• Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
  • Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Psykologi-folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Vil du annonsere?
    • Send innlegg
    • Ansatte
Ytringer

Makt og avmakt i skolen og helsevesenet

«Jeg har møtt pasienter som har bedt om sin journal, og til sin fortvilelse ser at måten helsepersonellet fører pennen i journalen på, medfører at pasienten fremstilles som et håpløst tilfelle eller som en vanskelig og krevende pasient», skriver psykolog Rebecka Mikkelsen.

AVMAKT: «Har du noen gang hatt et menneskemøte der du følte at stemmen din ble tatt fra deg, og din opplevelse av virkeligheten ikke hadde eksistensens rett?» spør bidragsyteren. Foto: Cottonbro studio, Pexels.

Rebecka Mikkelsen

Sist oppdatert: 23.05.24  |  Publisert: 23.05.24

Forfatterinfo

Rebecka Mikkelsen

Rebecka Mikkelsen er utdannet klinisk psykolog ved Universitetet i Oslo. Hun er særlig interessert i pasientgrupper med funksjonelle lidelser, som smerteproblematikk. Hun har selvstendig psykologpraksis på Jessheim.

Har du noen gang hatt et menneskemøte der du følte at stemmen din ble tatt fra deg, og din opplevelse av virkeligheten ikke hadde eksistensens rett?

Da kan det hende at du har vært i en posisjon preget av avmakt i møte med noe eller noen med mer makt enn deg.

Ifølge den franske idéhistorikeren Michel Foucault (1926–1984) er ikke makt nødvendigvis en dårlig ting som de sterke kan utøve over de svake (James, 2018, s. 34), eller noe de sterke har monopol på (James, 2018, s. 35).

Makt er noe som er overalt til enhver tid i sosiale relasjoner. Den enkelte persons egen opplevelse av makten vedkommende har i en gitt situasjon, vil variere avhengig hvilken situasjon det er snakk om, og hvilke ressurser personen har tilgang på.

Dermed vil én og samme person oppleve å ha mer makt i en type situasjon, og mindre makt i en annen situasjon.

Opplevelsen av makt/avmakt vil ikke nødvendigvis alltid reflektere den reelle makten/avmakten personen står med. Noen vil føle makt eller avmakt fortere enn andre.

Makt og avmakt er sentralt i mange sammenhenger. Eksempler er enkeltindividers møte med rettsvesen, helsevesen og skolevesen. Disse møtene karakteriseres av ubalanserte maktforhold, men også tilsvarende ujevnbyrdige ansvarsforhold.

Som psykolog har jeg erfart å være i maktposisjon som helsepersonell i møte mennesker i sårbare livssituasjoner. Men jeg har også følt på ansvaret denne rollen medfører.

Som forelder har jeg hatt ulike møter med skolevesenet, der noen møter har gjort meg smertelig bevisst på at avmakt er en følelse familier kan få dersom det blir knute på tråden i podens skolehverdag.

Jo lenger fartstid jeg har fått som forelder til et skolebarn og som helsepersonell i helsevesenet, desto mer oppmerksom har jeg blitt på forholdet mellom ansvar og makt.

Krevende menneskemøter

I psykoterapi har vi et fenomen som kalles overføring og motoverføring. Når dette fenomenet oppstår, overfører pasienten følelser til behandleren som en reaksjon på vedkommende, noe som kan vekke følelser i behandleren.

Dersom behandleren overfører disse følelsene på pasienten, ender vi opp med en motoverføring. Et eksempel er at pasienten overfører følelsen sinne på behandleren og utagerer verbalt.

Dette kan vekke et forsvar hos behandleren. Hvis behandleren ikke er sine egne følelser bevisst, kan altså disse ukritisk uttrykkes som svar på pasientens overføring. Her er skadepotensialet stort.

Som den som sitter i en maktposisjon, er det behandleren som bærer ansvaret for å være sine følelsesmessige reaksjoner på pasienten bevisst, og ikke minst sørge for at disse ikke kommer pasienten til skade.

Fenomenet overføring–motoverføring kan skje i alle relasjoner, også i skolesammenheng. I relasjonen skole–hjem deler mange hjem (Drugli & Nordahl, 2016, s. 17) og skoleansatte (Drugli & Nordahl, 2016, s. 19) den oppfatningen at skolen har mye makt. I tillegg er skolevesenet, i løpet av en arbeidsdag, forvaltere av det kjæreste foreldre har.

Dersom foreldre oppfatter at skolearenaen ikke er trygg for barnet deres, kan veien til både sinne og fortvilelse være kort. Dette er kjente uttrykk for avmakt.

Foreldres følelser kan vekke vanskelige følelser i den skoleansatte, akkurat som pasientens reaksjoner kan vekke vanskelige følelser i helsepersonellet. Som profesjonell instans og innehaver av institusjonell makt bærer imidlertid den ansatte et spesielt ansvar for egne følelsesmessige reaksjoner i møte med hjemmet (Utdanningsdirektoratet, 2022).

Et ansvar for å ikke forvolde pasienten skade

Betyr dette at den som sitter med mest makt, skal godta enhver form for behandling av den som har mindre makt? Absolutt ikke.

Det er ikke akseptabelt at helsepersonell eller skoleansatte må stå i menneskemøter som oppleves som såpass ubehagelige at det skaper utrygghet og mistrivsel i jobben. Det er også slik at den med mindre makt fremdeles har et ansvar for egen atferd i møte med instanser de opplever at har mer makt.

Dersom man som helsepersonell ser at en pasient gjentatte ganger vekker uhåndterlige og overveldende reaksjoner, har man likevel et ansvar for å ikke forvolde pasienten skade ved å eksponere vedkommende for uheldige motoverføringer.

Da kan tiden være inne for å foreta et behandlerbytte. Det er behandlerens ansvar å sørge for at behandlingsrammene til enhver tid er forsvarlige og trygge for pasienten. Å kjenne til og respektere egne grenser som behandler er også et viktig ledd i forebygging av utbrenthet hos helsepersonellet.

I helsefaglig profesjonsetikk har vi et såkalt ikke skade-prinsipp, der hensikten er å unngå å begå skade på pasienten. Iblant innebærer det altså å avslutte en behandlingsrelasjon til en pasient.

Det samme prinsippet om å ikke skade bør gjelde i krevende skole–hjem-møter. Noen familier vil gjentatte ganger vekke vanskelige følelser hos den skoleansatte, og dette kan skape slitasje på den ansatte over tid.

Dersom den skoleansatte ikke er bevisst på egne følelser og motreaksjoner, kan disse komme til å skade samarbeidet mellom skolen og hjemmet, og således bidra til å begynne eller eskalere en konflikt med hjemmet.

Dersom skolen ikke klarer å endre måten den forstår og møter hjemmet på, kan det bli begynnelsen på veien til klageinstansen, Statsforvalteren. Men det kan også være begynnelsen på en stille resignasjon, der reelle problemer i barnets skolehverdag forblir uløste. Som den store taperen står gjerne barnet.

Makten definerer sannheten

En annen innsikt Foucault gjorde seg, var at det er den med mest makt som bestemmer sannheten (James, 2018, s. 38). Maktubalansen mellom profesjonell instans og enkeltindivid kan også komme til uttrykk gjennom instansens journalføring, der det som skrives om individet kan oppleves som den absolutte sannheten for den det skrives om.

Jeg har møtt pasienter som har bedt om sin journal, og til sin fortvilelse ser at måten helsepersonellet fører pennen i journalen på, medfører at pasienten fremstilles som et håpløst tilfelle eller som en vanskelig og krevende pasient.

«Behandlingsresistent» er et begrep som kan være fristende for helsepersonellet å benytte i møte med pasienter der ingen behandling ser ut til å virke. For pasienten kan en slik betegnelse føles som den ultimate dommen-han er uhjelpelig. Den enes lettelse blir altså den andres belastning.

Samme skjebne kan ramme familier som gjentatte ganger må henvende seg til skolen fordi skolehverdagen ikke blir bra for barnet deres. Disse familiene kan fort bli oppfattet som krevende. Nå som flere foreldre er bedre kjent med barnas rettigheter på skolen, har nok også andelen foreldre som setter diverse krav til skolen økt.

I skolen har vi ikke «behandlingsresistente pasienter» som brukere av en helsetjeneste, men det er nok flere som skolen vil betegne som «samarbeidsresistente hjem». Felles for pasientgrupper og hjem med større behov er at de på en faglig fordekkende sjargong, utilsiktet eller tilsiktet, kan komme til å fremstilles som vanskelige og krevende.

Når man jobber med mennesker, og man er den som er i maktposisjon, så bærer man et etisk ansvar for å være denne makten bevisst.

Krevende menneskemøter kan vekke reaksjoner hos den med mest makt, noe som kan medføre utilsiktet skadelig bruk av maktposisjonen.

Ansvaret for god makt-forvaltning gjør derfor bevissthet om følelsesmessige reaksjoner nødvendig, slik at makten ikke blir til et onde fremfor et gode for de man skal være en ressurs for.

Kilder

Drugli, M. B. & Nordahl, T. (2016, 25. april). Forskningsartikkel: Samarbeidet mellom hjem og skole. Oslo: Utdanningsdirektoratet.

James, N. (2018). Law and power: Ten lessons from Foucault. Bond Law Review, 30(1), 32–42.

Utdanningsdirektoratet (2022, 14. februar). Tiltak for godt samarbeid med hjemmet. Oslo: Utdanningsdirektoratet.

Redaksjonen anbefaler

Så du har fått diagnosen ADHD. Hva nå?

  • Nyheter, Pluss

Nyutdannet psykolog: – Det kom til et punkt hvor jeg druknet i pasienter

  • Nyheter, Pluss

Bipolar type 1 og 2: Ulike lidelser, men lignende løsninger

  • Nyheter, Pluss

Slik snakker du med ungdom om et annerledes utseende

  • Nyheter, Pluss

Åtte psykologi-filmer du kan nyte i regnværet

  • Nyheter, Pluss

– Behovet for anerkjennelse styrer oss gjennom hele livet

  • Nye bøker, Pluss

Det finnes veier ut av håpløsheten

  • Nyheter, Pluss

Maren ville ikke dø alene. Men telefonen hun ringte til, reddet i stedet livet hennes

  • Nyheter, Pluss

Dette er de ti personlighets­forstyrrelsene. Men snart forsvinner diagnosene

  • Nyheter, Pluss

Et hjerte må bæres i et annet hjerte for å vokse seg sterkere

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Tillitsbrudd i parforholdet: – Skaper uro, usikkerhet, sorg og sinne

  • Nyheter, Pluss

Ny forskning: Jo mer traume, desto mer sinne

  • Nyheter, Pluss

Traumer eller ikke traumer – hvor går grensa?

  • Nyheter, Pluss

Mangler du glede, motivasjon og livslyst? Da lider du kanskje av anhedoni

  • Nyheter, Pluss

Barndomstraumer: – Diagnoser tar ikke i betraktning hva du har opplevd

  • Nyheter, Pluss

Fastlegen mener vi bør ignorere flere helseråd og bli mer fornøyde med det vi allerede gjør

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Bivirkninger av ADHD-medisin: – Jeg visnet bort og ble et skall av meg selv

  • Nyheter, Pluss

Vi har en tendens til å ignorere kroppen når vi snakker om psykologi

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

To gutter som mediterer – pusten førte dem sammen

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Er du nevrotisk? Det er ikke alltid en ulempe

  • Nyheter, Pluss

Highasakite-Ingrid: – Jeg har vært god på å lage noe fint ut av noe vondt

  • Nyheter, Pluss

Ut av depresjon: – Slik snur du den destruktive sirkelen

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Dette er de vanligste barndoms­traumene

  • Nyheter, Pluss

– Noen får mer ut av en økt med pusting, enn ti år med samtaleterapi

  • Nyheter, Pluss

– Derfor skal vi unngå å argumentere med personer med demens. De taper verdighet

  • Nyheter, Pluss

Symptomer på emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse kan ligge til familien

  • Nyheter, Pluss

Opplevde gjespende behandler: Helt greit eller sosialt uhørt?

  • Nyheter, Pluss

Føler du deg konstant sliten? Kanskje hviler du på feil måte

  • Nye bøker, Nyheter, Pluss

Desorganisert tilknytning: Når forholdet blir kaotisk og forvirrende

  • Nyheter, Pluss

Fikk krystallsyken og angst samtidig: – Jeg følte meg redd, sliten og maktesløs

  • Nyheter, Pluss

Siste saker

Det er ikke grunnlag for å hevde at uforpliktende sex fører til narsissisme

  • Ytringer

Å få innsikt i livshistorier bidrar til økt forståelse i Eidskog kommune

  • Nyheter, Pluss

– Du vil jo få det bedre, men du vil også være syk nok til å få hjelp

  • Nyheter, Pluss

Om dette er i tråd med norske lover og regler, har vi et problem

  • Ytringer

Menn topper selvmords­statistikken: – På en måte dobbelt utsatt ved traumer

  • Nyheter, Pluss

Hvordan gamle mønstre kan få oss til å bli i usunne forhold

  • Ytringer

En kvinnelobby mobiliserer og ødelegger saklig debatt om gode boordninger for barna

  • Ytringer

Chatbot-terapi viser lovende resultater: – Ser ingen grunn til at vi som profesjon skal føle oss truet

  • Nyheter, Pluss

Åtte rusbehandlinger saksøkte Helse Sør-Øst – vant i retten

  • Nyheter, Pluss

Skam er den mest smertefulle følelsen vi har

  • Nyheter, Pluss

– Vi deler pasientenes verste øyeblikk. Det er veldig verdifullt

  • Nyheter, Pluss

Makten til å definere andre som kronisk psykisk syke, er livsfarlig

  • Ytringer

Derfor var Per Isdal ekspertvitne i Ingebrigtsen-saken: – Retten bør se at vold er mer enn fysisk vold

  • Nyheter, Pluss

Oppropet til Stine Sofies Stiftelse er et tragisk bomskudd

  • Ytringer

De jobbet med barnevern i Russland: – Det var ganske brutalt på innsiden

  • Nyheter, Pluss

Depresjon ødelegger motivasjonen – også etter at depresjonen er over

  • Nyheter, Pluss

Du må ikke ofre noe for å nå målene dine – du må prioritere

  • Nyheter, Pluss

Casual sex skaper narsissisme

  • Ytringer

Han var nær ved å gi opp å forske på barns opplevelser på barnehus, men studien hans fikk følger

  • Nyheter, Pluss

Skjult depresjon: – Mange skjønner ikke at de er deprimerte

  • Nyheter, Pluss

ME er noe helt annet enn langvarig utmattelse

  • Ytringer

Burde mennesker med traumer få medisiner?

  • Nyheter, Pluss

Gaza har blitt psykologens blindflekk

  • Ytringer

Den smertefulle lojalitetskonflikten og usynlige kampen i Ingebrigtsen-saken

  • Ytringer

Mest lest

– Den vanligste personlighets­forstyrrelsen er lettest å overse

    Visse livsstiler øker faren for demens betraktelig

      – Psykisk vold dreper kjærlighet

        Gaslighting: – En ondskapsfull teknikk for å ta kontroll over et annet menneske

          Slik utnytter narsissisten din emosjonelle intelligens

            Oppdaget mulig årsak til emosjonelt ustabil personlighets­forstyrrelse

              Sinte voksne barn

                Nevroforsker om ADHD-diagnosen: – Det er ikke en enhetlig tilstand

                  Dette skjer med oss når vi opplever det mystiske fenomenet dissosiasjon

                    En bestemt oppførsel hos barn kan være tegn på senere angstlidelse

                      Hva skal til for å komme over et traume?

                        Dette er den skjulte formen for narsissisme

                          Slik er kjærlighetslivet med en narsissist

                            De tre søylene for god psykisk helse

                              Pia la om kostholdet og ble kvitt angsten

                                Tegnene på at du sliter med kronisk stress

                                  Med én enkel påstand kan du nå avsløre om noen lyver

                                    Tre faktorer kan svært presist forutsi psykiske lidelser

                                      Nye følelsesfunn i dypet av høysensitive hjerner

                                        Narsissisme – kan du holde ut?

                                          Hvorfor er det så vanskelig å gjøre det slutt?

                                            Noen personlighetstrekk beskytter mot demens – andre øker faren

                                              Emosjonelt intelligente foreldre blir oftere utbrent, antyder ny studie. Det kan skade foreldreevnen deres, mener forskerne

                                                Er du et A- eller B-menneske? Det henger sammen med personligheten din

                                                  Meld deg på nyhetsbrev fra Psykologisk.no

                                                  • Psykologisk.no AS​
                                                    C. J. Hambros plass 5
                                                    0164 Oslo
                                                    912 389 782 MVA
                                                  • Tips oss
                                                  • Kundeservice
                                                  • Skriv innlegg
                                                  • Bli annonsør
                                                  • Redaksjon
                                                  • Personvern
                                                  • Ansvarlig redaktør
                                                    Pål Johan Karlsen
                                                  • Nyhetsredaktør
                                                    Jonas Hartford Sundquist
                                                  • Administrasjons­sjef
                                                    Vera Thorvarsdottir
                                                  Facebook-f Twitter Linkedin

                                                  Psykologisk.no er medlem av Mediebedriftenes Landsforening og Fagpressen, og arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

                                                  Kopibeskyttet © 2025