Rapporten Pakkeforløp for psykisk helse og rus – brukere, pårørende og fagfolks erfaringer er et samarbeid mellom SINTEF og Kompetansesenter for brukererfaring og tjenesteutvikling (KBT) og ble bestilt av Helsedirektoratet.
Det et totalt tre rapporter, der den nyeste rapporten, som ble omtalt i Psykologisk.no da den ble lansert i mars, omhandlet brukere og pasienter i psykisk helsevesen. Den første tok for seg fagfolk sine opplevelser etter innføringen av pakkeforløpet.
– Fokuset var på brukermedvirkning, og det viktigste funnet er at brukere generelt har lite informasjon om pakkeforløp, sier Marian Ådnanes i SINTEF til Psykologisk.no. Hun er blant dem som har jobbet med rapporten.
Pakkeforløpet ble innført av Helsedirektoratet i 2019 og har som mål å korte ned ventetiden og gi en mer helhetlig behandling, og å involvere brukerne i sin egen behandling.
– Det er ingen god dialog mellom behandler, systemet og bruker når det kommer til brukermedvirkning, sier hun.
Fungerer ikke i praksis
Juni Raak Høiseth er prosjektkoordinator i den Trondheim-baserte stiftelsen KBT, som har som mål å løfte brukerstemmen. Hun sier til Psykologisk.no at det er et problem at brukere ikke får informasjon om at de er i et pakkeforløp.
– For det første så vet de ikke hva de har krav på hvis de ikke er informert om at de er i et pakkeforløp. Det er mange behandlere som har sagt at de bevisst velger å ikke informere om forløpet fordi de mener pasientene ikke trenger å vite det, sier Raak Høiseth, og legger til at behandlerne ofte sikter til tidsfrister og evalueringer.
– Man kan jo tenke at denne type informasjon, spesielt knyttet til frister, kan stresse pasienten og så videre. Problemet oppstår når informasjon om generelle rettigheter, pakkeforløpenes mål om økt brukermedvirkning og bedre ivaretakelse av somatisk helse uteblir, sier hun.
Ifølge Høiseth var det svært få brukere som visste at de hadde en egen behandlingsplan, og nesten ingen hadde følelsen av at de var med på å lage en slik plan. Rapporten viser imidlertid at de aller fleste er enige i at målsettingen i pakkeforløpet er bra.
– Målsettingen er bra, men det fungerer foreløpig ikke i praksis. Folk blir stressa av tidsfrister. Det er pluss og minus med alt her, rett og slett, sier hun.
Tredje rapport er utsatt
Årets evaluering er altså en av tre rapporter som skal ta for seg utviklingen i det psykiske helsevernet etter pakkeforløp ble innført. Tredje del av rapporten har blitt utsatt og skal komme i 2024.
– Jeg skjønner Helsedirektoratets beslutning om å utsette rapporten, det er vanskelig å evaluere en prosess etter så kort tid, sier Raak Høiseth.
Raak Høiseth har fulgt opp noen av brukerne i etterkant av studien, og de opplever at de har bedre informasjon nå, enn de hadde før.
– Intervjuene er gjort et halvt år etter intervjuene til rapporten, da de ikke visste noe om pakkeforløp. Det er flere som opplever en forskjell i behandlingen nå når de vet hvilke rettigheter de har, og i større grad kan påvirke sin egen behandling.
– Det er interessant fordi jeg tror mangelfull informasjon fører til at man ikke vet at man har noe man skulle sagt, og det er veldig synd, sier hun.
Hun har også sett eksempler der informasjon om pakkeforløp og behandling blir sendt ut sammen med inntaksbrevene.
– Det kan godt hende det har blitt bedre det siste året, etter intervjuene. Konsekvensene av at de ikke vet hva de kan forvente eller vet at de kan komme med innspill, er jo at man ikke vet hva man kan ta opp. Medvirkning handler om informasjon, avslutter Raak Høiseth.
Stort sett positivt innstilt
I rapporten kommer det frem at brukere og pårørende stort sett er positive til et pakkeforløp. Men enkelte brukere og fagfolk er bekymret for at det ikke blir nok tid til å bygge relasjoner, og et for sterkt fokus på å stille diagnose før behandlingen starter.
– Når det gjelder tid i behandling, forteller fagfolkene at de opplever et større kost/nytte-fokus, og et stress og press på å bli friske, noe som har gjort enkelte pasienter dårligere. Både fagfolk og brukere sier tidspress er en utvikling som har pågått over tid, sier Høiseth.
Rapporten viser at fagfolkene har inntrykk av at dette har toppet seg etter at pakkeforløpet ble innført.