Selv om de fleste elever opplever at de har et godt skole- og læringsmiljø, preget av trivsel og støtte fra lærerne, opplever elevene mer press relatert til skolen enn tidligere. Det er også en økning i antall elever som opplever mobbing.
Det viser en ny delrapport fra utvalget som skal gå gjennom bruken av prøver og krav til dokumentasjon og rapportering i skolen.
– Denne regjeringen vil kritisk gjennomgå omfanget, med mål om å utvikle skolen slik at elever trives og lærer mer, og lærerne får mer tillit og støtte. Med denne rapporten kommer vi et viktig skritt videre, sier kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) i en pressemelding.
Dette er hovedfunnene
– Dette er tilbakemeldingen vi hentet fra systemet og som må tas på alvor, sier professor Tine Sophie Prøitz ved Universitetet i Sørøst-Norge til NTB.
Forskning.no har også omtalt rapporten.
Prøitz har ledet utvalget som gjennomgått bruken av prøver og krav til rapportering og dokumentasjon i skolen.
Et hovedfunn er at flere unge nå enn før ikke trives på skolen, og oppgir at de kjeder seg og gruer seg til å gå på skolen.
– Ting har endret seg
Kunnskapsminister, Tonje Brenna (Ap), mottok tirsdag en delrapport fra det regjeringsoppnenvte utvalget. Rapporten skal undersøke styrker og utfordringer i dagens system.
– Rapporten viser flere interessante spenninger og utfordringer, men det er for tidlig å konkludere før vi får utvalgets anbefalinger til høsten, sier Brenna.
Per dags dato har Norge et system for å vurdere kvalitet basert på nasjonale prøver, kartleggingsprøver, undersøkelser, som Elevundersøkelsen, og internasjonale undersøkelser, som PISA.
Dette systemet er basert på utredninger gjort for over 20 år siden.
– Det er en god stund siden tidlig 2000-tall, og ting har endret seg, sier statsråden.