Borge Blystad har sin første uke som markedskoordinator i 100 prosent stilling i Psykologisk.no denne uken. Hun ble ansatt i starten av november og skal blant annet avlaste markedssjef Vera Thorvarsdottir som snart skal ut i svangerskapspermisjon.
– Jeg gleder meg veldig til å være her og har fått en veldig god velkomst, sier hun til Psykologisk.no.
Borge Blystad har en mastergrad i psykologi fra NTNU i Trondheim, og har bodd der de siste fem årene. Der har hun blant annet jobbet frivillig under studentfestivalen UKA.
– Jeg jobbet mye frivillig med markedsføring i Trondheim, men jeg har litt å lære her også, kjenner jeg. Det gleder jeg meg veldig til, sier Borge Blystad.
Borge Blystad leverte masteroppgaven i mai, og flyttet deretter hjem til Østlandet og Oslo. Etter dette har hun jobbet som vitenskapelig assistent for å få publisert en forskningsartikkel i et vitenskapelig tidsskrift.
Fra spedbarnsforskning til markedskoordinator
Masteroppgaven handlet om nevropsykologisk utvikling hos spedbarn med fokus på persepsjon. Da jobbet hun sammen med den anerkjente hjerneforskeren og professoren i nevropsykologi, Audrey van der Meer, på NuLab på Dragvoll i Trondheim.
– Det var veldig spennende, de driver med mye internasjonal og interessant forskning der, sier Borge Blystad.
– De ser på effekten av tidlig stimulering, og hovedfokuset er at man undervurderer babyer. De kan mye mer enn man kanskje har tenkt at de kan. Det er mye som skjer i hjernen deres selv om det ser ut som de ligger der og ikke gjør noe som helst, sier hun.
Resultatene av masteroppgaven viste at tidlig stimulering kan fremskynde utviklingen av persepsjon hos spedbarn.
– Vi så at babyer som har vært på babysvømming hadde litt mer utviklet visuell bevegelighetspersepsjon, sier hun, og forklarer det slik:
– Det handler om hvor fort man oppfatter om det går fremover eller bakover når man for eksempel kjører bil og det snør utenfor.
– En perfekt vei
Etter utdanningen har hun holdt mulighetene åpne for alle typer arbeid, og er veldig fornøyd med å ha landet stillingen i Psykologisk.no.
– Jeg synes jo at psykologi er interessant, og tenker jeg har funnet en perfekt vei der jeg får lære mer om markedsføring og salg, men fremdeles får holde meg innenfor fagområdet. Det er en fin vei å gå, sier hun.
Arbeidsoppgavene vil blant annet være å følge opp annonsører og å selge annonser og abonnement til nye kunder.
Markedssjef Vera Thorvarsdottir er glad for å få inn Borge Blystad som koordinator.
– I første halvdel av 2021 har Psykologisk.no doblet trafikken siden i fjor. Denne fine utviklingen i antall lesere har ført til mer etterspørsel på markedsarbeid, og behovet for en markedskoordinator har meldt seg, sier Thorvarsdottir.
– Vi er glade for å få med oss Borge Blystad på laget sånn at vi kan ivareta våre lesere, abonnenter og annonsører på en best mulig måte. Denne ansettelsen styrker markedsarbeidet og bidrar til at vi kan følge opp kunder raskere og bedre enn tidligere, sier hun.
Har allsidig erfaring
Også ansvarlig redaktør og daglig leder Pål Johan Karlsen er fornøyd med nyrekrutteringen.
Han trekker spesielt frem tre erfaringer:
– Allerede i løpet av førsteåret på bachelorstudiet i psykologi i ny by, Trondheim, endte Julie opp som markedskoordinator for UKA, Norges eldste og største student- og kulturfestival, der hun fikk betydelig lederansvar, sier han og fortsetter:
– Siden har hun holdt styr på konfirmanter i Human-Etisk Forbund. Her hadde hun i flere år ansvar for kurs om menneskerettigheter, mobbing, identitet, kritisk tenking og likestilling.
Karlsen påpeker at Psykologisk.nos nye markedskoordinator i vår fullførte et komplisert forskningsprosjekt, hvor hun rekrutterte spedbarnsforeldre og gjennomførte en avansert hjernestudie av spedbarn, til normert tid, midt under en pandemi.
– I slike studier er det helt avgjørende å teste barna før de blir for gamle, sier han og legger til:
– Her har Julie Borge Blystad til de grader dokumentert den egenskapen jeg kanskje setter høyest i jobbsammenheng: gjennomføringsevne. Sånt krever ekstremt gode mellommenneskelige ferdigheter og høy grad av nøyaktighet.
– Våre abonnenter og annonsører har mye å se frem til, avslutter redaktøren.