Til tross for at de fleste ungdommene i Norge har det bra, er det også mange som opplever psykiske helseutfordringer.
Psykisk helse-apper, altså mobilapper som er ment å forbedre psykisk helse, kan være et enkelt og godt verktøy for mange ungdommer. Men før vi anbefaler dem å bruke apper for å styrke sin egen psykiske helse, må vi sørge for at appene er utviklet sammen med ungdommene selv og møter deres behov og ønsker.
Stort utvalg
Dersom man søker på «psykisk helse» i en app-butikk vil man få hundrevis av ulike apper som tilbyr både informasjon og råd for å forbedre brukerens psykiske helse.
Flere instanser, inkludert dagens regjering, har oppfordret til å ta i bruk disse appene som et verktøy for å forebygge psykiske plager hos ungdom. Likevel er de fleste appene utviklet av og for voksne.
Det er derfor sannsynlig at mange av appene ikke møter ungdommenes ønsker for hvordan slike verktøy skal fremstå og hva de bør inneholde.
Psykisk helse-apper er i hovedsak ment til å være et verktøy som skal være i tillegg til, og ikke istedenfor, andre tilbud i helsetjenesten. Likevel er det sannsynlig at appene vil kunne være særlig til hjelp for de ungdommene som ikke klarer eller ønsker å bruke andre tilbud i helsetjenesten.
Appene kan gi ungdommene både råd og tips til hvordan man kan håndtere ulike utfordringer, eller hvordan man kan be om menneskelig støtte og hjelp når innholdet i appen ikke er tilstrekkelig.
Positive – men bruker dem ikke
I mitt doktorgradsarbeid har vi spurt norske ungdommer om hva de tenker om slike apper, i tillegg har flere ungdommer blitt intervjuet om temaet.
Flertallet av de spurte ungdommene er positive til psykisk helse-apper. De trekker frem at selvbestemmelse og mulighet til løse utfordringer på egen hånd er viktig for dem. Mange mente derfor at en app kan være en nyttig ressurs, for hjelp og tips til å håndtere ulike utfordringer, uten innblanding fra foresatte, skolen eller helsesykepleier.
Samtidig var det svært få av ungdommene som hadde brukt en psykisk helse-app selv. Flere hadde heller ikke hørt om noen slike apper. Dette kan tyde på at mange av de appene som er tilgjengelige, ikke når frem til ungdommen eller at de ikke er utviklet på en måte som gjør det attraktivt for ungdom å ta dem i bruk.
Ungdommene som var med i vår studie hadde tydelige meninger om hvordan psykisk helse-apper bør utvikles for at de skal ønske å bruke dem.
Hva skal til?
Flere av ungdommene fortalte at helsesykepleier bare er til stede på skolen et par dager i uken. De fortalte også at det derfor kan gå mange dager før de får hjelpen de trenger, noe mange opplever som utfordrende. Det er derfor viktig for ungdommene at en psykisk helse-app er lett tilgjengelig for dem til alle tidspunkt i døgnet.
For at appen skal være lett tilgjengelig for alle ungdommer, må den også være gratis. Flere ungdommer sa at de ikke kommer til å laste ned en app som koster penger. Det ble også trukket frem at det vil stilles spørsmålstegn ved både troverdigheten til appen og utviklerens intensjoner dersom appen koster penger.
Ungdom bruker ofte internett for å finne informasjon, men opplever at det er vanskelig å forstå alt de leser. Informasjonen i en app, bør derfor være enkelt forklart uten å bruke vanskelige ord og formuleringer. Dette vil gjøre at ungdom lettere kan finne informasjonen de leter etter.
Flere av ungdommene fortalte at de ofte er kritiske til informasjon de leser på internett. Det er derfor viktig for dem at apper som presenterer informasjon eller råd om psykisk helse, bør utvikles av noen de stoler på eller har kjennskap til fra før. Dette vil gjøre det enklere for dem å stole på at informasjonen de får presentert er riktig.
Mange ungdommer synes det er vanskelig å snakke om utfordringer de opplever i livet. Alle ungdommene vi snakket med trakk frem viktigheten av at en psykisk helse-app kan sørge for anonymitet når de søker etter informasjon om psykisk helse. Dette vil gjøre det både mer trygt og forutsigbart for ungdom å bruke slike verktøy.
Det kan også legge til rette for mer autonomi, altså muligheten til å bestemme over eget liv, noe som er viktig for ungdom.
Vi må utnytte potensialet
Ungdom ønsker mobilapper som er lett tilgjengelige, som kommer fra troverdige kilder og som gir dem mulighet til å være anonyme. Dette er viktig informasjon som både apputviklere og instanser som oppfordrer til å bruke flere digitale verktøy for å forebygge psykisk helse hos ungdom, bør være bevisst på.
Dersom det er et ønske om at ungdom skal tilbys psykisk helse-apper er det, til tross for at det allerede er mange apper tilgjengelig på markedet, viktig å utvikle enda flere tilpassede apper som er rettet mot ungdom.
For å kunne utnytte potensialet som ligger i psykisk helse-apper, må vi i større grad løfte frem hva ungdommen mener at slike apper skal inneholde.