Psykologi stammer fra gresk psyche – sjel – og logos – lære. Opprinnelig betydde det «læren om sjelen».
Men med Darwins evolusjonsteori og et stadig mer naturvitenskapelig blikk, endret perspektivet seg. Det biologiske tok overhånd, og det indre livet lot seg vanskelig fange med objektive metoder.
I takt med behaviorismens fremmarsj ble sjelen erstattet av atferd – og senere mentale prosesser. I dag defineres psykologi som «læren om atferd og mentale prosesser».
Men hva med det vi ikke kan telle?
Det kroppslige, det åndelige, det eksistensielle – det som skjer i det tause rommet mellom to mennesker?
Vitenskapen har vært en nødvendig motvekt til dogmatiske og udokumenterte påstander. Men også vitenskap er menneskeskapt. Når vi låser psykologien til én metodeforståelse, mister vi kontakten med mangfoldet.
At karakteranalyse ikke lenger godtas som spesialitet, handler kanskje ikke om at metoden ikke virker – men om at vi mangler et språk som rommer dybden. Psykologiens styrke ligger nettopp i spennet: fra hjerne til hjerte, fra det målbare til det uutsigelige.
Jeg er stolt av å være psykolog. Men jeg kjenner også på at fagfeltet er blitt for smalt. Det finnes ikke rom for hele spekteret av erfaringer og tilnærminger.
Mange søker mot det alternative – ikke fordi de er uvitende, men fordi de lengter etter kontakt, mening og helhet. Det sier oss noe viktig.
Som psykolog kjenner jeg også på en åndelig forankring, og jeg velger å være åpen om det i min praksis. Ikke fordi det passer for alle – men fordi det skaper rom for dem som søker noe mer. Flere klienter oppsøker meg nettopp på grunn av denne åpenheten.
Professor i kulturstudier Ole Martin Høystad sier det treffende: «Det sjelen ikke får med institusjonell og akademisk bevegelse, tar den igjen i smug – i alternative bevegelser, populærkultur og fiksjonens fantasiverden.»
Vi har kunnskapen, bredden og dybden. Men vi mangler rom for det som ikke kan måles. Hva mister vi når vi ikke anerkjenner hele mennesket? Og hvor går de klientene som ikke finner gjenklang i det vi tilbyr?
Dette handler ikke om å bli åndelige. Det handler om å stille dypere spørsmål. Om å våge en vitenskapsforståelse som i større grad favner erfaring, kropp og relasjon.
Bevissthetsgåten, også kalt «the hard problem», peker på gapet mellom nevrologiske mekanismer og menneskets subjektive opplevelse. Det er fortsatt ikke klart om hjernen skaper bevissthet – eller om bevisstheten er knyttet et større felt. Noen fysikere spekulerer i om hjernen mer fungerer som en mottaker, en «omkoblingsstasjon» – ikke som kilden.
Hva skjer dersom vi en dag må erkjenne at vår opplevelse av forbindelse – til noe større, noe meningsbærende – ikke er en illusjon, men en dimensjon vi ennå ikke har metode for å måle?
Kanskje er det mange som allerede kjenner det: At det finnes noe som ikke kan bevises – men som likevel er sant.
Vi er i ferd med å glemme kroppen. I en kvantitativ dreining mister vi det kvalitative. Men vi er mer enn data. Vi er pust, sansning, relasjon, stillhet.
Psykologien har nå en mulighet – til å skape definisjon og språk for en mer helhetlig forståelse av mennesket.
Kanskje er det på tide.



