fordelernes forslag, selv om det fører til at de ender opp med ingenting istedenfor noe. Avvisningene kommer når fordelerens forslag avviker særlig mye fra en jevn fordeling. Lignende resultater er vanlige i lignende oppsett.

Hva foregår her? Vi behøver ikke grave særlig dypt i vårt folkespsykologiske forklaringsrepertoar for å komme på noe som kan passe. (Folkepsykologi referer til våre naive teorier om hvordan tanker, følelser og motiver forklarer egen og andres atferd.) Fordelerne tenker kanskje at det ville være litt sjofelt å forsøke å stikke av gårde med hele potten selv, og at motspilleren også fortjener en rimelig andel. Det er den koselige varianten: Vi er altruistiske og handler rettferdig, selv om vi kunne fordelt oss selv rikere på andres bekostning.

Alternativt kan det jo tenkes at fordelerne bruker sin egen psykologiske intuisjon til å tenke seg fram til at respondenten nok kan bli sur hvis hun blir forsøkt avspist med for lite, og at det derfor er lurt å «safe» seg fram til en brukbar gevinst ved å ofre litt for å tilfredsstille motspilleren. Et tredje funn fra Güths studie, som kanskje bidrar til å styrke akkurat denne forklaringen, er at fordelerne ser ut til å bli en tanke mer egoistiske etter hvert som de får erfaring med spillet. Det er som om de tenker at «Forrige gang innkasserte jeg på en 55–45-fordeling i egen favør. Jeg tror jammen jeg skal se om jeg kan tøye strikken til 60–40.» Det er en ikke fullt så koselig variant: Vi oppfører oss greit for å unngå straffereaksjoner, men vi tar gjerne mer av kaka hvis vi tror vi kan slippe unna med det.

Respondentenes situasjon er det lett å leve seg inn i: Klart vi blir sure når noen tilbyr oss smuler og forventer at vi skal takke pent ja. Kanskje er det såret stolthet, kanskje er det trass, og kanskje er det litt hevngjerrighet. Kanskje er det til og med et forsøk på ta ansvar for å oppdra fordeleren litt.

Hva det enn er med oss både som fordelere og respondenter – om motivene våre er noble eller nedrige – så er det vi gjør, i snever forstand irrasjonelt: Hvis målet er å utløse maksimal egengevinst, så lønner det seg for de med fordelingsmakt å fordele skjevt, og for de som må ta stilling til forslagene å takke ja til hver lille slant de får.

Økologisk rasjonalitet

De enkle, folkepsykologiske forklaringene som jeg skisserte over, gir en slags mening for de fleste av oss, men er kanskje i lengden litt utilfredsstillende. Hvis det er slike tanker og følelser som ligger bak valgene, hvor stammer de så fra? I forskningslitteraturen suppleres folkepsykologien av et mangfold ulike hypoteser og teorier. Dessverre later det per i dag til å være liten enighet om hvordan vi best skal forstå vår tilsynelatende irrasjonelle sjenerøsitet og fornuftsstridige trass.

Ett interessant spor, med forgreninger til psykologifaget, er knyttet til ideen om at vi i eksperimentelle oppsett à la Güths ikke helt klarer å ta inn over oss at spillet avsluttes etter en enkelt interaksjon. Våre psykologiske systemer har utviklet seg i miljøer hvor vi ofte samhandler med de samme individene gang på gang, og hvor informasjon om hvordan folk ter seg i slike samhandlinger, er tilgjengelig. Det kan prege hvordan vi tenker, selv om situasjonen der og da er av en annen karakter. Det er interessant å merke seg at i en velkjent computer­simulering av ultimatumspillet, beskrevet i tidsskriftet Science i 2000, viste Martin Nowak og kolleger at under slike betingelser kan strategier i retning av rettferdighet over tid utkonkurrere de mer snevert rasjonelle.

Forskningen er klar på én ting: Vi er slett ikke bare egen­nyttige grafsere eller krypere.

Som vi har sett flere ganger i denne spalten, så er vi ofte lite villige til å tenke oss grundig om hvis magefølelsen først drar oss i retning av en konklusjon eller handling. Vi baserer oss heller på enkle heuristikker eller tommelfingerregler enn å bruke krefter på nitid overveielse med usikker gevinst. Det kan føre galt av sted i noen situasjoner. Men under andre forhold – kanskje slike som virket på oss i brorparten av vår evolusjonshistorie – så kan billige, magefølelsesbaserte strategier fungere brukbart. De er, som tilhengerne av slik tankegang ville si, økologisk rasjonelle.

I samfunn og sosiale grupper vil spørsmål om fordelingen av felles ressurser neppe noen gang bli uaktuelle. Uansett hva den mest fullstendige forklaringen på valgene våre i ultimatumspillet måtte være, så viser funnene (både fra ultimatumspillet og en rekke andre slike forhandlings­situasjoner) én ting: Vi er slett ikke bare egennyttige grafsere eller krypere. Vi handler ofte på måter som kan beskrives som rettferdige, sjenerøse, stolte og sosiale. Det er kanskje irrasjonelt, og kanskje er det bra.

Kilder

Forber, P. & Smead, R. (2014). The evolution of fairness through spite. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 281(1780). doi: 10.1098/rspb.2013.2439/.

Güth, W., Schmittberger, R. & Schwarze, B. (1982). An experimental analysis of ultimatum bargaining. Journal of Economic Behavior & Organization, 3(4), 367–388. doi: 10.1016/0167-2681(82)90011-7.

Hertwig, R. & Herzog, S. M. (2009). Fast and frugal heuristics: Tools of social rationality. Social Cognition, 27(5), 661–698. doi: 10.1521/soco.2009.27.5.661.

Nowak, M. A., Page, K. M. & Sigmund, K. (2000). Fairness versus reason in the ultimatum game. Science, 289(5485), 1773–1775. doi: 10.1126/science.289.5485.1773.

Siste saker

– Pakkeforløp blir mer effektivt når tjenestene henger godt sammen rundt pasienten

  • Nyheter, Pluss

Høyre vil gi «hjelp som hjelper» – ønsker mer evidens, mer tilbakemelding og mer mangfold

  • Nyheter

40 prosent økning i fastlegekonsultasjoner om psykiske problemer

  • Nyheter

Tankene dine kan skade nakken og ryggen din når du løfter

  • Nyheter, Pluss

Tidligere depresjon fra hormonell prevensjon kobles til fødselsdepresjon

  • Nyheter, Pluss

Slik blir psykisk smerte til fysisk smerte

  • Nye bøker, Pluss

Så du har fått diagnosen ADHD. Hva nå?

  • Nyheter, Pluss

Kompleks PTSD: Når traumene gjentar seg

  • Nyheter, Pluss

Jeg må ofte minne meg selv på at jeg er en bra nok mor

  • Bokutdrag

– Å kimse av mensen som kvinne, er å sparke nedover

  • Nyheter, Pluss

To av tre som utsettes for fysisk vold i barndommen, klarer seg fint som voksne

  • Nyheter, Pluss

– En sunn tarmflora gjør deg psykisk sterkere

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Mest lest

– Den vanligste personlighets­forstyrrelsen er lettest å overse

    Visse livsstiler øker faren for demens betraktelig

      Gaslighting: – En ondskapsfull teknikk for å ta kontroll over et annet menneske

        Oppdaget mulig årsak til emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse

          Sinte voksne barn

            – Psykisk vold dreper kjærlighet

              Nevroforsker om ADHD-diagnosen: – Det er ikke en enhetlig tilstand

                Slik utnytter narsissisten din emosjonelle intelligens

                  Dette skjer med oss når vi opplever det mystiske fenomenet dissosiasjon

                    En bestemt oppførsel hos barn kan være tegn på senere angstlidelse

                      Pia la om kostholdet og ble kvitt angsten

                        De tre søylene for god psykisk helse

                          Tegnene på at du sliter med kronisk stress

                            Med én enkel påstand kan du nå avsløre om noen lyver

                              Hva skal til for å komme over et traume?

                                Tre faktorer kan svært presist forutsi psykiske lidelser

                                  Nye følelsesfunn i dypet av høysensitive hjerner

                                    Slik er kjærlighetslivet med en narsissist

                                      Hvorfor er det så vanskelig å gjøre det slutt?

                                        Dette er den skjulte formen for narsissisme

                                          Narsissisme – kan du holde ut?

                                            Er du et A- eller B-menneske? Det henger sammen med personligheten din

                                              Emosjonelt intelligente foreldre blir oftere utbrent, antyder ny studie. Det kan skade foreldreevnen deres, mener forskerne

                                                Visse personlighets­trekk er forbundet med økt risiko for Alzheimers sykdom, ifølge ny metastudie


                                                  Redaksjonen anbefaler

                                                  Led den berømte statslederen av depresjon – eller ikke?

                                                  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

                                                  Ikke alt må være så forbannet komplekst. Her er tre enkle setninger om vanskelige følelser

                                                  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

                                                  Gjeldsrådgivning for psykiske helse­problemer kan være ekstremt lønnsomt – en usystematisk oversikt

                                                  • Forebygg depresjon med Arne Holte

                                                  11 filmer om samtaleterapi som alle psykologientusiaster burde se

                                                  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe

                                                  Kunsten å gå

                                                  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe

                                                  Skolen som depresjons­­forebyggende arena

                                                  • Forebygg depresjon med Arne Holte

                                                  Har du en etter­givende, autoritær eller uinvolvert foreldre­stil – eller er du Mary Poppins?

                                                  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe

                                                  Lengter du etter gode øyeblikk? Dyrk nostalgien!

                                                  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

                                                  Søsterkjærlighet

                                                  • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair

                                                  Bør vi snu om på undervisningen?

                                                  • Kritisk tenkning med Torstein Låg

                                                  Harlows apestudier: Psykologiens mest hjerteskjærende eksperiment?

                                                  • Pluss, Ukas klassiker

                                                  Alle slagsiders mor

                                                  • Kritisk tenkning med Torstein Låg

                                                  Torstein Låg

                                                  Torstein Låg er fagansvarlig for psykologi, psykiatri og filosofi på Universitetsbiblioteket ved UiT Norges arktiske universitet. Han er utdannet psykolog og har doktorgrad i kognitiv psykologi. De faglige interessene hans favner vidt, men ofte knytter de seg til hvordan vi forstår, misforstår, bruker og misbruker informasjon.

                                                  Meld deg på nyhetsbrev fra Psykologisk.no

                                                  • Psykologisk.no AS​
                                                    C. J. Hambros plass 5
                                                    0164 Oslo
                                                    912 389 782 MVA
                                                  • Tips oss
                                                  • Kundeservice
                                                  • Skriv innlegg
                                                  • Bli annonsør
                                                  • Redaksjon
                                                  • Personvern
                                                  • Ansvarlig redaktør
                                                    Pål Johan Karlsen
                                                  • Redaksjonssjef
                                                    Jonas Hartford Sundquist
                                                  • Administrasjons­sjef
                                                    Vera Thorvarsdottir
                                                  Facebook-f Twitter Linkedin

                                                  Psykologisk.no er medlem av Mediebedriftenes Landsforening og Fagpressen, og arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

                                                  Kopibeskyttet © 2023