Glad, trist, redd, sint eller kanskje skamfull? Som barn er det lett å gå seg vill i jungelen av følelsesmessige inntrykk. Hva gjør følelsene egentlig med oss – og hvorfor trenger vi dem?
Avdeling for barn og unges psykiske helse (ABUP) ved Sørlandet sykehus har nylig lansert et konsept som skal lære barn å mestre følelsene sine. «Spinnville følelser» består av en nettside med videoer og digitale kurs for barn.
– Følelser forteller oss hva som er lurt å gjøre i ulike situasjoner. Derfor er det nyttig for barn å ha et reflektert forhold til følelser. Barn som er følelsesbevisste, kan lettere vite hva de trenger og blir dermed bedre på å si ifra om sine behov, sier Åshild Tellefsen Håland, som er psykologspesialist og forsker i ABUP og leder for prosjektet.
Barn med høy emosjonell kompetanse ser ut til å klare seg bedre både hjemme og på skolen, ifølge psykologforeningen.
– Følelser kan være både hjelpsomme og problematiske. Mange barn sliter med å være oppmerksom på egne følelser, og da kan følelsene villede mer enn de er til hjelp, sier Håland.
«Spinnville følelser» rommer også et undervisningsopplegg som har blitt populært blant barneskolelærere over hele landet. Men nettsiden kan også benyttes av alle barn og foreldre som er nysgjerrige på følelser.
– Søskensjalusi er vanlig
En gruppe barn sitter i en ring på gulvet.
– Da lillebroren min ble født, trodde jeg alt bare skulle bli fint. Men det endte med at jeg var sjalu i fire år, sier en av guttene. Slik åpner videoen om sjalusi. Videre spiller barna ut ulike situasjoner der sjalusi kan oppstå.
I en scene ser vi en gutt komme hjem fra skolen. Stolt viser han frem noe har strikket, men foreldene enser han ikke. De er opptatt med den lille nyfødte. Gutten reagerer med å kaste det han har laget på lillebroren.
– Noen ganger blir følelsesmessige reaksjoner hos barn overdrevent kraftige, urimelige eller vanskelig å forstå for dem rundt. Barn må lære å møte egne og andres følelser på en klok måte, sier Håland. Hun understreker at søskensjalusi er naturlig og vanlig.
Men hva er egentlig sjalusi? Og er det forskjell på sjalusi og misunnelse?, funderer barna videre på sørlandsdialekt.
– Sjalusi er hovedsakelig knyttet til relasjoner. Det handler om at man er redd for å miste noen. Misunnelse handler mer om at man ønsker seg noe andre har. Det kan være status, egenskaper, evner eller materielle ting, forklarer Håland.
Det er viktig at barn lærer å forstå og definere hva de føler, slik at følelsene blir nyttige og ikke problematiske, sier Håland.
– I enhver klasse har noen angst
Nettsiden «Spinnville følelser» inneholder syv videoer om ulike følelser; glede, sinne, tristhet, skam, avsky, sjalusi og frykt.
– Frykt er egentlig en advarsel om at du kan skade deg eller få vondt, sier en gutt i videoen om denne følelsen.
Barna snakker om ting de er redd for, og både edderkopper og det å hoppe fra tremeteren bli nevnt. Men noen ganger er frykten man føler helt unødvendig, sier de. Som når man blir redd for å ta bussen eller være på et sted med mange mennesker.
– Mange barn er mer engstelige enn de trenger å være. Omtrent 20 prosent av barn og unge sliter med angst på en sånn måte at det hemmer funksjonsnivå. Rundt 10 prosent har en diagnose. Det vil si at det som regel vil være noen i enhver klasse som sliter med slik overdreven frykt, sier Håland, som har særlig kompetanse på angstlidelser hos unge.
Det er prinsipper i kognitiv atferdsterapi og emosjonsfokusert tenkning som ligger til grunn for konseptet. Barna blir presentert for måter å håndtere følelsene sine på.
– Når det gjelder angst, er budskapet i videoen at barna kan overkomme frykten sin ved å møte den. Løsningen er å øve på det man er redd for, sier Håland.
Psykologspesialisten sier hun har fått mange positive tilbakemeldinger på prosjektet.
– Lærere rapporterer at filmene fenger elevene og bidrar til gode dialoger om følelser i etterkant. Flere har også meldt tilbake at de kan merke at elevene har fått et mer nyansert språk for følelser knyttet til hendelser i skolehverdagen, forteller Håland.
Hun sier hun er overveldet over hvor mange som har vært inne på nettsiden siden lanseringen i oktober. Statistikken viser 41 000 unike brukere så langt.
– Mange skoler har tatt undervisningsopplegget i bruk som en del av livsmestring i skolen.
Prosjektet er finansiert med midler fra Cultiva – en stiftelse som skal sikre gode levekår i Kristiansand, gjennom å støtte kunst-, kultur- og kunnskapsprosjekter.
– Vi har søkt om flere midler fra Stiftelsen Dam. I fremtiden ser vi for oss å ha et opplegg der fagfolk med kompetanse på følelser kan reise rundt på skoler med et to-tre timers kurs. På den måten kan lærere få enda mer påfyll og kunnskap om barn og følelsesmestring, avslutter Håland.