


Vi trenger en omorganisering av kjønnshelseomsorgen
Den økende etterspørselen etter kjønnsbekreftende behandling må føre til en snarlig omorganisering av hjelpetilbudet, skriver Ronny Aaserud og Ingun Wik.

Hvorfor kvier vi oss for å snakke om personlighetsforstyrrelser?
Personlighetsforstyrrelser har lenge vært tabu i ungdomspsykiatrien. Nå gjør moderne forskning dette enda vanskeligere å forsvare, skriver Simen Fjellstad Holm.

Når barn og unge skader seg med vilje
Mange unge skader seg selv i forsøk på å mestre psykisk smerte. Selvskading utføres oftest av unge jenter, men også unge gutter skader seg, skriver Line I. Stänicke og Anders F. Landmark.

Skolen kan hjelpe psykosenære elever
Skolen spiller en stadig viktigere rolle i tidlig oppdagelse av psykose hos ungdom, skriver Johannes Langeveld og kolleger i en ny bok.

Sats bredt på psykisk helse i barnehagen og skolen!
Med optimal behandling ville vi redusert sykdomsbyrden fra psykiske lidelser med en knapp tredel. Helsefremmende og forebyggende arbeid i barnehagen og skolen har mye større effekt, skriver Arne Holte.

Therapy in the open airIntroducing wilderness therapy to adolescent mental health services in Scandinavia
Introducing wilderness therapy to adolescent mental health services in Scandinavia
Wilderness therapy is an age-appropriate and effective group treatment that may hold particular appeal for at‑risk youth who are less responsive to conventional forms of psychological treatment, write Carina Ribe Fernee and colleagues.

Foreldre, nå må dere prioritere
Foreldre må gå foran hvis norsk ungdom skal lære seg å takle prestasjonspresset, skriver Linn Rødevand.

«Generasjon prestasjon» må bli mye bedre til én ting, og det er å prioritere
Noe av det viktigste ungdom kan lære i en prestasjonsorientert tid, er å sette klarere grenser, skriver Linn Rødevand.
