• Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
    • Scandinavian Psychologist
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Annonser
    • Tekstbidrag
    • Redaksjon
Meny
  • Nyheter
    • Pluss-innhold
    • Arbeidsliv
    • Folk
    • Nye bøker
    • Podkaster og videoer
      • Pia og psyken
      • Psykologlunsj
      • Psykologisk salong
      • Videoer
  • Ideer
    • Ytringer
    • Bokutdrag
    • Spalter
      • Forebygg depresjon med Arne Holte
      • Fra terapirommet med Kirsti Jareg
      • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe
      • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen
      • Kritisk tenkning med Torstein Låg
      • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair
      • Gutta fra Psykologlunsj
      • Månedens klassiker
    • Scandinavian Psychologist
  • Aktiviteter
  • Stillinger
  • Bli abonnent
  • Kontakt oss
    • Annonser
    • Tekstbidrag
    • Redaksjon
Søk
Lukk
Folk

Vil hjelpe barn og foreldre å gjenopprette grunnleggende utviklingsprosesser

Barna var henvist til psykisk helsevern for ulike problemer; alle opplevde vansker i familien. Etter tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi viste de bedre mestringsstrategier, og familieforholdene bedret seg. Det er to av konklusjonene i doktoravhandlingen til Marianne Haugvik.

FORSKER: Marianne Haugvik er til daglig psykologspesialist ved BUP Furuset i Oslo. Hun har forsket på de terapeutiske endringsprosessene i tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi, og det har resultert i doktorgrad. Foto: Jarli & Jordan, UiO.

Pål Johan Karlsen

Sist oppdatert: 28.10.20  Publisert: 28.10.20

Et sentralt mål i tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi (TIB) er å hjelpe barn og foreldre til å gjenopprette grunnleggende utviklingsprosesser, som emosjonsregulering.

Psykologspesialist Marianne Haugvik har i vel 20 år arbeidet ved BUP Furuset, en del av Akershus universitetssykehus. BUP Furuset gir behandlingstilbud til barn og ungdom med psykiske vansker og til deres familier i bydel Alna i Oslo.

Nå har Haugvik fullført en doktorgrad om de terapeutiske endringsprosessene. Avhandlingen omhandler TIB for barn i alderen fra 5 til 11 år, og baserer seg på analyser og vurderinger av blant annet 108 terapisesjoner.

Studerte barn som har opplevd vansker i familien

I fire kvalitative delstudier utforsker hun (1) betydningen av felles fokus for terapien, (2) utviklingen av sentrale temaer i terapiprosessene med barn og foreldre, (3) terapeutoppgaver for barneterapeut og foreldreterapeut, og (4) endringsfaktorer.

Det har resultert i flere vitenskapelige artikler, blant annet den norske artikkelen «Betydningen av felles fokus i tidsavgrenset psykoterapi med barn: En kvalitativ studie av psykoterapi med barn som opplever vanskelige familieforhold», som er publisert i Tidsskrift for Norsk psykologforening.

I mai forsvarte hun doktoravhandlingen sin i en disputas ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo.

Barna i undersøkelsen var henvist til BUP for ulike vansker; alle opplevde vanskelige eller konfliktfylte familieforhold.

Avdekket gunstige reguleringsprosesser

– Terapiene ser ut til å bidra til en gunstig utvikling for barna. Barna formidlet viktige personlige opplevelser, og de ga etter hvert mer uttrykk for egne følelser og behov. Etter terapi viste barna bedre mestringsstrategier, de hadde færre symptomer og familieforholdene bedret seg, sier Marianne Haugvik til Psykologisk.no.

Hun ser endringene i sammenheng med en bevisst og aktiv tilrettelegging for at gjensidige reguleringsprosesser skulle kunne utvikle seg mellom både barn og terapeut, foreldre og terapeut, og mellom barn og foreldre.

– En fokusert og tydelig terapistruktur, kombinert med fleksibilitet og individuelle tilpasninger, kan bidra til terapiprosesser preget av engasjement og oppnåelse av terapeutiske mål, sier hun.

Utviklet retningslinjer

I avhandlingen konkluderer hun med at ulike kommunikasjonsformer, blant annet implisitt kommunikasjon, og en mentaliserende innstilling i møtet med barna, var av betydning.

– Undersøkelsens utvalg er for lite til å trekke generelle konklusjoner, men vurdert sammen med foreliggende litteratur og teori har vi funnet grunnlag for å presentere et sett av retningslinjer for gjennomføring av effektiv tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi, som kan være verdifulle i en klinisk kontekst, sier Haugvik.

Doktoravhandlingen til Marianne Haugvik er tilgjengelig i DUO, det åpne forskningsarkivet ved Universitetet i Oslo.

Siste saker

Evolusjonspsykologi kan forklare hvordan pandemien vil påvirke reiselivet i tiden fremover

  • Nyheter, Pluss

Pandemien har skapt usynlige skader hos mange i frontlinjen

  • Ytringer

Har du telefonskrekk? Slik kommer du deg over det

  • Nyheter, Pluss

Røntgenbilder av schizofreni-hjernen kan åpenbare ny behandling

  • Nyheter

Religiøse personer og ateister har forskjellig moralsk kompass

  • Pluss, Ukas forskning

Gaslighting: – En ondskapsfull teknikk for å ta kontroll over et annet menneske

  • Nyheter, Pluss

God lytting på en-to-tre

  • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe, Pluss

Et personlighetstrekk styrker deg i kampen mot koronastress

  • Nyheter, Pluss

Mener at tiden for å legge ned gode døgnplasser i ungdoms­psykiatrien, ikke er nå

  • Nyheter, Sakset

«Jeg er ond. Det er det ingenting du kan gjøre noe med»

  • Nyheter, Pluss

– Det er mulig å kommunisere med folk som drømmer

  • Nyheter

Hva er varsling som fenomen?

  • Bokutdrag, Organisasjonspsykologi

Mest lest

– Den vanligste personlighets­forstyrrelsen er lettest å overse

    Sinte voksne barn

      Hvordan møter vi vanskelige følelser hos barn på en klok måte?

        De første tegnene på at du er utbrent

          Tre psykologiske ordtak som hjelper deg med å navigere gjennom livet

            Slik er kjærlighetslivet med en narsissist

              Det gode blikket er en kur for usynlighet

                Med én enkel påstand kan du nå avsløre om noen lyver

                  Når våre egne følelser hindrer oss i å møte barnet vårt på en god måte

                    Et giftig stikk

                      Dette skjer med oss når vi opplever det mystiske fenomenet dissosiasjon

                        Når følelsene våre ødelegger for oss


                          Redaksjonen anbefaler

                          Kunsten å gå

                          • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe

                          Tre grunner til å se bort fra «impact factor» når vi vurderer kvaliteten på forskning

                          • Kritisk tenkning med Torstein Låg

                          Gjeld øker risikoen for psykiske helseplager – en usystematisk oversikt

                          • Forebygg depresjon med Arne Holte

                          Var det en seksuell invitt?

                          • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair

                          Tør du å hverdags­våge? Nasse Nøff og motet

                          • Hverdagspsykologi med Eirik Hørthe

                          Et julemysterium

                          • Menneskets natur med Leif Edward Ottesen Kennair

                          Abstinensglede

                          • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen

                          Er du ensom? Du er ikke alene

                          • Fra terapirommet med Kirsti Jareg

                          Abborterapi

                          • Kjærleik & liv med Anne Marie Fosse Teigen

                          Hjerneorgasmen

                          • Gutta fra Psykologlunsj

                          Kan du holde på en hemmelighet?

                          • Fra terapirommet med Kirsti Jareg, Pluss

                          Skolen som depresjons­­forebyggende arena

                          • Forebygg depresjon med Arne Holte

                          Pål Johan Karlsen

                          Pål Johan Karlsen er redaktør i Psykologisk.no, en nettavis for psykologi-interesserte. Han har doktorgrad i psykologi og har blant annet utgitt bøkene Psykologi i et nøtteskall og Psykologi – Inngangsporten.

                          Meld deg på nyhetsbrev fra Psykologisk.no

                          • Psykologisk.no AS​
                            Kruses gate 8
                            0263 Oslo
                            912 389 782 MVA
                          • Tips oss
                          • Bli annonsør
                          • Bli bidragsyter
                          • Redaksjon
                          • Scandinavian Psychologist
                          • Personvern
                          • Ansvarlig redaktør
                            Pål Johan Karlsen
                          • Redaksjonssjef
                            Jonas Hartford Sundquist
                          • Markedsansvarlig
                            Vera Thorvarsdottir
                          Facebook-f
                          Twitter
                          Linkedin

                          Psykologisk.no er medlem av Mediebedriftenes Landsforening og arbeider etter Vær varsom-plakatens regler for god presseskikk.

                          Kopibeskyttet © 2021