Velkommen som abonnent i bransjeavisen Psykologisk.no. Gjeldende abonnementsvilkår og salgsbetingelser er de som til enhver tid ligger på denne siden.
Ved å huke av i boksen «Aksepter brukervilkår» ved bestilling av abonnement, aksepterer du brukervilkårene i Psykologisk.no. Som abonnent forhåndssamtykker du til at abonnementet aktiveres på kjøpsdato og medfører betalingsplikt.
Du finner lenke til abonnementsvilkårene på Min side.
Kort beskrivelse av plussabonnement
Abonnementet løper til det sies opp på Min side. Du kan når som helst kansellere abonnementet på Min side.
Abonnementet forskuddsbetales og fornyes fra måned til måned om du har bestilt månedlig abonnement, eller årlig hvis du har bestilt årsabonnement.
OBS: Månedsabonnement kan i prøveperioden (inntil 1 md.) avsluttes på Min side med umiddelbar virkning (du mister da omgående tilgangen til pluss-artikler).
Abonnementet avsluttes på Min side, og du vil da motta en automatisk e-post med bekreftelse på oppsigelsen.
Med mindre du avslutter abonnementet ditt på Min side på en tidligere dato enn faktureringsdatoen (senest dagen før), gir du oss tillatelse til å belaste betalingsmåten din for avgiften for neste faktureringsperiode.
Ved oppsigelse løper ordinære års- og månedsabonnement ut perioden du har betalt for, men blir ikke fornyet.
Kjøpet er regulert av de nedenstående salgsbetingelser for forbrukerkjøp av digitale tjenester over internett. Salgsbetingelsene bygger på anbefalte standarder fra Forbrukertilsynet for internettbasert salg og abonnement. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no.
Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger er bransjeavisen Psykologisk.no AS, C. J. Hambros plass 5, 0164 Oslo, abonnement@psykologisk.no, org. nr. 912 389 782 MVA, og betegnes i det følgende som avisen.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kunden.
3. Pris
Den oppgitte prisen for produktet og tjenester er den totale prisen kunden skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som avisen før kjøpet ikke har informert om, skal kunden ikke bære.
Alle priser er inkl. evt. mva.
Nye abonnementspriser kunngjøres i Psykologisk.no senest 1 måned før de trer i kraft for eksisterende abonnenter. Avisen forbeholder seg retten til når som helst å endre prisen på det løpende abonnementet.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kunden har sendt sin bestilling til avisen.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra avisen i bestillingsløsningen på nettsiden eller i kundens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Betalingen
Avisen kan kreve betaling for abonnement fra det tidspunkt abonnementet blir aktivert.
Dersom kunden bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan avisen reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som abonnementet aktiveres.
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kunden utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.
Kunder under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
6. Levering
Levering er skjedd når kunden, eller kundens representant, har mottatt tilgang på abonnementet.
7. Tilgang
Tilgangen er knyttet til kundens personlige abonnement, og det er tillatt å lese produktet fra inntil 6 enheter – altså forskjellige nettlesere.
Et digitalt abonnement kan ikke stoppes midlertidig eller overflyttes til annen person i avtalt abonnementsperiode.
Dersom brukernavn/passord eller tilgangen for øvrig til digitale utgaver/tilganger misbrukes på noen som helst måte, forbeholder avisen seg retten til å stenge tilgangen til digitale tjenester med øyeblikkelig virkning. Ved misbruk gis det ingen refusjon.
Kunden erkjenner og er kjent med at høy datatrafikk på internett kan føre til forsinkelser for framvisning og nedlasting av informasjon fra nettstedet, og skal følgelig ikke holde avisen ansvarlig for forsinkelser som er vanlig i forbindelse med bruk av internett. Kunden aksepterer også at abonnementet ikke vil være tilgjengelig på en kontinuerlig tjuefire timers basis på grunn av slike forsinkelser eller forsinkelser forårsaket av avisens oppgradering, modifikasjon, eller standard vedlikehold av nettsiden.
8. Personopplysninger
Kunden må ha en gyldig konto som opprettes gjennom å fylle ut nødvendig informasjon (navn, e-post, passord og betalingskort) i registreringsskjemaet på nettsiden.
Kunden er ansvarlig for å hemmeligholde brukernavn og passord, og er fullt ut ansvarlig for alle aktiviteter som utføres på sin konto.
Kunden godtar å:
- oppgi sanne, nøyaktige, oppdaterte og fullstendige opplysninger i henhold til kravene i registreringsskjemaet, og
- opprettholde og raskt oppdatere registrerings data for holde dem sanne, nøyaktige og fullstendige,
- straks informere avisen om uautorisert bruk av sin konto eller andre brudd på sikkerheten.
Hvis kunden ønsker å laste ned spesifisert kvittering, og legge til arbeidssted og adresse på kvitteringen, kan kunden gjøre dette på Min side.
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er avisen. Med mindre kunden samtykker til noe annet, kan avisen, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at avisen skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kundens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at avisen skal få gjennomført avtalen med kunden, eller i lovbestemte tilfelle.
Personvernserklæringen til Psykologisk.no finner du her: Psykologisk.no/personvern. Erklæringen er også tilgjengelig via Min side.
9. Immaterielle rettigheter og kopiering
Abonnementstjenesten og innhold på nettstedet Psykologisk.no er eid av avisen, av nettstedets lisensgivere eller andre leverandører av slikt materiale, og er beskyttet av norsk og internasjonal lovgiving om opphavsrett, varemerkebeskyttelse og patenter.
Ingen immaterielle rettigheter overføres til kunden i forbindelse med kjøp av tilgang til abonnementstjenesten.
Alle artikler, fotografier og grafikk med mer stilles til rådighet for visning/lesning. Det må gjerne skje utskrifter av en papirkopi til eget personlig bruk. Ytterligere bruk og fremstilling krever skriftlig avtale med avisen. Virksomheter må ikke skrive ut materiale til bruk for virksomhetens ansatte eller til kommersielt bruk for øvrig. Dette gjelder også videreformidling i elektronisk eller digital form. Det henvises til åndsverksloven.
10. Angrerett
Angrerettloven gir deg rett til å angre på kjøp av et abonnementsprodukt ved å melde fra innen 14 dager etter at din bestilling er aktivert.
Vær oppmerksom på at angreretten kun gjelder nye kjøp, og ikke ved automatisk fornyelse. For å angre ditt kjøp, send en e-post til: abonnement@psykologisk.no. Skriv gjerne også hvorfor du ønsker å angre kjøpet ditt. Dette hjelper oss å forbedre tjenesten vår i fremtiden.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kunden har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (e-post eller brev).
Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Foretak har ikke angrerett.
11. Forsinkelse og manglende levering
Dersom avisen ikke leverer abonnementstilgang eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kunden eller forhold på kundens side, kan kunden i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra avisen.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
12. Konfliktløsning
Klager rettes til avisen innen rimelig tid, jf. punkt 10 og 11. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kunden ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.
Europakommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.