Det viser en ny FHI-undersøkelse, skriver NTB.
Forskere ved Folkehelseinstituttet (FHI) har regnet ut hvordan ulike helseproblemer påvirker ungdommers skoleprestasjoner.
Assosiert med dårligere karakterer
– Psykiske lidelser har mest negativ innvirkning på skolegangen, med god margin, sier førsteforfatter Magnus Nordmo.
Han legger også til at blant de psykiske lidelsene, har angst- og depresjonsplager sterk negativ påvirkning, men enkeltlidelsen med soleklart størst sykdomsbyrde er ADHD.
– Den er både relativt vanlig og assosiert med dårligere skolekarakterer, sier Nordmo videre.
Blant de kroppslige lidelsene er sykdomsbyrden langt mindre og relativt jevnt fordelt. Gjennom helsedata fra fastleger, har forskerne fulgt nesten en halv million norske 11–16-åringer, skriver FHI på sine egne nettsider.
Sammenlignet diagnose og avgangskarakter
– Studien styrkes av at vi har tilgang til data fra fastlegene. Veldig mange går til fastlegen sin med problemet, men få får innpass i spesialisthelsetjenesten, sier Nordmo.
Forskerne så først på diagnosene ungdommene fikk hos fastlegen, deretter hvilke endelige avgangskarakterer de fikk på ungdomsskolen.
– Ved å rette blikket fremover, er det lettere å tolke om sykdommen påvirker skolegangen og ikke motsatt.
For å isolere effekten av ulike lidelser, har forskerne blant annet sammenlignet skoleresultatene mellom søsken.