Denne utdanningen gir deg en innføring i de grunnleggende prinsippene i kognitiv atferdsterapi, og i hvordan du konkret skal anvende dem i din praksis. Du får trening i å utøve behandlingen i tråd med forskningsbaserte modeller for ulike psykiske lidelser, tilpasset pasientens spesielle behov.
Du kan lese mer om utdanningen på kognitiv.no, nettsiden til Norsk forening for kognitiv atferdsterapi.
Kort om utdanningen
Videreutdanningen er todelt. Kognitiv atferdsterapi, trinn 1 har hovedinnhold på behandling av angstlidelser og depresjon. Kognitiv atferdsterapi, trinn 2 bygger på videreutdanningen kognitiv atferdsterapi trinn 1. Trinn 2 inkluderer temaer som konsentrert eksponeringsterapi, langvarig depresjon, insomni, posttraumatisk stresslidelse/plagsomme minner, rusmiddelproblemer og personlighetsforankrede problemer. Videreutdanningene er tilrettelagt med behandlingsperspektiv for både barn, ungdom og voksne.
Prinsippene i kognitiv atferdsterapi, som også kalles kognitiv terapi, anvendes i hele behandlingskjeden – allmennhelsetjenestene, ambulante tjenester, poliklinisk oppfølging og døgnbehandling. Dessuten benytter mange selvhjelpsgrupper prinsipper og selvhjelpsmateriell fra kognitiv terapi i sin virksomhet. Slik tjener tilnærmingen til å binde tiltak sammen, og etablere et felles språk for forståelse og endring.
Det blir gitt opplæring i godt dokumenterte behandlingsmetoder, som fremheves i nasjonale behandlingsveiledere. Kognitiv terapi er den psykoterapeutiske tilnærmingen det er gjort mest systematisk forskning på. Det er tillitsskapende å vite, at behandlingstilbudet du presenterer for pasienten, har vært gjenstand for en bred og grundig evaluering.
Modellene du får opplæring i etterprøves og utvikles kontinuerlig gjennom vitenskapelige studier. Betydningen av en god terapeutisk allianse er sentralt. Det gis en innføring i hvordan du kan tilpasse relasjonen til pasientens forutsetninger og kulturelle bakgrunn, og trening i håndtering av samarbeidsproblemer. Deltakere vil både få trening i grunnleggende ferdigheter i kognitiv atferdsterapi og i utøvelse av spesifikke behandlingsmodeller for ulike lidelser som depresjon, angstlidelser, personlighetsforstyrrelser og ettervirkninger etter traumer.
Studier av effekten av utdanning i kognitiv adferdsterapi dokumenterer at den bidrar til bedre resultater for pasientene. I videreutdanningen nyttes ulike kombinasjoner av pedagogiske former, som forelesninger, modell-læring og ferdighetstrening, erfaringsutveksling og mulighet for refleksjon over egen klinisk praksis.
Informasjon om studieplan finner du her.
Godkjenning: Norsk Sykepleierforbud godkjenner våre utdanninger som tellende inn i en godkjenning som klinisk spesialist. Fellesorganisasjonen godkjenner kognitiv terapi som fordypningsområde som kan godkjennes inn for å bli godkjent klinisk barnevernspedagog/sosionom/vernepleier. Dette forutsetter følgende: at kandidatene har 2 års relevant arbeidserfaring etter bachelor før de starter på videreutdanning. Videreutdanningsnivået er tilsvarende 60 studiepoeng tatt på deltid over 2 år samtidig som kandidatene er i minst 50 % stilling og mottar minst 80 timer veiledning parallelt med studiet (ikke egenveiledning eller terapi). For kandidater som gjennomfører et slikt studie uten studiepoeng eller eksamen, gis det mulighet til å få levere og vurdert en egen fordypningsoppgave på inntil 40 sider, som erstatning for eksamen/studiepoeng. Dvs at FO godkjenner videreutdanningen i kognitiv terapi, kandidatene må gjennomføre både trinn 1 og trinn 2 i tillegg til å fylle resten av kravene til arbeid, veiledning og fordypningsoppgave. Fagforbundet godkjenner videreutdanningene som tellende i program for klinisk fagstige for vernepleiere, sosionomer, barnevernspedagoger, ergoterapeuter samt øvrige helsefaglige personellgrupper med : Trinn 1: 104 timer
Kurslengde: Trinn 1 er 2 semestre.
Oppstart: Trinn 1, 13. februar 2025
Sted: Jæren
Pris: Trinn 1: 16 720,–
Kursavgiften indeksreguleres 15. januar.